Odborný článek

O Sněhurce

15. 4. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Marcela Janšová

Anotace

Děti se v tomto projektu hravou a přirozenou formou seznamují s dosud neznámou pohádkou a s postavami, které v ní vystupují. Děti využijí loutek a dalších rekvizit, písniček a říkadel k dramatizaci pohádky (muzikál). Pohádka poukazuje na dobro a zlo, které by děti měly umět rozlišit.

Dílčí cíle:
  • zvládnutí srozumitelného přednesu, dramatizace a zpěvu
  • rozvoj hrubé a jemné motoriky
  • rozvoj slovní zásoby
  • rozvoj hudebního cítění
  • rozvoj tvořivosti a představ
  • rozvoj tolerance, respektu, sociální citlivosti
Očekávané výstupy:
  • pohybovat se ve skupině dětí a zapojit se do společné činnosti
  • sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • poznat některé číslice 1-7
  • chápat číselnou řadu
  • umět poznat a určit pravou stranu, ruku
  • uvědomit si příjemné a nepříjemné pocity-radost, strach, lásku, starost
  • spolupracovat s ostatními
  • poslouchat a sledovat se zájmem dramatizační představení
  • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik a dovedností - barvy, skládání papíru, zapouštění barev a další
  • poznávat nové věci, pochopit nová slova
Nabízené činnosti
  • poslech čtené pohádky, reakce na otázky
  • učení se zpaměti - nový text, písničky, dětský muzikál
  • hádání hádanek
  • pohybová cvičení (házení prstýnku na cíl, házení vrchním obloukem)
  • pohybové hry ( HPH Na rytířstvo)
  • nácvik tanečku - mazurka
  • procvičování gymnastiky mluvidel před zrcadlem
  • hledání čísel ve třídě-číselná řada
  • práce s grafomotorickými pracovní listy
  • dramatizace loutkami
  • třídění geometrických tvarů
  • porovnávání předmětů podle délky
  • sbírání sirek jednou rukou
  • navlékání korálků
  • skládání papírové čepice dle slovního návodu
  • hledání stop dle velikosti nohy, papírové stopy
  • najdi ztracený předmět mezi ostatními-paměťové hry
  • trefování cíle vrchním obloukem
  • hledání stejných předmětů
  • zpívání ukolébavky
  • práce s hudebními nástrojky
  • výroba trpaslíka z přírodního materiálu
  • hledání rozdílů mezi obrázky
  • poslech popletené pohádky-umět ji správně doplnit
  • poznávání ukolébavek
  • vyprávění pohádky podle obrázku
  • vybarvování omalovánek
  • stříhání, lepení
  • správně najít v obrázku sedm trpaslíků
  • vystřihování princezny z papíru, lepení a skládání
  • hledání správné cesty - labyrint
  • najít rozdíl mezi pohádkami
  • puzzle s trpaslíky - skládání
  • stříhání, lepení, výroba masky na klacíku - trpaslík
  • malování sytou barvou - lidská postava, trpaslík, Sněhurka
  • seznámení s novými písničkami
Muzikál pro děti

Materiál pro dětský muzikál byl čerpán ze dvou různých zdrojů - „O Sněhurce", text: M. Černík, hudba: P. Jistel a „Pohádková jóga-O Sněhurce " od Milady Motyčkové. Texty a hudbu jsem různě propojila a obměnila podle potřeby.

O Sněhurce (hudební pohádka)

Trpaslíci:

Přišli domů trpaslíci, raz, dva, raz, dva,
koukají se po světnici, raz, dva, raz, dva.

1. trpaslík: Kdo mi ustlal postýlku? - Kdopak?
2. trpaslík: Kdo mi vypral košilku? - Kdopak?
3. trpaslík: Kdo mi umyl misku, lžičku? - Kdopak?
4. trpaslík: Kdo uvařil polívčičku? - Kdopak?
5. trpaslík: Kdo nám tady uklidil?
Všichni: Ani smítko nevidím.

Sněhurka:

Já Sněhurka, já to byla,
já jsem v lese zabloudila.
Nechte mě tu trpaslíci,
budu vaší pomocnicí.

Trpaslíci:

Máme doma pomocnici,
uklidila ve světnici,
hopsa, hejsa, tralala,
uvařila, vyprala!

Sněhurka:

Vidím, že jste hajdaláci,
naučím vás tuhle práci:

Tak se stele postýlka! - Jakpak?
Tak se pere košilka! - Takhle?
Tak se vaří, tak se smaží! - Tak jó?
Tak se správně hospodaří! - No tohle?
Tak se jí a nedrobí! - Správně?
Tak se myje nádobí! - Neumím?
Tak se mete koštětem!
Ať to nikdo nesplete!

Trpaslíci:

Sněhurečko, moc a moc,
děkujem ti za pomoc!
Líbí se nám v chaloupce,
teď už víme, co to chce.

