Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví neporušené skořápky od vlašských ořechů, celé větší lískové ořechy, černý nesmyvatelný fix, plsť, lepidlo Herkules. Děti mohou skořápku (postýlku) nejdříve vybarvit fixou z vnější strany. Skořápku částečně vyplní plstí. Lískový oříšek představuje hlavu: domalují Palečkovi oči, pusu, nos, uši. Mohou dolepit vlásky z hnědé plsti či vlny. Hlavu Palečka vloží do oříšku, zbytkem plsti pokryjí pomyslné tělíčko.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Uspávání/kolébání Palečka děti napodobí v lehu na zádech s pokrčenými kolínky u bříška a lehkým pohupováním do stran.
Děti sbírají máčky = malé černé/tmavě modré plstěné kuličky do nádoby.
Děti vyplní prázdnou skořápku od vlašského ořechu mechem, trávou, lístky dle své fantazie. Kolébají Palečka (skořápku) na zemi, později nechají Palečka usnout v lavůrku s vodou.
Děti vybarvují šablonu Palečka vodovkami.
Děti napodobují nejen Palečka, ale i kočku, psa a myšku.
Paleček = lezení, prolézání tunelem.
Kočka = klek na čtyřech s vyhrbením hřbetu.
Myš = prolézání obručí.
Pes = z kočky propneme nohy na špičky do psa, hlava uvolněná mezi rameny.
Říkanka (zdroj internet)
Myšičko, myš, (Kluci kocouři: lákají holky myšky pohybem prstíku.)
pojď ke mně blíž.
Nepůjdu, kocourku, (Holky myšky = kroutí hlavou ne, ne, ne.)
nebo mě sníš.
Učitel připraví pracovní listy s předkreslenými velkými kruhy. Děti kruhy (koláče) několikrát krouživě obtahují trojhrannou silnou pastelkou. Poté dozdobí marmeládou (lepení kousků barevného papíru), hrozinkami (lepení malých hnědých plstěných kuliček), mákem (lepení drobných kuliček z černého krepového papíru)...
Děti po třídě sbírají drobečky z koláčů (barevné kousky papíru = marmeládový koláček, malé hnědé plstěné kuličky = tvarohový koláček, drobné kuličky z černého krepového papíru = makový koláček). Drobečky třídí do papírových tašek/krabic odpovídající barvy.
Děti na zahradě malují křídami koláče, zdobí dle vlastní fantazie.
Učitel připraví měkké kuličky hrášku, párátka, špejle. Napichováním hrášků na špejle děti tvoří nejrůznější obrazce. Pozor na ostré špičky.
Učitel připraví plastové míčky v barvách zelené, červené, růžové. Zelené míčky představují hrášek. Vybere obruče v barvách míčků, případně obruče obalí krepovým papírem. Děti pobíhají po třídě, při zaznění zvonečku chytnou nejbližší míček a utíkají s ním do obruče odpovídající barvy. Pro lepší bezpečnost je vhodné využít více obručí.
Děti zkoušejí koulet hrách, ale i různé druhy míčů (plastový měkký, molitanový měkký, tenisový, gumový, míček na ping pong...).
Učitel připraví šablony školní aktovky. Děti aktovku vybarví, dozdobí dle své fantazie.
Obměna: Na aktovku lepí potřebné školní náčiní: obrázek penálu, sešitu, svačiny, učebnice...
Děti si vyzkouší hodinu hudební výchovy. Učitel předvádí různé zvuky, které se děti bez zrakové opory snaží poznat (nalévání vody, stříhání papíru, mačkání papíru, tleskání, dupání, cinkání klíčů, cinkání lžičkou do hrnečku).
Obměna: Učitel schová natažený budík či starý mobilní telefon. Děti rozpoznávají, odkud zvuk pochází = hledají budík.
S tématem se rozloučíme hrou na školu. Děti = malí školáci na hřišti procvičí tělesnou výchovu, pomocí kříd výchovu výtvarnou, ale i psaní/kreslení apod.
Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.