Úvod
Ilustrativní úloha Životní cesta karety obrovské (viz příloha) je součástí publikace s uvolněnými úlohami z šetření PIRLS, kterou vydala Česká školní inspekce (https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/PIRLS-2016-publikace-s-uvolnenymi-ulohami-ze-ctena). Úloha se zaměřuje na oblast čtenářské gramotnosti, přičemž je svým tematickým zaměřením vhodná do výuky v rámci přírodovědy a přírodopisu. Jde o odborně-popularizační text popisující životní příběh želvy karety obrovské doplněný o testové otázky zaměřené na konkrétní pasáže v textu. Cílem úlohy je ověřit schopnost žáka číst s porozuměním, získávat z textu potřebné informace a používat je při řešení testových úloh. Zmíněná publikace nabízí základní charakteristiku textu a komentáře k jednotlivým testovým otázkám. Danou úlohu v článku použiji jako východisko pro nástin další možné práce s texty, které se nezaměřují ani tak na prokazování dovedností, ale spíše na procesy učení.
Popis
Z hlediska motivace k práci s textem je důležité klást důraz na čtenářskou nezávislost žáků, která mimo jiné spočívá ve výběru textů žáky. Přitom je důležité, aby učitel žáky předem seznámil s tím, za jakým účelem si budou text volit, a žáci dostali určité hranice, ve kterých se při výběru textu budou pohybovat. Východiskem pro hledání textů může být právě život jimi vybraného živočicha (stejně jako u ilustrativní úlohy v příloze). Žáci mohou vybírat texty například z odborných časopisů (např. Vesmír, Živa), knih, on-line zdrojů (příroda.cz, Natura Bohemica, BioLib.cz apod.). Žáci se při práci s texty mohou zabývat například:
Na základě vyhledání potřebných informací v souvislém neučebnicovém textu bude dalším krokem zpracování získaných informací. Možností pro další zpracování je tvorba „karet divoké přírody“. Jedná se o aktivitu, při které mají žáci přehlednou a srozumitelnou formou popsat například vzhled vybraného živočicha (barva, velikost), ekologické nároky na prostředí (potravy, výskyt), zajímavosti o daném živočichovi. Popis toho, jak žáci při další práci s informacemi pracují, nabízí článek Deník divoké přírody (https://clanky.rvp.cz/clanek/k/ZKB/21928/DENIK-DIVOKE-PRIRODY.html/).
Autor díla: žák ZŠ Pražská |
Z hlediska výuky je důležité, že se žáci učí pracovat s didakticky neupravenými texty, které jsou pro ně motivační, vyhledávají v nich potřebné informace, které dále interpretují za účelem přípravy materiálu napomáhajícímu jejich učení. Práce s digitálními technologiemi jim mohou pomoci především při nerutinní a kreativní práci při dalším zpracovávání vyhledaných informací do přehledného a vizuálně zajímavého formátu „karty“.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.