Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví menší šablonu hlavy jelena s parohy, knoflíky různých velikostí. Děti lepí knoflíky pomocí lepidla Herkules jeden vedle druhého. Pro snazší manipulaci jsou vhodné větší knoflíky, menší knoflíky děti využijí na detaily.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Učitel připraví z kartonu makety jeleních parohů, parohy rozdělí na větší části. Děti parohy skládají.
Učitel připraví z kartonu myslivecké klobouky, do kterých propíchne dírku. Dírkami protáhne barevná peříčka. Děti klobouky na zahradě hledají a třídí podle peříček.
Celý den je inspirován příběhem „Jak Robátko odešel z lesa do lesa“.
Děti malují na čtvrtku stromy. Pomocí razítek dotiskují dle své fantazie: houby, lesní plody, lesní zvířátka.
Učitel připraví makety stromů z kartonu, zelené a hnědé kusy vlny, velké ploché korálky, velké knoflíky, šišky, šátky. Děti si ve dvojici pomocí šátku vytyčí své pracovní místo. Dvojice pracuje s maketou stromu pro lepší představivost tvaru stromu. Obrys stromu zvýrazní vlnou, knoflíky, korálky. Umístí šišky.
Děti hrají s učitelem na zahradě hru na schovávanou. Jeden ze stromů představuje pikolu. V prvním kole piká učitel u pikoly: se zavřenýma očima zpívá domluvenou písničku, mezitím se děti schovají. Pikající hledá schované děti, po jejich objevení běží k pikole se slovy: piky, piky „např. Honzík“. V dalším kole piká první objevené dítě.
Obměna: piká více dětí na jednou.
Celý den je inspirován příběhem „Jak medvěd Hromburác kácel a zas sázel“.
Děti vymalují šablonu medvěda temperovými barvami.
Učitel připraví zalaminované karty s obrázky medvědích tlapek ve třech velikostech. Každé dítě dostane sadu tří tlapek, které uspořádá podle velikosti.
Učitel karty z předchozí aktivity rozmístí po zahradě. Učitel z nalezených karet započne logickou řadu, ve které děti pokračují. Využije dvou velikostí tlapek: např. malá – velká – malá – velká – malá – .................................
Obměna: logická řada ze všech tří velikostí.
Celý den je inspirován příběhem „Jak pan Kotrč poslal krtky“.
Učitel připraví papírové trubky nebo pevnější roličky od kuchyňských utěrek / alobalu. Společně s dětmi trubky polepí barevným papírem pomocí lepidla Herkules. Každá trubka je jiné barvy. Hotové trubky přilepí (bílou lepící gumou) na stěnu vedle sebe.
Učitel připraví plstěné barevné kuličky a plastové talířky souhlasných barev, jako mají trubky. Chytací nádobu na kuličky. Učitel prohodí modrou kuličku modrou trubkou se slovy: „házím modrou“. Chytající dítě je připravené s mističkou, rychle zareaguje a nastaví misku pod modrou trubku. Následně kuličku třídí na modrý talířek. Děti se v aktivitě střídají.
Učitel na zahradě křídami namaluje obrys velkého krtka. Děti se střídají ve vysypávání krtka černými fazolemi. Jedná se o společnou práci.
Celý den je inspirován příběhem „Jak pan Kotrč zasedl hájovnu“.
Učitel nakreslí na čtvrtku tužkou obrys hájovny. Připraví lepidlo Herkules, špejle, červenou čočku, lněná semínka. Děti vylepují předkreslené části hájovny špejlemi. Na závěr mohou střechu vysypat červenou čočkou, okna a dveře lněnými semínky. Doporučuji přes hotový výrobek nakapat dostatečné množství lepidla. Lepidlo po zaschnutí zesklovatí a jednotlivé výsypy budou dobře držet.
Učitel dětem připraví různé varianty kostek: dřevěné, gumové, plyšové, barevné, dřevěné, malé, velké. Z kostek připraví stanoviště, na kterém se děti střídají. Staví dle své fantazie.
Děti staví ve skupinkách z dostupných přírodnin domečky. Využijí klacíky, mech, listy, květiny, kamínky... Závěrem proběhne galerie všech domečků = učitel prochází s dětmi jednotlivé stavby, které jejich stavitelé představují.
Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.