Asistent pedagoga
Na základě výsledků vyšetření může být ve zprávě navržen žákovi asistent pedagoga (AP). AP je pedagogický pracovník, který působí ve třídě, ve které se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Náplní práce asistentů v našich třídách je zejména spolupráce s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, individuální i skupinová podpora žáků při přípravě na výuku, u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze. AP není přidělen přímo žákovi, ale do třídy právě tam, kde je žák s potřebou asistence vzděláván. Ve zprávě z pedagogicko-psychologické poradny je AP u většiny žáků přiznán v případě podpůrného opatření (PO) 3., 4. a 5. stupně. V PO 2. stupně může významnou roli pro žáka sehrát tzv. sdílený asistent. Sdílený asistent působí operativně při podpoře většího počtu žáků, kteří jeho účast v konkrétních situacích potřebují, vyžadují. Tito žáci mají v hodinách domluvené signály, kdy potřebují pomoc, tak, aby nerušili ostatní žáky – někdy se jedná o oční kontakt, někdy zvednou ruku s určitým předmětem (bez předmětu je to dotaz směřovaný učiteli), někdy za asistentem dojdou.
V některých případech je nezbytné, aby se AP věnoval po celou dobu výuky jednomu žákovi (např. při diagnóze autismu). Díky atypickým projevům žáka je třeba ho po celou dobu výuky vést, uklidňovat, odcházet s ním mimo třídu… Pokud máme ve třídě další žáky s potřebou AP, díky těmto aspektům působí ve třídě i další asistent na základě doporučení z PPP.
Jestliže máme v personální pedagogické podpoře z PPP stanoveno 40 hodin na AP, což je celý úvazek (příloha č. 1), pak je nezbytné tyto hodiny rozpočítat na rozvrh žáka. Podle školního vzdělávacího programu zjistíme počty hodin v ročníku daného žáka a ostatní hodiny náleží přímé práci ve školní družině (ŠD). Tyto hodiny nemusíme rozdělit pravidelně, záleží na domluvě se zákonnými zástupci (viz příloha č. 2). Při dělení úvazků AP do výuky a do ŠD je třeba mít na paměti rozdělení žáků tak, aby ti, kteří potřebují i ve ŠD pomoc AP, byli v jednom oddělení.
Někdy může být pedagogická podpora z PPP stanovena na nižší úvazek, než je 1,0 (příloha č. 3). Pak kombinujeme asistenci úvazků dvou (či několika) žáků. Asistovaní žáci přivítají pomoc v předmětech, které jim dělají problémy. Ve většině případů se nejedná o výchovy. Pokud je rozvrh sestaven tak, že asistent přijde na 1. hodinu a pak asistuje až 4., nabízí se „vykrýt“ 2. a 3. hodinu v jiné třídě, popř. jeden celý den (příloha č. 4).
Přístupy pedagogických pracovníků k žákům, kompenzační pomůcky
Stejně jako pedagogové mají své výukové metody, „rituály“ ve výuce, tak i AP mají různé přístupy k žákům. V naší škole se snažíme zkušenosti AP sdílet na pravidelných schůzkách. Nelze vždy vše aplikovat u všech asistovaných žáků. Záleží jak na osobnosti učitele, AP, žáka, tak na doporučení z PPP. Velmi kvitujeme návštěvy z řad odborníků u asistovaných žáků, kdy společně řešíme přístupy k žákovi. Jako příklad různých možností uvádím psaní tolik diskutovaných diktátů. Mají je žáci s různými úlevami vůbec psát? Nemají pravopisné jevy pouze doplňovat? Jak tedy na to? Střídáním různých možností lze dosáhnout jak netradiční výuky, pro asistované žáky „neúnavné“, že je stále stejná, tak i možného zajištění prospívající klasifikace.
Kompenzační pomůcky, které jsou PPP doporučeny, jsou výsledkem komunikace mezi školou a PPP (příloha č. 5). Nejedná se pouze o pomůcky k výuce (jako jsou různé přehledy, pravidla, osy, počítadla, počítačové programy), ale např. také pomůcky k relaxaci. Někdo potřebuje masážní podložku, kterou má umístěnou pod lavicí v průběhu hodiny. Jinému žákovi se osvědčilo sezení na gymnastickém míči v části hodiny, kdy žáci pouze poslouchají výklad a on tímto podporuje relaxaci i zdravé sezení. Pro jiné žáky, kteří potřebují mít svůj klid a prostor, jsme pořídili „stanovou houpačku“. Někdy stačí relaxace bez stanu (i když žák leží, tak je součástí třídy a poslouchá), jindy je třeba, aby se schoval. Pedagog stanovil pravidla užívání – v hodině asistovaný žák, o přestávce je tato možnost dána ostatním spolužákům. A divte se nebo ne – ono to funguje.
![]() |
V jiné třídě máme na zemi velký polštář, na kterém si žák smí odpočinout po splnění určitého úkolu – opět jsou stanovena pravidla (v tomto případě počet minut odpočinku). Žák si s sebou bere svého milovaného plyšáka, kterého po návratu k práci odkládá zpět na určené místo.
Příloha č. 3 – Rozvrh přímé pedagogické práce 2 i 3 AP v jedné třídě (zároveň pak je AP u několika žáků).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Specifika práce s asistovanými žáky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: