Cesta k 3D technologii na školách
3D tisk podporuje prostorovou představivost a kreativitu studentů, poskytuje jim praktickou zpětnou vazbu na jejich vlastní práci. Fakt, že si studenti mohou vytvářet vlastní návrhy, je motivující, protože zhmotňují jejich vlastní design. Technologie jim umožňuje rychlé prototypování a zdokonalení jejich návrhů.
Přirozeným vývojem se školy dostávají k rozpoznání potřeby pracovat s moderními technologickými pomůckami. Zkušenosti uváděné školami hovoří o tom, že mezi hlavní motivy zavedení 3D tisku na školách patří zejména nutnost nabídnout jinou formu učení, zhmotnit výuku v CAD programu a umožnit studentům učit se z vytisknutých návrhů, využívat reálné modely v předmětech typu architektura, elektronika atd. Opomíjet nelze ani samotný fakt, že školy chtějí studenty učit pracovat s posledními technologickými novinkami.
Zavedení funkčního modelu využití 3D tisku na školách ale nebylo od začátku procházkou růžovou zahradou. Zejména učitelé a IT technici pojmenovali hlavní výzvy úspěšného zavedení 3D technologie, mezi které patří samotné nastavení tiskáren, vyčistění a fáze postprocesu tisku. Dále se technici zabývají řešením problémů s HW, tiskem pro své kolegy, dále opakováním a opravami úloh, které se nepovedly na poprvé dobře vytisknout. Společným jmenovatelem výzev, kterým školy čelí u 3D, je také fakt, že nemůžete přístroje nechat bez dozoru nebo tisknout přes noc.
Právě první roky a zkušenost s praktickým nasazením 3D tiskáren ukazuje potřebu škol pro volbu tiskáren, které řeší celý proces tisku dohromady z hlediska samotné tiskárny i software, který jí řídí. Zkrátka řešení vše v jednom je pro školy z hlediska obsluhy strojů jednodušší než řešit koupi tiskárny u jednoho dodavatele a softwarovou obsluhu zařízení u druhého.
Dalším atributem jsou samozřejmě kvalita zákaznického servisu, možnost částečné návratnosti nákladů – např. díky zpoplatnění tisku studentů pro soukromé účely nebo samotné navržení podoby strojů s tím, že se myslelo na jejich využití ve školách. To se projevuje na jednoduchosti obsluhy strojů, jejich zabezpečení díky uzavíratelným konstrukcím tiskáren i např. možnosti bezobslužného provozu tiskáren bez nutnosti na ně neustále dohlížet během provozu.
Proč je nutný význam zavádění 3D tisku ve školství? Odborníci se shodují na tom, že s přítomností 3D tisku v každodenním či pracovním životě je nutno počítat. Společnosti budou vyžadovat 3DP dovednosti obsluhy strojů, přípravy modelů v SW programech – tento trend neustále roste. V průmyslových odvětvích se prosazuje trend nutnosti rychlejšího prototypování a rychlejších dodávek zadaných prací. Ve společnosti začnou chybět lidé s takovým přesahem technických dovedností a to dále vytvoří tlak na školy a politiky.
Nedostatek technicky vyškolených lidí povede ke změnám v oblastech výzkumu a vývoje, kdy dojde stále více na rozvoj opravdu „skutečného“ výzkumu a vývoje na vysoce kvalitativní úrovni. Trend nástupu 3D tisku povede i ke vzniku vysoce kvalifikovaných pracovních míst. Například ve Spojených státech jsou dnes dovednosti v oblasti práce s 3D tiskem vyžadovány již u 10 % nabízených inženýrských pozic.
Autor: Petr Šťastný, Product Manager 3DP Y Soft
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.