Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví šablony hlaviček pejska a kočičky. Čtverce bílého a hnědého krepáku, lepidlo Herkules. Děti si vybírají motiv pejska nebo kočičky, menší archy krepáků trhají na malé kousky. Zmuchlané krepáky přilepí jako chloupky.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden. Představí si první příběh. Další příběhy učitel představí v rámci odpočívání – čtené pohádky před spaním.
Učitel připraví puzzle s pejskem a kočičkou. Potřebuje arch papíru formátu A4, zakreslí motiv, vybarví, zalaminuje a rozstříhá na jednotlivé části. U menších dětí je důležité rozdělit motiv jednodušším způsobem: např.: tělo, hlava, ocas, uši...
Učitel naváže na příběh: „O pejskovi a kočičce, jak psali psaní děvčatům do Nymburka.“ Připraví dětem dopisní papír – list formátu A5 mírně popsaný dětským písmem. Děti doplňují do dopisu kaňky – prstovými barvami.
Učitel s dětmi nacvičuje píseň: Kočka leze dírou, pes oknem.
Kočka leze dírou (Zdroj: internet)
„Kočka leze dírou, pes oknem, pes oknem,
Nebude-li pršet, nezmoknem.
A když bude pršet, zmokneme, zmokneme,
na sluníčku zase uschneme.“
Učitel připraví papírové psí stopy různých barev. Na školkové zahradě vyznačí ze stop trasy. Děti chodí ve dvojicích či skupinkách. Každá skupinka se drží své barvy. Cesta je kraťounká, děti stále vidí na učitele. Na konci trasy objeví všechny skupiny sýr (zalaminovaný obrázek). Vydávají se za vůní sýra až k zahradnímu stolu (označený opět obrázkem sýra), kde na děti čeká mísa s nakrájeným ovocem. Pejsek našel sýr a děti sladkou ovocnou dobrůtku.
Učitel naváže na příběh: „Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort“. Připraví šablony dortu, výstřižky potravin z letáků potravinových řetězců. Děti podle své volby vybírají obrázky potravin, lepí do svého dortu.
Děti doprovází píseň hrou na Orffovy nástroje. Doporučuji vybrat jednodušší pro manipulaci: chrastítka, rolničky, ozvučná dřívka, tamburínu, bubínek...
Učitel s dětmi a kuchařkami připraví chutnou svačinu. Děti zdobí malé dortíky/muffiny dortovým zdobením.
Učitel děti rozdělí do skupin, budou píseň dramatizovat. Skupiny budou představovat jednotlivé významové prvky písně. Učitel připraví makety/kartony s obrázky: kočky, psa, slunce a deště.
„Kočka leze dírou, (skupina kočičky zvedá obrázek kočky)
pes oknem, pes oknem, (skupina pejsci zvedá obrázek pejska)
nebude-li pršet, nezmoknem. (všechny děti lehounce tančí)
A když bude pršet, zmokneme, zmokneme, (skupina déšť zvedá maketu)
na sluníčku zase uschneme.“ (skupina slunce zvedá maketu)
Učitel naváže na příběh „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“. Pejsek se proběhl po umyté ještě mokré podlaze. Kočička teď hledá všechny pejskovi ťápoty, aby zase měli pěkně uklizeno. Děti hledají jako kočička psí ťápoty/stopy. Třídí je do předem připravených papírových sáčků odpovídající barvy.
Učitel naváže na příběh „Jak našli panenku, která tence plakala“. Připraví polystyrenové kužele a menší koule, temperové barvy, vlnu, fixy. Učitel dopředu slepí panenku pomocí tavné pistole: koule tvoří hlavu, velký kužel tělo a dva menší kužele ruce. Děti pomocí lepidla Herkules nalepí panence vlasy. Fixem namalují obličejové části. Tělo a ruce nabarví temperovými barvami. Po zaschnutí mohou ještě dozdobit.
Rozloučení s tématem připomenutím přečtených příběhů, písně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.