Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
První den je motivován pohádkou Princezna se zlatou hvězdou na čele. Vedoucí skupiny/paní učitelky děti přebírají od rodičů v jednoduchých princeznovských kostýmech. Dětem nabízí tvořivou činnost nebo volnou hru.
Učitel připraví šablony menší hvězdy pro obkreslování. Děti hvězdu obkreslují nesmývatelným fixem na celofánový nebo jinak blyštivý papír. Na vystřihnutou hvězdu připevní kloboukovou gumičku.
Uvítání dětí v kruhu, děti sedí na značkách. Koulíme si klubíčko, ke komu se klubíčko dokoulí, představí se jménem a řekne o sobě, co je ochoten prozradit. Závěrem se vytvoří pavučinka. Ve zpětném kole učitel pomáhá namotávat klubíčko, u koho klubíčko zrovna je, toho jméno si ostatní snaží vybavit.
Učitel děti namotivuje na celotýdenní téma, prozradí jim pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Učitel připraví karty s hvězdičkami – představují množství. Na kartě bude max. šest prvků. Karty rozmístí po zahradě. V prvním kole děti hledají všechny karty, najednou mohou donést max. tři karty. V druhé části v menších skupinkách co nejrychleji karty třídí podle množství – vytvářejí hromádky s jedním prvkem, dvěma prvky...
Druhý den je motivován pohádkou Pyšná princezna.
Učitel připraví šablony střevíčku pro obkreslení na čtvrtku. Děti po vystřihnutí dozdobí pastelkami, voskovkami, fixami. Učitel proděruje po obvodu.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Děti šněrují střevíček – provlékají různě barevné tkaničky (vyrobeným) střevíčkem. Mohou zkoušet uzel, mašli.
Obměna: Týmy po pěti členech, běhají štafety, na konci cesty molitanová zapínací kostka. Dítě z týmu vybíhá jednotlivě, hodí kostkou – vyřeší zvolené zapínání, běží nazpět a předává štafetu dalšímu členovi týmu.
Učitel připraví krátkou fáborkovou hru v okolí školky. Děti v roli zbrojnošů půjdou po žlutých fáborkách (po stopách princezny). Pokud narazí na žlutý i růžový fáborek zároveň, hledají zprávu. Zprávy (otázky k pohádce) jsou schované nedaleko růžového fáborku, zapsané na střevíčkové šabloně.
Třetí den je motivován pohádkou O princezně Jasněnce a létajícím ševci.
Děti vyrábí zmenšená létající křídla pomocí špejlí, klacíků, provázků, lepenky, pouzového papíru.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Děti skládají puzzle – princezna Jasněnka, čarodějnice, švec Jíra, zámek, král... Učitel připraví různě náročné varianty.
Děti zkouší létat jako Jíra – s rozběhem skok do dálky.
Předposlední den je motivován pohádkou Třetí princ.
Učitel překreslí šablonu meče na karton, vystřihnout. Pomocí lepidla Herkules přelepí látkou zbytky koženky. Dozdobí korálky apod.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Děti napodobují hru s démanty. Démanty – barevné blyštivé korálky ve tvaru démantů – lze zakoupit ve tvořivých obchodech. Učitel má pro děti připravený herní plán (jako na dámu). Děti se seznamují s principem hry.
Učitel připraví démanty ze čtvrtky – jednobarevné geometrické tvary. Rozmístí po zahradě. Poté dětem ukáže, který tvar mají hledat. Děti nosí shodný tvar (vždy mohou vzít pouze jeden).
Závěrečný den je motivován pohádkou Tři oříšky pro popelku.
Učitel připraví fleecový základ pro výrobu soviček. Tělo, oči, křídla... Děti si poté vybírají svou barevnou kombinaci. Sestavují vlastní sovičku, jednotlivé části slepují lepidlem herkules.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Děti s učitelem utváří jednoduché kostýmy na venkovní princeznovský rej.
Rozloučení s celotýdenním tématem probíhá na zahradě. Děti v kostýmech si užívají pikniku – svačiny na zahradě. Požádáme paní kuchařky o připravení slavnostního pití i svačinky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.