Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví pásky ze čtvrtky. Děti z pásků vyrábí záložky – voskovky, pastelky, samolepky skřítků.
Uvítání a doseznámení dětí. Děti si připraví jednu hračku, kterou donesly z domova. V představovacím kolečku představí svoje jméno i jméno kamaráda (hračky). Učitel děti krátce namotivuje na téma pohádek.
Pokračujeme hrou Zlatá pohádková brána. Učitelky tvoří bránu, děti za zpěvu písně probíhají. Na koho brána spadne, řekne nějakou pohádku a realizuje bránu. Pokud se dětem brána nedaří vytvořit, bránu stále tvoří učitelé. Děti pouze řeknou pohádku a běží dál.
Zlatá brána – píseň – zdroj internet
„Zlatá brána, otevřená,
zlatým klíčem odemčená.
Kdo do ní vejde,
tomu hlava sejde,
ať je to ten nebo ten,
praštíme ho koštětem.“
Celý den je inspirován příběhem „Jak Racochejl zaplácl hřiba“.
Učitel připraví šablony hříbků, z kusů různě hnědých látek vystříhá hříbkům kloboučky. Děti přilepí klouboučky lepidlem Herkules, dokreslí nožku.
Učitel připraví makety hříbků z kartonu, do kloboučků zakreslí obrázky: srdíčko, čtyřlístek, domeček, kočička. Děti hledají vždy jeden obrázek – např. hříbek se srdíčkem. Postupně vytřídí všechny hříbky.
Obměna: Náročnost zvýšíme obrázky z jednoho tématu – sedmikráska, tulipán, zvoneček, čtyřlístek.
Obměna: Aktivitu můžeme ještě ztížit zakreslením puntíků na hříbky – max. do 3, ze začátku spíše jeden a dva puntíky.
Učitel nakreslí na kusy polystyrenu malé ježky. Rozmístí po zahradě. Děti ježky hledají, poté dotváří z přírodnin oči, pusu, bodliny. Na bodliny se dobře hodí jehličí, ale i nalámané špejle, párátka.
Celý den je inspirován příběhem „Jak Racochejl udělal rusalce radost“.
Učitel s dětmi vyrábí žabku. Tělo tvoří rolička od toaletního papíru natřená zelenou temperou. Nožky vytvoří a nalepí na roličku zespoda ze zeleného barevného papíru. Nalepovací oči, fixem oči a nos, červená otevřená pusa.
Děti se hýbou na říkanku jako žabky (můžou i s vyrobenou žabkou v ruce).
Žába – zdroj internet
„Skáče, skáče žabička, okolo malého rybníčka,
(skáčeme jako žabičky okolo kolečka, které můžeme vytvořit z lana, obruče – rybník)
rozhlíží se kolem sebe, kde je asi modré nebe?
(koukáme se kolem sebe a pak ukážeme vzhůru k nebi)
Nebe není pro žabičky, ty radši skočí do vodičky!
(a skočíme všichni do vodičky – rybníka).“
Učitel připraví látky, různé druhy šátků, tylových pruhů. Děti se pomocí látek vyparádí do postaviček rusalek – holčičky, strašidýlek – chlapečci. Potom se společně pohybují – rusalky tančí po špičkách, strašidýlka podupávají.
Celý den je inspirován příběhem „O skřítku Racochejlovi: Jak ždímal dešťový mrak.“
Učitel připraví šablony mraku. Starší děti mohou samy vystřihovat. Děti šablonu vybarví širokými pláty voskovek, nalepí na čtvrtku formátu A4. Dokreslují kapky vody nebo utváří pomocí samolepicích korálků ve tvaru kapiček.
Pohybová chvilka – učitel dětem rozdá šátky. Ve stoje lehce pokrčí kolínka (odemknou), hlavu i ruce skloní směrem ke špičkám. Napodobují ždímání mraku – ždímáním šátku.
Na venkovní zahradě děti pracují s vodou – mají k dispozici různé druhy savých materiálů: houbičky, hadříky, kusy perlanu. Namáčí do lavoru s vodou a ždímají.
Celý den je inspirován příběhem „O skřítku Racochejlovi: Jak dal Famfulemu dárek.“
Učitel připraví šablony částí skřítčího těla: hlava, tělo, nohy, ruce, oblečení... Děti skládají na čtvrtku jako puzzle, lepí lepidlem.
Učitel je ve středu kruhu – představuje strašidlo Famfule, děti vně kruhu představují Rachojly a Racochejlinky. Racochejlíci pomalu pobíhají v kruhu za zpěvu říkanek – rozveselují strašidlo. S koncem říkanky si sedají na bobeček, stejně tak i Famfule. Na koho Famfule mrkne, stává se strašidýlkem. Hra pokračuje ve stejném duchu.
Hra na obchod – role prodavačů, role nakupujících (Racochejl, rusalka, ježek, žabka, Famfule...). Prodavači prodávají skutečné ovoce. Z nakoupeného ovoce učitel připraví na zahradě skutečnou ovocnou svačinku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.