Všichni:
Potom zívli, jenom krátce,
A už spali ach tak sladce.
(text: M. Černík)

Hádanky

V domku sedm trpaslíků,
ona vaří, uklízí,
převlečená zlá královna
jablko jí nabízí.
(Sněhurka a sedm trpaslíků)

Sněhurka se s nimi radí,
jsou to její kamarádi.
Potkáváš je v pohádkách
nebo taky v zahrádkách.
(Trpaslíci)

Písničky

(Trpaslíci - autor neznámý)
Běží malý trpaslíček - zpívání s Pusíkem
Rok v pohádkové zemi - text: Miroslav Jalovecký
Pohádkové muzicírování - zvonkohra (improvizace)
Písničky zpívané v muzikálu O Sněhurce
- seznámení s novým textem a melodií

Pohádka

Poslech několika různých verzí, poznat rozdíly:

  • čtená ze Špalíčku
  • zknihy:326 pohádek
Pohádková ukolébavka

Až chlapečku zavřeš víčka - hudba: P. Jurkovič, text: J. Seifert

HPH:" Hra na rytířstvo"
Děti vytvoří dvě řady čelem k sobě, dívky a chlapci, taneček postupuje dle přiloženého návodu.
(Hudbu upravil P. Jurkovič)Popletená pohádka:

Jitka Moravcová - Povídám, povídám pohádku

  • pozorný poslech textu
  • hledat a najít chyby v pohádce
  • společně chyby opravit

Pracovní listy - (čerpány z různých dětských časopisů):

  • hledání dvou stejných klíčů
  • najít rozdíly mezi obrázky
  • najít trpaslíka, který tam je 2x
  • hledání stejné koruny pro krále
  • dokresli na zámku všechna okna
  • vybarvování dle počtu puntíků
  • poznat do jaké pohádky patří obrázek

Vyrábíme:

  • Trpaslík z vařečky
  • Trpaslík z přírodního materiálu
  • Trpaslík z brambory

Pohybové a smyslové hry

Trefujeme trpaslíka - děti utvoří kruh, v kruhu je trpaslík, vrchním obloukem trefit cíl (drátěnky, malé míčky, papírové koule)
Házení prstýnkem na cíl
- házení prstýnku na cíl, obrázek Sněhurky
Kam zmizela věc - na stole je několik věcí, jedno dítě se otočí, učitelka odstraní jednu věc, dítě hádá, co chybí
Pleskaná - děti uchopí oběma rukama lano, učitelka chodí a zkouší plesknout přes ruku, dítě musí uhnout, pustit lano, ale jen jednou rukou (postřeh dětí)
Poznej princeznu, prince hmatem - jedno dítě má zavázané oči, hmatem poznává kamaráda
Poznej, kdo jsem po hlase - děti sedí v kruhu ze židlí, jedno dítě židli nemá; má zavázané oči, chodí kolem, a tam, kde si chce sednout, řekne: Princezno, ozvi se mi! Pokud pozná jméno kamaráda po hlase, vymění se!
Najdi střevíčky - papírové stopy, najít si svou velikost a stoupnout na ni
Sbírání zápalek - jednou rukou sebrat zápalky a dát je do krabičky (úkol pro prince)
Třídění mincí - kolečka různé velikosti, se zavázanýma oči se třídí hmatem dle velikosti
Rovnání kouzelných hůlek - tyčky dvojí délky, jeden se zavázanýma očima třídí dle velikosti (kouzelná hůlka)
Rovnání cukroví na zámku (geometrické tvary) - třídění geometrických tvarů
Navlékání korálků - soutěžení na čas určitý počet korálků
Hledáme Sněhurku - lano, přechod po třídě se zavřenýma očima, hmatem po nataženém laně
Kolik je trpaslíků? - kartičky s čísly a stejným počtem trpaslíků, různé obměny her, (cesta v dole dle čísel apod.) - číselná řada
Trpaslík ztratil čepičku - stejný postup jako čáp ztratil....
Sněhurko, pípni - všechny děti mají zavázané oči šátky, kromě princezny, ta má zvoneček, rolničku, chodí po třídě, ostatní princové se ji smějí dotknout, výměna role
Na čísla - dvě družstva, děti mají kartičky s různými čísly, družstva stojí na každé straně třídy, uprostřed je loutka princezny; učitelka zavolá číslo, dítě s daným číslem běží a dotkne se princezny a vrací se zpět, rychlejší družstvo vyhrává

Skládání čepice pro trpaslíka
  • skládání papíru dle slovní instrukce učitelky
  • vyzdobení, dokreslení
Jména trpaslíků
  • Šmudla, Prófa, Kejchal, Rejpal, Stydlín, Štístko, Dřímal
  • umět si zapamatovat šest jmen trpaslíků, poznat podle čeho se tak jmenují, hádanky na jména
Malujeme
  • sytou barvou a štětcem namalovat podobu princezny, prince
  • pracovat čistě, nepřetírat mokré barvy do sebe
Papírová princezna
  • stříhání dle čáry
  • stříhání proužků
  • lepení a sestavení princezny z papíru (podle šablony)
Labyrinty
  • práce s pracovním listem - princ hledá cestu k princezně
Schovaný trpaslík
  • najít v nakresleném obrázku sedm trpaslíků
  • vybarvit různě barevné čepičky
Hodnocení

Všechny děti měly možnost zahrát si v dětském muzikálu. Dokázaly rozpoznat povahové vlastnosti jednotlivých postav, naučily se zpaměti jména trpaslíků, pantomimou a vtipnou formou předvedly, od čeho je jméno odvozeno. Společně vytvořily výstavu z knížek O Sněhurce donesených z domova. Na závěr týdne dokázaly vyprávět pohádku samostatně, postupně každý z nich část. Smyslové a pohybové hry se na přání dětí neustále opakovaly, měly velký úspěch. Holčičky si vzájemně půjčovaly šaty, stavěly si hrady a zámek, kde žily jako v pohádce. Byl to velice příjemný týden s pohádkovými bytostmi, při hrách se užilo mnoho legrace.

Další použitá literatura:

ČERNÍK, M.: První pohádky. (CD), GZ Digital Media Loděnice, 1997.
MOTYČKOVÁ, M.: Pohádková jóga. Jana Jelínková, 2002.

Literatura a použité zdroje

[1] – HRUBÍN, F. Špalíček pohádek. Praha : Grafoprint-Neubert, 1995. ISBN 80-85785-37-4.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
255.86 kB
PDF
Noty k hudební pohádce
Autor
Marcela Janšová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída