Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví šablonu celé postavy Cipíska. Z látek/fleecu vystřižené bílé triko s dlouhým rukávem, tmavě zelené kalhoty, světle hnědé boty, tmavě hnědé vlasy, světle hnědý klobouk. Děti Cipíska oblékají nalepováním kusů oblečení na postavičku, dokreslí detaily.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Připraví pro každé dítě plastový květináč (který v budoucnu použije na vyrábění), ve kterém jsou uložené barevné kolíčky. Motivací je podoba tvaru Cipískova klobouku s květináčkem. Děti procvičují jemnou motoriku nandaváním kolíčků na květináč. Závěrem pomůcku vrátí do původního stavu.
Obměna: Na květináče učitel připevní barevné proužky v barvě kolíčků. Děti nejen barevně rozlišují, ale i práce rukou musí být přesnější.
Děti napodobí Rumcajsovu dovednost střílení žaludů z pušky. Místo pušky si však vezmou žaludy/šišky, kterými budou házet (střílet) do stromu.
Celý den je inspirován příběhem „Jak se narodil a prošlapal střevíčky“.
Děti modelují Cipískovy střevíčky z modelíny. Dozdobí pírkem.
Učitel připraví karty s obrázky střevíčků. Střevíčky mají shodnou barvu, ale liší se ve zdobení. Každý střevíček má jednu ozdobu – např. malý obrázek srdíčka, autíčka, květiny. Vždy dva střevíčky mají shodnou ozdobu. Děti hledají karty poztrácené po třídě, následně párují podle ozdoby = shodného znaku.
Děti následují Cipíska po stoupách střevíčků (karty z předchozí aktivity) až ke stromu, na kterém najdou (papírovou) veverku.
Celý den je inspirován příběhem „Jak probudil studánku“.
Učitel na čtvrtku lehce tužkou předvyznačí tvar studánky. Děti pomocí houbičky a modré tempery otiskují tvar studánky, následně i celou studánku. Vyznačí i okolí studánky: kameny, trávu, mech, keře...
Učitel naplní žlutá kinder vajíčka většími kamínky, po zalepení izolepou nesmyvatelným fixem na vajíčko předepíše množství teček odpovídající množství kamínků. Vajíčka vloží do plata na vajíčka pro 6–20 kusů. Vytvoří několik sad, vždy po 6 vajíčkách (3 páry). Dítě pracuje samo nebo ve dvojici. Vajíčko si prohlédne, protřepe. Následně páruje vajíčka se shodným počtem teček.
Děti na zahradě (vybrané místo učitelem) vyčistí od klacíků, listů, šišek. Pomocí pruhů krepového papíru utvoří tvar studánky, vodu pomocí modrých tylových šátků.
Celý den je inspirován příběhem „Jak přechytračil lišku“.
Děti s pomocí učitele přehnou oranžový papír A4 tak, aby vznikl čtverec, zbytek odstřihnou. Čtverec přeloží na půl, vznikne trojúhelník. Trojúhelník položí jedním vrcholem k sobě: přehnutím horních vrcholů vzniknou ouška, přehnutím dolního vrcholu tlamička. Děti dolepí oči, z plstěné kuličky čumáček, domalují tlamičku a vousky.
Učitel připraví zalaminované karty s obrázky lesních zvířat. Karty rozstřihne na polovinu, podlepí kouskem magnetické fólie. Karty naskládá na magnetické tabulky, staré pečicí plechy. Děti obrázky skládají.
Učitel připraví karty s obrázky lesních zvířat: liška, jelen, medvěd..... Děti karty hledají, následně spolu s učitelem zkouší rozkládat na části (slabiky) tleskáním, skákáním, kroky.
Celý den je inspirován příběhem „Jak stavěl knížeti kuželky“.
Učitel připraví čtvrtky, vystřižené kuželky i hrací koule. Děti vyrábí hru kuželky nalepováním kuželek a hrací koule na čtvrtku. Dozdobí samolepkami.
Učitel hraje s dětmi hru kuželky.
Obměna: Vlastní kuželky vyrobené z prázdných PET lahví. Láhve děti z části naplní různým barevným obsahem: červené čočka, bílé a černé fazole, těstoviny, rýže, kamínky, korálky, plstěné kuličky.
Děti probíhají slalom z kuželek.
Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.