Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
První den je motivován příběhem „Kterak byl Neználek hudebníkem“.
Učitel připraví šablony hudebních nástrojů z příběhu – balalajka, trumpeta, housle. Děti obkreslují na karton, vystřihují, učitel dopomůže případně vyříznout. Na balalajku a housle děti dokreslují potřebné jednotlivosti, nalepují vlnu jako struny. Využijeme i drobné dřevěné kolíčky z tvořivého obchodu. Trumpetu mohou děti přetřít zlatou barvou.
Učitel se s dětmi přivítá na židličkách v kruhu. Židlí je stejný počet jako dětí a učitelů. Učitel vyvolává: „Místa si vymění ti, kteří znají Neználkovy příhody.“ Děti, které znají Neználka, vstanou a najdou si jinou volnou židli. Pokud vstane pouze jedno dítě, vrací se zpět na svou židli. Učitel věty obměňuje: „Místa si vymění ti, kteří už u nás byli na prázdninové školce... Místa si vymění ti, kteří mají rádi zmrzlinu...“
Následuje představení dětí a krátké seznámení s celotýdenním tématem. Předání hlavní pointy Neználkových příběhů. Učitel děti naladí na dnešní první téma.
Děti si venku zamuzicírují. K dispozici sice nemají skutečnou balalajku, housle ani trumpetu, ale mohou využít bohatého sortimentu Orffových hudebních nástrojů. Děti si vybírají hudební nástroj dle své volby, jemně hrají, seznamují se s názvem nástroje. Děti si nástroje vyměňují. Následuje reflexe, který nástroj mě zaujal, nebo naopak, který mi zněl nepříjemně. Na školkové zahradě můžeme využít rozlehlého prostoru. Doporučuji vzít dětem pláštěnky jako podložky, které rozmístí po zahradě v delších odestupech mezi sebou. Zde zkoumají nástroje, učí se s nimi zacházet, vzájemně se neruší.
Druhý den je motivován příběhem „Neználek malířem“.
Děti vyrábí postavičku Neználka. Učitel připraví šablonu postavičky, kalhot, kobouku, košile, kravaty. Děti šablony obkreslují, vystřihují. Postavičce vyznačí obličejové části, ostatní nechávají nevybarvené.
Děti pracují se základními temperovými barvami nebo barvy míchají. Potřebují žlutou, oranžovou, zelenou a modrou. Žlutou vymalují kalhoty, oranžovou košili, zelenou kravatu, modrou klobouk. Po zaschnutí nalepují na postavičku Neználka.
Děti pracují ve dvojicích, utváří podobiznu obličeje kamaráda z přírodnin. Snaží se dodržet reálné rozestupy obličejových částí. Následuje galerie všech výtvarných děl.
Třetí den je motivován příběhem „Jak Neználek skládal verše“.
Učitel zajistí plastové trychtýře na vodu. Otočený trychtýř dobře imituje Neználkův klobouk. Je třeba předem do trychtýře zajistit dvě díry na provlečení gumičky. Děti si modré trychtýře/klobouky mohou dozdobit samolepkami, vršek trubice uzavřou např. bambulkou, korálkem.
Učitel pomáhá dětem utvářet rýmy na jejich křestní jména. Předem má připravenou nabídku karet s obrázky, které se se jmény dětí rýmují. Vybízí je však též k vytvoření vlastních rýmů. Např. Evička – lavička, Anetka – baletka.
Děti pracují ve čtyřech skupinách – žlutí, zelení, modří, oranžoví. Každá skupina má k dispozici barevnou nataženou šňůru odpovídající barvy, na druhé straně kruh vyznačený též barvou. Učitel do kruhu připraví karty s obrázky. Hra začíná od základny – šňůry: vybíhají dva zástupci týmu, zástupce dobíhá ke kruhu, vybírá pouze jednu kartu, dobíhá ke svému družstvu, předává štafetu, vybíhá další. Kartu přikolíčkuje na prádelní šňůru. Na trati jsou vždy pouze dva zástupci. Ostatní vydýchávají, kolíčkují a přemýšlí o kartách. Cílem je vytvořit rýmy, vždy dvě karty se rýmují. Učitel dopomáhá s přesným pojmenování obrázků.
Předposlední den je motivován příběhem „Jak Neználek jezdil v sodovkovém autě“.
Děti si utvářejí auto z velkých kartonových krabic (např. od ovoce a zeleniny). Využijeme spodní část krabice bez víka, na krabici připevníme kartonová kola, volant a můžeme řídit.
Učitel připraví různé fotografie aut, do fotografií vyřízne hobby nožíkem otvory. Vyříznuté části obrázku naskládá do malého sáčku, který přiváže k obrázku. Děti skládají jako puzzle.
Učitel rozmístí větší obruče, které představují garáže. Děti v ruce drží malé obruče jako volant. Hra začíná zaparkováním všech aut do garáží. Na signál auta vyjíždí, na signál parkují. Každý najde místo k zaparkování, může zaparkovat v jakékoliv neobsazené garáži.
Poslední den je motivován příběhem „Na plese“.
Učitel připraví šablony sedmikrásky, heřmánku, pampelišky. Děti obkreslují, vystřihávají, dokreslují. Květy mohou také vyrábět z krepového papíru, navazují na špejli/zelené brčko. Výrobky poslouží jako dekorace pro závěrečný ples.
Učitel připraví do skořápek od ořechů korálky do max. množství šest. Skořápky rozmístí po místnosti. Každé dítě je vybaveno sadou šesti karet, kde jsou znázorněny prvky/puntíky – 1, 2, 3, 4, 5, 6. Každé dítě najde šest neobsazených skořápek, ke kterým přiřadí odpovídající kartu podle množství.
Učitel a paní kuchařky připraví pro děti hostinu, svačinu a různé dobroty – stoly děti dozdobí výrobky z ranního tvoření. Protože se jedná o ples, je zde i prostor pro tanec.
NOSOV., N.: Neználkovy příhody. Knižní klub, Praha 2014. ISBN 978-80-242-4396-2.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.