Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak jsme společně rozvíjeli digitální gramotnost na letní škole PPUČ
Odborný článek

Jak jsme společně rozvíjeli digitální gramotnost na letní škole PPUČ

26. 9. 2019 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Čonková
Spoluautor
Ing. Eva Fanfulová

Anotace

Co je to digitální gramotnost? Jak konkrétně se daří rozvíjet digitální gramotnost na vašich školách? A věděli jste, že stačí jednoduchý nástroj, jako je Storyboard That a poté už jen naše nápady, aby žáci mohli rozvíjet své dovednosti a naplňovat tak očekávané výsledky učení? Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). Tyto otázky a odpovědi na ně provázely workshop na téma rozvoje digitální gramotnosti, který vedla Ing. Eva Fanfulová – Garantka Digitální gramotnosti v projektu PPUČ.

Workshop začal vzájemným seznámením účastníků. Společnou otázkou pro všechny byl vztah k digitální technologii (DT). Jak byste odpověděli vy? Tykáte si s DT, nebo si raději s DT vykáte? A jak byste odpovědi od kolegů zjistili? Použili byste nějaký nástroj (např. Mentimeter) nebo papírové lístečky či diskuzi? Účastníci si v teoretické části workshopu připomněli, jak lze DT ve výuce využívat – od DT jako didaktického nástroje přes DT jako nástroje pro rozvoj digitální gramotnosti až po DT jako prostředku pro rozvoj informatického myšlení. 

V praktické části workshopu byli účastníci rozdělení do skupin. Nastal čas náhodného losování. A protože jsme se celou dobu pohybovali na poli digitálna, i losování bylo trochu netradiční. Žádná čísla, žádné papírky. Lektorka vymyslela vskutku originální způsob, který u účastníků vykouzlil úsměvy na tvářích. Každý dostal obálku a v ní našel postavu zvířete, která byla vytisknuta na 3D tiskárně. Vskutku nápadité, a navíc účastníci projevili zájem dozvědět se více. Účastníci ve skupinách vytvářeli vizuální podobu skupiny a následně ostatním svou skupinu představili. K tvorbě použili stránku Storyboard That.

Jedná se o nástroj pro online tvorbu komiksů. K dispozici bylo několik postav, různé emoční výrazy postav ve tváři, předpřipravené scény a samozřejmě typické komiksové bubliny pro text. Úkolem účastníků bylo kromě jiného ve výrazu tváře reflektovat jejich vztah k DT. Pokud byste uvažovali o využití aktivity se žáky ve škole, je vhodná téměř pro jakýkoliv stupeň vzdělávání. Kromě rozvoje spolupráce ve skupině dochází k naplňování cílů digitální gramotnosti. Konkrétně můžeme uvažovat nad tvorbou nového digitálního obsahu a sdílení. Našli bychom i více očekávaných výsledků učení, pokud bychom se na ně při přípravě aktivity zaměřili. Doporučujeme vyzkoušet např. pro tvorbu komiksu na téma Jak se chovat bezpečně v online světě.

 

Na závěr workshopu účastníci s lektorkou sdíleli vlastní realizované aktivity a společně se zamýšleli, jak docházelo k naplňování očekávaných výsledků učení v jednotlivých oblastech. Porozumět konceptu digitální gramotnosti je běh na dlouhou trať. Úspěchu lze nejlépe dosáhnout, pokud budeme své aktivity plánovat s ohledem na očekávané výsledky učení, prakticky realizovat ve třídách, sdílet své zkušenosti a společně se s ostatními zamýšlet a diskutovat o tom, co fungovalo a co příště udělat jinak či lépe. A právě takovou možnost a podporu našim školám přináší projekt PPUČ a vzájemná setkání všech zapojených.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.81 MB
PDF
Prezentace – letní škola 2019

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Markéta Čonková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.