Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Pro výrobu medvěda učitel připraví roličky od toaletního papíru, karton nebo vlnkový papír na uši, barevné papíry na výrobu ostatních obličejových částí a nohou, provázek. Z barevných papírů vystřihne oči, čumák, tlamu a nohy. Z kartonu uši, ve kterých silnou jehlou nebo tvořivými nůžkami propíchne dvě dírky. Roličku od toaletního papíru nahoře promáčkne, v promáčknutí vytvoří dírku. Děti roličku polepí hnědým papírem. Učitel na zádech medvěda = roličky vystřihne pruh, po obou stranách vystižených zad propíchne dírky. Děti nalepí medvědovi obličejové části včetně uší, nohy. Učitel přiváže uši k tělu: hýbající se díly přiváže k ruličce vzdálenějšími dírkami. Bližší dírky sváže k sobě (ne příliš těsně) a zbylý provázek nechá viset dolů, zakončí navázáním korálku. Dírkou v hlavě provleče provázek na pověšení. Taháním korálku směrem dolů medvěd hýbe ušima.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Učitel z kartonu připraví velkou maketu medvěda nebo více menších maket, které proděraví děrovačkou. Děti provlékají maketu barevnými tkaničkami.
(zdroj internet)
Jeden z učitelů v sedu na bobku představuje spícího medvěda. Druhý učitel spolu s dětmi se pomalu přibližují s říkankou:
„Vstávej méďo, vstávej už,
ty tak dlouho spíš, že nás nechytíš?“
Medvěd se probouzí a honí děti, které se běží schovat do vyznačeného domečku. Dítě, které medvěd chytí před domečkem, si vymění roli s medvědem.
Obměna: Učitel určí více medvědů.
Celý den je inspirován příběhem „Na rybách“.
Učitel připraví šablonu zlaté rybky s korunkou. Děti vymalují zlatou temperou. Do již natřené tempery poťupou oválkem molitanu pro vytvoření efektu šupin.
Učitel si s dětmi zahraje motorickou hru – chytání rybiček. Doporučuji kratší délku provázku i kratší rukojeť.
Děti na zahradě házejí míčkem do rybníku = vystavěný obrys rybníku z kamínků/klacíků.
Celý den je inspirován příběhem „Růžová kaše“.
Učitel připraví šablony hrnce, vystřižené suroviny z potravinových letáků. Děti vaří kaši lepením surovin na šablonu.
Učitel předkreslí na karton obrysy různých typů hrnců. Děti obrysy vystavějí z víček od PET lahví, velkých knoflíků, těstovin, velkých korálků.
Děti na hřišti vyrábějí z písku nejrůznější kaše. Do báboviček vkládají písek, různé květy, listy. Mohou vyrobit malinovou kaši, banánovou kaši, kokosovou kaši apod.
Celý den je inspirován příběhem „Toulavé vajíčko“.
Děti z měkké modelíny vyválí plát, ze kterého vykrajují vykrajovátkem rybičky.
Učitel připraví ve třídě z kostek slalom. Děti slalom procházejí s míčkem (overball) mezi koleny (= zahřívají vajíčko).
Učitel připraví z kartonu větší vajíčka. Protože každé vajíčko praskne trochu jinak, i kartonová vajíčka jsou rozdělená na polovinu různým způsobem (rovné přestižení, zubaté....). Děti skládají horní a dolní část vajíčka.
Celý den je inspirován příběhem „Malování“.
Učitel připraví kartonové desky ve tvaru čtverce/obdélníku, úzké malířské pásky. Děti karton přelepují páskou křížek krážem, vzniká obraz s nejrůznějšími obrazci. Následně jednotlivé části obrazu vymalují temperovými barvami (různé barvy). Po zaschnutí učitel pomůže dětem pásku strhnout.
Učitel 2 archy papíru A4 rozdělí na 12 pravidelných čtverců. Čtverce/pole vybarví barvami: bílá, žlutá, červená, zelená, modrá, černá. Oba archy zalaminuje, jeden rozstříhá na jednotlivé čtverce, druhý nechá jako předlohu. Jednotlivé čtverce podlepí magnetickou fólií pro lepší manipulaci dětí. Děti skládají čtverce na předlohu podle barev. Každé dítě pracuje s pomůckou individuálně.
Děti na zahradě malují křídami, zkouší i míchání barev malováním přes sebe nebo namočení křídy do misky s vodou.
Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.