Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka s dvouleťáky – O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi
Odborný článek

Prázdninová školka s dvouleťáky – O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi

23. 6. 2020 Předškolní vzdělávání
Autor
Petra Pšeničková

Anotace

Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy hajného Robátka a jelena Větrníka. Seznámí se s příběhy: Jak Robátko odešel z lesa do lesa, Jak medvěd Hromburác kácel a zas sázel, Jak pan Kotrč poslal krtky, Jak pan Kotrč zasedl hájovnu. Zažijí chytání kuliček z krtčích chodbiček, stavění hájovny, hru na schovávanou, hru puzzle z jeleních parohů i třídění mysliveckých klobouků. Vyrobí si jelena z knoflíků, les, medvěda, hájovnu i krtčí chodbičky z roliček od kuchyňských utěrek.

Cíl

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – knoflíkový jelen

Učitel připraví menší šablonu hlavy jelena s parohy, knoflíky různých velikostí. Děti lepí knoflíky pomocí lepidla Herkules jeden vedle druhého. Pro snazší manipulaci jsou vhodné větší knoflíky, menší knoflíky děti využijí na detaily.

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, puzzle z jeleních parohů

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Učitel připraví z kartonu makety jeleních parohů, parohy rozdělí na větší části. Děti parohy skládají.

Venkovní organizovaná chvilka – třídění mysliveckých klobouků

Učitel připraví z kartonu myslivecké klobouky, do kterých propíchne dírku. Dírkami protáhne barevná peříčka. Děti klobouky na zahradě hledají a třídí podle peříček.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Jak Robátko odešel z lesa do lesa“.

Ranní tvořivá činnost – les

Děti malují na čtvrtku stromy. Pomocí razítek dotiskují dle své fantazie: houby, lesní plody, lesní zvířátka.

Didaktická část – strom – artefiletika

Učitel připraví makety stromů z kartonu, zelené a hnědé kusy vlny, velké ploché korálky, velké knoflíky, šišky, šátky. Děti si ve dvojici pomocí šátku vytyčí své pracovní místo. Dvojice pracuje s maketou stromu pro lepší představivost tvaru stromu. Obrys stromu zvýrazní vlnou, knoflíky, korálky. Umístí šišky.

Venkovní organizovaná chvilka – na schovávanou

Děti hrají s učitelem na zahradě hru na schovávanou. Jeden ze stromů představuje pikolu. V prvním kole piká učitel u pikoly: se zavřenýma očima zpívá domluvenou písničku, mezitím se děti schovají. Pikající hledá schované děti, po jejich objevení běží k pikole se slovy: piky, piky „např. Honzík“. V dalším kole piká první objevené dítě.

Obměna: piká více dětí na jednou.

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Jak medvěd Hromburác kácel a zas sázel“.

Ranní tvořivá činnost – medvěd

Děti vymalují šablonu medvěda temperovými barvami.

Didaktická část – medvědí tlapky

Učitel připraví zalaminované karty s obrázky medvědích tlapek ve třech velikostech. Každé dítě dostane sadu tří tlapek, které uspořádá podle velikosti. 

Venkovní organizovaná chvilka – logická řada

Učitel karty z předchozí aktivity rozmístí po zahradě. Učitel z nalezených karet započne logickou řadu, ve které děti pokračují. Využije dvou velikostí tlapek: např. malá – velká – malá – velká – malá – .................................

Obměna: logická řada ze všech tří velikostí.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Jak pan Kotrč poslal krtky“.

Ranní tvořivá činnost – krtčí chodbičky

Učitel připraví papírové trubky nebo pevnější roličky od kuchyňských utěrek / alobalu. Společně s dětmi trubky polepí barevným papírem pomocí lepidla Herkules. Každá trubka je jiné barvy. Hotové trubky přilepí (bílou lepící gumou) na stěnu vedle sebe.

Didaktická část – chytání a třídění kuliček

Učitel připraví plstěné barevné kuličky a plastové talířky souhlasných barev, jako mají trubky. Chytací nádobu na kuličky. Učitel prohodí modrou kuličku modrou trubkou se slovy: „házím modrou“. Chytající dítě je připravené s mističkou, rychle zareaguje a nastaví misku pod modrou trubku. Následně kuličku třídí na modrý talířek. Děti se v aktivitě střídají.

Venkovní organizovaná chvilka – krtek

Učitel na zahradě křídami namaluje obrys velkého krtka. Děti se střídají ve vysypávání krtka černými fazolemi. Jedná se o společnou práci. 

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Jak pan Kotrč zasedl hájovnu“.

Ranní tvořivá činnost – hájovna

Učitel nakreslí na čtvrtku tužkou obrys hájovny. Připraví lepidlo Herkules, špejle, červenou čočku, lněná semínka. Děti vylepují předkreslené části hájovny špejlemi. Na závěr mohou střechu vysypat červenou čočkou, okna a dveře lněnými semínky. Doporučuji přes hotový výrobek nakapat dostatečné množství lepidla. Lepidlo po zaschnutí zesklovatí a jednotlivé výsypy budou dobře držet.

Didaktická část – stavění z kostek

Učitel dětem připraví různé varianty kostek: dřevěné, gumové, plyšové, barevné, dřevěné, malé, velké. Z kostek připraví stanoviště, na kterém se děti střídají. Staví dle své fantazie.

Venkovní organizovaná chvilka – domečky

Děti staví ve skupinkách z dostupných přírodnin domečky. Využijí klacíky, mech, listy, květiny, kamínky... Závěrem proběhne galerie všech domečků = učitel prochází s dětmi jednotlivé stavby, které jejich stavitelé představují.

Použitá literatura:

  • ČTVRTEK, V.: O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi. Albatros 2018. EAN: 9788000051383.

Reflexe

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
23. 6. 2020
Zajímavá motivace a tvůrčí činnosti pro práci s dvouletými dětmi. Oceňuji zařazení čtenářské pregramotnosti.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě