Materiál pro dětský muzikál byl čerpán ze dvou různých zdrojů - „O Sněhurce", text: M. Černík, hudba: P. Jistel a „Pohádková jóga-O Sněhurce " od Milady Motyčkové. Texty a hudbu jsem různě propojila a obměnila podle potřeby.
Trpaslíci:
Přišli domů trpaslíci, raz, dva, raz, dva,
koukají se po světnici, raz, dva, raz, dva.
1. trpaslík: Kdo mi ustlal postýlku? - Kdopak?
2. trpaslík: Kdo mi vypral košilku? - Kdopak?
3. trpaslík: Kdo mi umyl misku, lžičku? - Kdopak?
4. trpaslík: Kdo uvařil polívčičku? - Kdopak?
5. trpaslík: Kdo nám tady uklidil?
Všichni: Ani smítko nevidím.
Sněhurka:
Já Sněhurka, já to byla,
já jsem v lese zabloudila.
Nechte mě tu trpaslíci,
budu vaší pomocnicí.
Trpaslíci:
Máme doma pomocnici,
uklidila ve světnici,
hopsa, hejsa, tralala,
uvařila, vyprala!
Sněhurka:
Vidím, že jste hajdaláci,
naučím vás tuhle práci:
Tak se stele postýlka! - Jakpak?
Tak se pere košilka! - Takhle?
Tak se vaří, tak se smaží! - Tak jó?
Tak se správně hospodaří! - No tohle?
Tak se jí a nedrobí! - Správně?
Tak se myje nádobí! - Neumím?
Tak se mete koštětem!
Ať to nikdo nesplete!
Trpaslíci:
Sněhurečko, moc a moc,
děkujem ti za pomoc!
Líbí se nám v chaloupce,
teď už víme, co to chce.
Všichni:
Potom zívli, jenom krátce,
A už spali ach tak sladce.
(text: M. Černík)
V domku sedm trpaslíků,
ona vaří, uklízí,
převlečená zlá královna
jablko jí nabízí.
(Sněhurka a sedm trpaslíků)
Sněhurka se s nimi radí,
jsou to její kamarádi.
Potkáváš je v pohádkách
nebo taky v zahrádkách.
(Trpaslíci)
(Trpaslíci - autor neznámý)
Běží malý trpaslíček - zpívání s Pusíkem
Rok v pohádkové zemi - text: Miroslav Jalovecký
Pohádkové muzicírování - zvonkohra (improvizace)
Písničky zpívané v muzikálu O Sněhurce
- seznámení s novým textem a melodií
Poslech několika různých verzí, poznat rozdíly:
Až chlapečku zavřeš víčka - hudba: P. Jurkovič, text: J. Seifert
HPH:" Hra na rytířstvo"
Děti vytvoří dvě řady čelem k sobě, dívky a chlapci, taneček postupuje dle přiloženého návodu.
(Hudbu upravil P. Jurkovič)Popletená pohádka:
Jitka Moravcová - Povídám, povídám pohádku
Pracovní listy - (čerpány z různých dětských časopisů):
Vyrábíme:
Pohybové a smyslové hry
Trefujeme trpaslíka - děti utvoří kruh, v kruhu je trpaslík, vrchním obloukem trefit cíl (drátěnky, malé míčky, papírové koule)
Házení prstýnkem na cíl - házení prstýnku na cíl, obrázek Sněhurky
Kam zmizela věc - na stole je několik věcí, jedno dítě se otočí, učitelka odstraní jednu věc, dítě hádá, co chybí
Pleskaná - děti uchopí oběma rukama lano, učitelka chodí a zkouší plesknout přes ruku, dítě musí uhnout, pustit lano, ale jen jednou rukou (postřeh dětí)
Poznej princeznu, prince hmatem - jedno dítě má zavázané oči, hmatem poznává kamaráda
Poznej, kdo jsem po hlase - děti sedí v kruhu ze židlí, jedno dítě židli nemá; má zavázané oči, chodí kolem, a tam, kde si chce sednout, řekne: Princezno, ozvi se mi! Pokud pozná jméno kamaráda po hlase, vymění se!
Najdi střevíčky - papírové stopy, najít si svou velikost a stoupnout na ni
Sbírání zápalek - jednou rukou sebrat zápalky a dát je do krabičky (úkol pro prince)
Třídění mincí - kolečka různé velikosti, se zavázanýma oči se třídí hmatem dle velikosti
Rovnání kouzelných hůlek - tyčky dvojí délky, jeden se zavázanýma očima třídí dle velikosti (kouzelná hůlka)
Rovnání cukroví na zámku (geometrické tvary) - třídění geometrických tvarů
Navlékání korálků - soutěžení na čas určitý počet korálků
Hledáme Sněhurku - lano, přechod po třídě se zavřenýma očima, hmatem po nataženém laně
Kolik je trpaslíků? - kartičky s čísly a stejným počtem trpaslíků, různé obměny her, (cesta v dole dle čísel apod.) - číselná řada
Trpaslík ztratil čepičku - stejný postup jako čáp ztratil....
Sněhurko, pípni - všechny děti mají zavázané oči šátky, kromě princezny, ta má zvoneček, rolničku, chodí po třídě, ostatní princové se ji smějí dotknout, výměna role
Na čísla - dvě družstva, děti mají kartičky s různými čísly, družstva stojí na každé straně třídy, uprostřed je loutka princezny; učitelka zavolá číslo, dítě s daným číslem běží a dotkne se princezny a vrací se zpět, rychlejší družstvo vyhrává
Všechny děti měly možnost zahrát si v dětském muzikálu. Dokázaly rozpoznat povahové vlastnosti jednotlivých postav, naučily se zpaměti jména trpaslíků, pantomimou a vtipnou formou předvedly, od čeho je jméno odvozeno. Společně vytvořily výstavu z knížek O Sněhurce donesených z domova. Na závěr týdne dokázaly vyprávět pohádku samostatně, postupně každý z nich část. Smyslové a pohybové hry se na přání dětí neustále opakovaly, měly velký úspěch. Holčičky si vzájemně půjčovaly šaty, stavěly si hrady a zámek, kde žily jako v pohádce. Byl to velice příjemný týden s pohádkovými bytostmi, při hrách se užilo mnoho legrace.
ČERNÍK, M.: První pohádky. (CD), GZ Digital Media Loděnice, 1997.
MOTYČKOVÁ, M.: Pohádková jóga. Jana Jelínková, 2002.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.