Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Celý den je inspirován příběhem „Vajíčko“.
Učitel připraví drát, zalaminované obrázky květů (mohou být i z fleecu), různé druhy knoflíků. Děti na drátek navléknou jeden květ, poté 2–3 knoflíky. Učitel pomůže drátek zahnout.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Učitel vytvoří pomůcku pro přendávání plstěných vajíček kleštičkami. Potřebuje houbičku na mytí nádobí, která je z hrubé strany lehce hrbolatá. Dětskou pinzeta – důležité je vybrat pinzetu se snadným ovládáním. Malé plstěné kuličky v barvě velikonočních vajíček a misky. Plstěná vajíčka vyskládá do ďůlků vzniklých mezi hrbolky drsné strany houbičky. Děti pinzetkou plstěná vajíčka přendávají do misky.
Obměna: Přendávání plstěných vajíček pinzetkou podle barev do odpovídajících misek.
Učitel dětem křídami na zahradě předkreslí obrys velikonočních vajíček, děti dozdobují dle své fantazie: křídami, přírodninami.
Celý den je inspirován příběhem „Jak se Škubánek přestal bát“.
Děti na čtvrtku namalují bílou voskovkou obrázek dle své volby. Poté přetřou vodovkami nebo více naředěnou temperou. Na voskovku barva nechytí a děti tak uvidí kouzlo.
Učitel připraví plastový talířek, kartičky s puntíky 1, 2, 3 a karty s obrázky vuřtu. Učitel dětem ukáže kartu s puntíky, děti rozpoznají množství a na talířek vyskládají stejné množství vuřtů.
Učitel z obrázků vuřtů připraví trasu, na jejímž konci děti nenajdou opravdového Gina, ale pouze jeho obrázek. Kartičky z lahve vysypou a obrázek složí.
Celý den je inspirován příběhem „Sněžný muž“.
Učitel připraví do uzavíratelných pytlíků bílou prstovou barvu. Po jejich důkladném uzavření malířskou páskou nalepí na pracovní stůl, okno. Děti prstíkem přes pytlík malují tvar sněhuláka, sněžného muže.
Učitel připraví větší plastové talíře, víčka od PET lahví nebo hrací figurky, zmražené kostky ledu. Děti zkouší pohybováním talíře posílat ledové kostky za víčky nebo naopak.
Učitel připraví různé tvary polystyrenu, špejle, párátka, podkladovou polystyrenovou desku. Děti staví ze sněhových = polystyrenových destiček stavby. Spojují jednotlivé kousky polystyrenu, vpichují do základové desky.
Celý den je inspirován příběhem „Démantový obojek“.
Učitel připraví z pruhu čtvrtky základ pro obojek. Na obou koncích utvoří dírku, jednou z dírek provlékne stužku. Děti obrázek vykreslují dle své fantazie, zdobí samolepkami démantů.
Učitel připraví větší korálky = démanty do krytu na vajíčka, připraví kleštičky, misky. Děti postupně třídí kleštičkami démanty do připravených misek. V aktivitě se střídají.
Na Škubánka v muzue spadla kostra zvířete. Děti pomocí klacíků, kamínků a dalších přírodnin, případně i kříd vytvoří Škubánka, policistu, Káťu nebo i černou Margo.
Celý den je inspirován příběhem „Narozeniny“.
Učitel na pracovní stůl připraví podložky, do větších nádob kinetický písek, bábovičky, formičky. Děti připravují dortíky z písku, dozdobují.
Učitel naplní žlutá kinder vajíčka různým obsahem (téměř plná nebo pouze jeden korálek). Některá vajíčka nechá prázdná. Děti sluchem rozpoznávají, zda je vajíčko prázdné, nebo je v něm něco schované. Třídí do připravených nádob.
Děti připraví pohoštění – upečou paním učitelkám, ale i sobě dortíky, bábovky a další dobroty.
Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.