Odborné články Předškolní vzdělávání Honzík a Numeráčci aneb Vyhledávání dětí s matematicko-logickým nadáním v předškolním věku
Odborný článek

Honzík a Numeráčci aneb Vyhledávání dětí s matematicko-logickým nadáním v předškolním věku

19. 12. 2019
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Stanislava Korcová

Anotace

Článek seznamuje s proběhlou aktivitou, jejíž cílem bylo nominovat děti s matematicko-logickým nadáním ještě před vstupem do základního vzdělávání. Poukazuje na nutnost spolupráce jak s učiteli mateřských škol, tak s rodiči nadaných a mimořádně nadaných dětí.

Aktivita s názvem Honzík a Numeráčci byla určená pro děti s povinnou předškolní docházkou, které rády řeší zajímavé matematické a logické úlohy. Pomocí milého příběhu s netypickými hlavními hrdiny jsme děti motivovali k vypracování úloh, které byly odstupňovány do tří úrovní obtížnosti. Prvního kola aktivity se zúčastnily všechny děti dané věkové kategorie, které měly zájem, popřípadě i děti mladší. Druhého kola se zúčastnily děti, které úspěšně zvládly první kolo. První dvě kola probíhala v domovských mateřských školách, ve známém prostředí se známými lidmi. Třetí kolo se konalo v organizující mateřské škole (MŠ Ostrava Varenská 2a, p. o.) a zúčastnily se ho děti, které úspěšně zvládly úlohy druhého kola a prokázaly tak jistou míru nadání v matematicko-logické oblasti.

A to bylo právě naším cílem – nominovat nadané a mimořádně nadané děti v intelektové oblasti a pomoci jim i jejich rodičům při přechodu do základního vzdělávání. Třetí kolo proběhlo již za účasti rodičů, kteří měli možnost využít konzultace s odborníky, již se dlouhodobě zabývají touto otázkou, jako např. speciální pedagog, psycholog PPP a učitelé ZŠ s dlouholetou praxí práce s nadanými dětmi na prvním stupni ZŠ. Společné setkání dětí a rodičů v rámci třetího kola bylo obohaceno také o zajímavé aktivity pro děti z oblasti přírodních věd, robotiky. Všechny děti obdržely drobné ceny.

V úvodu naší aktivity jsme nejprve po souhlasu zřizovatele oslovili mateřské školy městského obvodu a zjistili jejich zájem o zapojení. Jednotlivé mateřské školy nám zaslaly zpět přihlášku s počtem dětí a my jsme jim nachystali veškerý potřebný materiál (viz Příloha č. 2 – Foto č. 1). V prvním kole to byly nejen pracovní listy (úkoly pro děti – viz Příloha č. 1), ale i motivační příběh o Honzíkovi a Numeráčcích, metodický pokyn, jak s příběhem a hlavně s úkoly pracovat. Po vypracování jsme si pracovní listy vysbírali, opravili a anonymně jsme vyhodnotili postupující do druhého kola.

A protože nám soutěžení není až tak vlastní, doporučili jsme kolegům druhé kolo úkolů vypracovat opět s celou skupinou dětí a zpět nám zaslat úkoly dětí postupujících. První dvě kola probíhala anonymně, tedy každé dítě mělo přiděleno číslo. Třetí kolo probíhalo v naší mateřské škole za doprovodu rodičů. Připravili jsme program pro děti a pro rodiče odděleně. Děti v rámci společného sobotního dopoledne plnily například úkoly třetího kola, ale měly možnost zúčastnit se i workshopu o robotice nebo si vyzkoušet zajímavé chemické pokusy. Rodičům v průběhu dopoledne byly zprostředkovány přednášky odborníků o charakteristických rysech intelektového nadání v předškolním věku, byli seznámeni s diagnostikováním v pedagogicko-psychologické poradně apod.

Cíl aktivity se podařil splnit. Tři děti splnily úkoly třetího kola zcela bezchybně a lze o nich hovořit jako o dětech (mimořádně) nadaných. Rodiče získali základní informace o možnostech jejich rozvíjení. Myslíme si, že všechny děti, jež se účastnily posledního kola, prokazovaly vyšší potenciál v matematicko-logické oblasti a my jsme rádi, že jsme na tento fakt mohli upozornit nejen jejich rodiče, ale i učitele – ať už současné či budoucí.

Celá tato aktivita byla prováděna za odborného dohledu, který zajistil PaeDr. Jiří Rozehnal z Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity, Centra pro výzkum vzdělávání v přírodovědných oborech a talentmanagement (https://prf.osu.cz/cvvpt/).

Statistika:

Do aktivity bylo zapojeno celkem 12 mateřských škol, 353 dětí. Do druhého kola postoupilo 150 dětí, třetího kola se zúčastnilo 27 dětí.

Motivace:

Vzhledem k věku dětí je velmi nutná vhodně zvolená motivace. V tomto případě se jí stal příběh Jitky Severinové Honzík a Numeráčci. Trpaslík Honzík je hlavní hrdina knihy Cestovatelské pohádky (Bookmedia 2016, autoři J. Severinová, A. Dudek, S. Korcová). Při cestování vesmírem objevil Číslicovou planetu a její obyvatele Numeráčky, kteří posílají dětem své úkoly. Toto téma bylo natolik zajímavé, že ho vnímavé paní učitelky dále rozvíjely (viz Příloha č. 3 – Foto 2–4).

Závěr:

Aktivita Honzík a Numeráčci vznikla z našeho přesvědčení, že nadané a mimořádně nadané děti je nutné nominovat již v předškolním věku, aby mohla začít jejich systematická podpora a rozvoj jejich nadání, aby jim bylo k užitku (stejně tak jako naší společnosti), nikoli aby bylo případným handicapem, ba dokonce mělo negativní dopad na jejich budoucí život.

Naše přesvědčení podporují i statistiky diagnostikovaných mimořádně nadaných dětí v předškolním věku, cca 7–8 dětí ročně za celý MS kraj! Toto číslo je opravdu takto nízké, přestože v předškolním věku je již intelektové nadání zcela prokazatelné a počet nadaných dětí by se měl pohybovat okolo 10–12 % a mimořádně nadaných kolem cca 2 %.

Více informací: http://msvarenska.cz/projekt-talentik/.

Přílohy:

  • č. 1 – Úkol I. kolo
  • č. 2 – Foto č. 1 – Připravený materiál pro první kolo
  • č. 3 – Foto č. 2–4 – Rozvíjející činnosti k tématu vesmíru
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
396.48 kB
PDF
Úkol I. kolo
pdf
164.06 kB
PDF
Foto č. 1 – Připravený materiál pro první kolo
pdf
182.62 kB
PDF
Foto č. 2 – Rozvíjející činnosti k tématu vesmíru
pdf
166.99 kB
PDF
Foto č. 3 – Rozvíjející činnosti k tématu vesmíru
pdf
268.55 kB
PDF
Foto č. 4 – Rozvíjející činnosti k tématu vesmíru

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Stanislava Korcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Nadaní žáci