Videoprojekce - krátká ukázka některé naší významné kulturněhistorické památky.
Nakreslete nějakou památku, kterou jste navštívili nebo která se nachází ve vašem okolí.
Následná výstavka prací spojená event. s krátkým informačním vystoupením jednotlivých autorů (co jsem nakreslil, proč jsem nakreslil právě tento objekt, jaký mám k němu vztah).
Podívejte se doma do různých knížek, časopisů, fotografií, pohlednic, starých kalendářů atd., a pokud to bude možné, přineste do školy ty z nich, ve kterých jsou vyobrazeny nebo popsány kulturněhistorické památky naší země.
Pokuste se roztřídit památky (jejichž obrázky jste si přinesli s sebou do školy) do skupin podle nějakých kritérií (znaků) - výsledky zapisujeme při kontrole skupinové práce na tabuli. Cílem je ukázat rozmanitost památek. (Možná kritéria: podle období vzniku, památky sakrální a světské, památky technické, vojenské, nemovitosti a ostatní památky, památky podle významu apod.).
Mapa ČR na nástěnce. Žáci ve skupinách vyberou několik památek (o kterých již hovořili), vyrobí lístečky s jejich jmény (popřípadě s uvedením typu památky - př. Karlštejn - hrad) a tyto lístečky umístí na nástěnku s mapou. Cílem je ukázat bohatství kulturních památek v ČR.
Každý žák použije jednu starší pohlednici s vyobrazením některé kulturněhistorické památky. Na její zadní straně ji pomocí pravítka rozdělí na několik částí (10 - 15), a pak podle narýsovaných linií rozstříhá. Díly vloží do obálky nebo do ručně zhotovené krabičky. Žáci si obálky vymění (například ve dvojicích) a skládají opět pohlednice. Možno využít i jako soutěž na čas nebo v příštích hodinách mezi jinými skupinami žáků.
Cíl: navštívit některou památku ve svém městě, získat o ní co nejvíce informací.
Hlavní činnosti na vycházce:
V jakém je památka stavu, je její ochrana a péče o ní dostatečná, co by se mohlo změnit, zlepšit.
Písemně dokončit úvahu - kdybych byl starostou obce a měl dostatek finančních prostředků na naše památky, udělal bych nejprve ............, a v druhé řadě ....................., a pak ............................... Následné vyhodnocení nejčastějších odpovědí.
Píšeme dopis panu starostovi. Žáci ve skupinách napíší dopis starostovi obce týkající se místních památek. Vyjádří v něm své názory, jak je o památku pečováno (pochvala, uznání, kritika), jaký k ní mají vztah, co by se mělo ještě udělat, jak by mohla být památka využita. Důraz je kladen na obsah, ale též na formu dopisu (pravopis, stylistická vyjádření). Dopisy vystavíme ve třídě, aby si je mohli přečíst žáci z jiných skupin. Možná obměna: jeden vybraný dopis skutečně zašleme starostovi obce (samozřejmě s doplňujícím komentářem učitele).
Podle předchozích zkušeností žáků přiměřeně podrobná instruktáž k zamýšlené práci s počítačem. Je předpoklad, že žáci již základní dovednosti v ovládání počítače mají (např. z různých her). Žáci jsou v malých skupinkách u počítačů, na kterých je nastaven některý z vyhledávačů (např. seznam, centrum, atlas apod.).
Žáci mají za úkol nejprve se orientovat v práci s vyhledávačem:
Žákům necháme na činnost dostatečný časový prostor, aby se mohli u počítačů vystřídat a získat příslušnou dovednost. Učitel koriguje činnost skupin a vysvětluje individuálně potřebné. (Základní dovednosti - spustit počítač, spustit Internet, najít vyhledávač, zapsat do příslušného okna požadovaný termín, umět spustit a orientovat se v jednotlivých položkách.)
Samostatná skupinová práce: vyhledejte památky ČR, které jsou zapsány v seznamu památek UNESCO, napište jejich seznam, získejte o nich základní informace a určete jejich polohu. (Předchází velmi stručný výklad o UNESCO a jeho ochraně světového kulturního dědictví.)
Skupiny dostanou slepé mapy a s pomocí svých vlastivědných map a předchozích zjištění do nich zakreslí památky UNESCO v ČR.
Při společné kontrole (správné řešení úkolu např. promítnout pomocí zpětného projektoru) podání základních informací o těchto památkách střídavě mluvčími jednotlivých skupin.
Diskuse k významu ochrany památek i na mezinárodní úrovni (proč se mezinárodní organizace stará i o naše památky, jaký to má smysl).
Co jsme nového poznali, jakým způsobem můžeme své poznatky dále využít, jak budeme přistupovat k památkám místního regionu.
Z tohoto projektu mohou vycházet některé další (např. plánujeme výlet na některou kulturněhistorickou památku, navrhneme objekt z našeho okolí, který by bylo vhodné památkově chránit, sbíráme pověsti, legendy i historicky doložená fakta, která se váží k určité památce v našem okolí ap.). Obměna projektu - nezaměřovat se na celé území ČR, ale obdobně pracovat v rámci kraje nebo jinak vymezeného místního regionu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.