Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
První den je motivován pohádkou Medvídek Pú. Vedoucí skupiny/paní učitelky děti přebírají od rodičů v jednoduchých pohádkových kostýmech. Dětem nabízí tvořivou činnost nebo volnou hru.
Učitel připraví omalovánky postaviček z pohádky – Medvídek Pú, Íjáček, sova, Kryštůfek Robin, klokanice, klokánek, zajíček, sova apod. Omalovánky nechá vytisknout na tvrdší papír. Děti si libovolnou postavičku vystřihnou, vybarví temperou.
Učitel připraví v učebně molitanové podsedáky/kostky, které představují pařezy. Makety stromů (má-li možnost). Děti si posedají na pařízky, posílají si plyšovou hračku (některou z postaviček) představení, uvítací hry.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Stokorcový les – molitany (pařezy) mohou fungovat jako překážková dráha.
Učitel připraví obrázky, např. různé druhy sov sedící na větvi níže či výše, Tygřík schovaný za stromem blízko či daleko.
Děti staví z přírodnin obydlí Íjáčkovi na zahradě, nebo při vycházce. Dobře se hodí větve, listy, zpevníme provázkem.
Druhý den je motivován pohádkou Doktorka Plyšáková.
Děti utvářejí kufřík první pomoci skládáním a lepením tvrdšího papíru. Z papíru rovněž utvoří ouško, domalují červený zdravotnický kříž.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Hra na lékaře – role lékařů, hraček (plyšáci panenky, vojáčci).
Učitel připraví zalaminované obrázky hraček (nebo použije reálné kusy), které rozmístí po zahradě. Děti třídí podle materiálů: hračky dřevěné, gumové, látkové, plyšové...
Obměna: Děti třídí hračky podle počtu slabik, podle začátečního písmene.
Druhý den je motivován pohádkou Šmoulové.
Učitel připraví různé druhy šablon dortíků. Děti obkreslují, vystřihávají, zdobí – proužky barevného papíru, samolepicí korálky, kytičkové motivy vytvořené děrovačkou.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Učitel připraví rekvizity (obrázky rekvizit) – kuchařská čepice, brýle, zrcátko, červený čepec, činka. Každé dítě dostane jednu rekvizitu, hra začíná: hledají se děti se stejným předmětem. Poté sdělují jméno šmouly, kterého představují: Mlsoun, Koumák, Fešák, Taťka šmoula, Silák.
Pokračujeme hrou na molekuly – hraje jemně hudba, při vypnutí se děti shlukují ve skupinku takového množství, jaké sdělí učitel. Nastavíme pravidlo: pokud zbyde některé dítě, připojí se ke skupině, kterou si vybere.
Rekvizity použijeme i na zahradě, děti vytvoří zástupy: první se postaví Koumáci, poslední Taťkové šmoulové, prostřední Fešáci. Dále učitel pracuje s pojmy předposlední, hned před, hned za, mezi. Následně první zatleskají, prostřední udělají dřep, předposlední povyskočí...
Druhý den je motivován pohádkou Ledové království.
Děti vyrábějí sněhové vločky přehnutím rohu papíru formátu A4, odstřižením zbylé části. Hlavní část se skládá do menšího formátu, okraj je možný zakulatit nůžkami nebo ponechat. Do středu a přehlých částí vystřihujeme drobné motivy. Po rozložení máme vločku.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Učitel s dětmi provádí pokus sledováním tání ledu (různé ledové tvary) v teplé vodě. Porovnáme i s táním venku, kde je v létě ještě větší teplo než uvnitř.
Učitel připraví zalaminované vločky – děti čeká chůze po vločkách.
Druhý den je motivován pohádkou Matýsek a Jája.
Učitel připraví dětem pracovní grafomotorické listy – zvířátka z kruhů. Děti si vybírají dle své libosti, obtahováním kruhů vzniká obrázek.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Z obručí učitel připraví panáka pro skákání.
Ze svítivých náramků (kruhů) děti ve dvojici sestavují nejrůznější obrazce.
Učitel pro rozloučení připraví na zahradě hry s velkou bublifukovou sadou. Bublifuková tekutina se vlije do většího tácku, děti mají pro namáčení do bublifuku k dispozici různé plastové nástavce. Vznikají tak nejrůznější obrazce a tvary. Nejčastěji však kruh. Použít můžeme i klasické malé bublifuky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.