Odborné články Odborné vzdělávání Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem na Karlínské obchodní akademii
Odborný článek

Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem na Karlínské obchodní akademii

11. 7. 2019
Odborné vzdělávání
Autor
Mgr. Barbora Růžičková
Spoluautor
Mgr. Alice Kourkzi

Anotace

Karlínskou obchodní akademii navštěvuje několik desítek žáků s odlišným mateřským jazykem. Školní psycholožka Barbora Růžičková popisuje podporu, kterou jim škola nabízí.

Karlínská obchodní akademie, nebo také Kollárovka, jak jí žáci i učitelé říkají, je střední škola v centru Prahy. Jedná se o čtyřletou střední školu, která nabízí žákům možnost studia ve třech maturitních oborech – firemní finance, mezinárodní hospodářství a cestovní ruch. Ve školním roce 2018/19 na škole studuje 480 žáků v šestnácti třídách. Každoročně je mezi nimi přes 30 žáků s odlišným mateřským jazykem. Jedná se především o žáky z Vietnamu a ze států bývalého Sovětského svazu. Většina těchto žáků chodila alespoň nějakou dobu na českou základní školu, a proto na ně při přijímacích zkouškách nelze pohlížet jako na žáky-cizince a musí absolvovat běžné přijímací řízení. Každý rok se ale najde několik málo žáků, kteří místo přijímacích zkoušek z českého jazyka absolvují pouze přijímací pohovor, protože ukončili povinné základní vzdělání v zahraničí.

Podpora žáků-cizinců

Pomoc a podporu se snažíme poskytnout každému žákovi podle jeho potřeb, i když žáci cizinci ji přirozeně potřebují nejvíce. Perou se nejenom se studiem v cizím jazyce a s pro ně novým a neznámým prostředím, ale také je pro ně často velkou zátěží odloučení od rodiny. Na naší škole působí tzv. preventivní tým. Tým se skládá z výchovné poradkyně, metodika prevence, školní psycholožky a speciální pedagožky, která je zároveň učitelkou češtiny a také je seznámena s výukou češtiny pro cizince. Toto spojení sil se nám velmi osvědčilo, žáci-cizinci dostávají podporu z různých stran.

Nedílnou součástí naší práce s žáky-cizinci je asistentka pedagoga, kterou naši žáci-cizinci společně sdílí. Asistentka pedagoga jim pomáhá se zvládáním každodenních povinností a s českým jazykem v odborných předmětech. Společně se studenty vypracovává slovník odborných slov v ekonomice, účetnictví a dalších předmětech. Vysvětluje a doučuje je předměty, které jim dělají potíže, a v případě potřeby jim pomáhá s praktickými a organizačními věcmi, jako je např. návštěva úřadů nebo pošty. Zároveň vytváří most mezi žáky, učiteli a preventivním týmem. Všimli jsme si, že mnohdy žáci nejspíš z obavy, aby „neobtěžovali“, nemluví o svých problémech, stydí se oslovit učitele nebo preventivní tým a mluvit o tom, co by potřebovali. Asistentka pedagoga je s žáky-cizinci každý den v kontaktu, pomáhá jim učitele nebo preventivní tým oslovit a řešit problémy dříve, než všem přerostou přes hlavu.

Žáci-cizinci absolvují pedagogickou intervenci, která se zaměřuje na doučování českého jazyka. Intervence může být buď individuální, nebo skupinová. Pedagogickou intervenci provádí u nás na škole speciální pedagožka. Při výběru vhodné formy intervence vycházíme ze znalostí jazyka a individuálních potřeb konkrétních žáků-cizinců.

Spolupráce s neziskovými organizacemi

Z organizací, které se věnují inkluzi a žákům-cizincům, spolupracujeme hlavně s organizací Meta, o.p.s. Konzultujeme s nimi individuální vzdělávací plány pro žáky-cizince, řešíme s nimi případnou studijní neúspěšnost a snažíme se společně nalézat vhodné formy podpory pro naše žáky-cizince. Ve školním roce 2018/2019 měla v naší škole Meta kurzy češtiny pro cizince. Vybraní žáci docházeli každý týden na doučování českého jazyka, přičemž žáci byli rozděleni podle svých znalostí a potřeb do dvou skupin pokročilosti. Kurz byl pro žáky zdarma. Tento systém se nám osvědčil více než kurzy, které probíhají mimo školu a na které žáci-cizinci často nechtějí dojíždět.

Se společností Meta jsme se také pokusili zavést na škole tzv. „buddy program“, kdy měli dostat žáci-cizinci k sobě průvodce z řad starších a zkušenějších spolužáků, který by jim pomáhal řešit každodenní malé potíže a byl jim podporou. Bohužel se nám nepodařilo žáky ke spolupráci namotivovat a ani cizinci, ani průvodci nemají o program zájem.

Druhý cizí jazyk

Z dalších podpůrných opatření bych ještě zmínila výuku druhých cizích jazyků. Osvědčilo se nám motivovat žáky z bývalého Sovětského svazu k tomu, aby si jako druhý jazyk zvolili ruštinu. Díky jejich velmi dobré znalosti tohoto jazyka mohou mít nastavený individuální vzdělávací plán a získají tak čas a energii ke studiu češtiny. U všech žáků-cizinců je totiž velkým problémem jejich obrovské přetížení. Celý den se pohybují v prostředí, kterému špatně rozumí, a snaží se porozumět v odborných předmětech látce, které je často těžké porozumět i v rodném jazyce. Další cizí jazyk pak vytváří zcela neúměrné zatížení.

Při práci se žáky-cizinci se ukázalo, že naprosto nezbytná je dobrá spolupráce a důvěra mezi školou a pedagogicko-psychologickou poradnou. Bez ní by mnohá podpůrná opatření nemohla vzniknout. Zjistit, co bude pro kterého žáka-cizince nejvhodnější, nám pomáhá Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 7 a 8, se kterou se nám spolupráce velmi osvědčila.

Úplně na závěr musím také zmínit ochotu a otevřenost celého pedagogického sboru. Bez jejich laskavé individuální péče o žáky-cizince by žádná podpůrná opatření nemohla fungovat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Barbora Růžičková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Inkluzivní vzdělávání / menšiny