Příspěvek navazuje na články Velikonoce s předškoláky I. a II. Nabízí inspiraci/nápady, jak s předškoláky zpracovat téma Velikonoce v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj řeči a komunikace, orientace v prostoru a čase.
Aktivity jsou určeny pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, i pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Učitel pracuje s dětmi v kruhu, do jeho středu vloží obrázky mláďat, která se vyskytují v říkance. Přednáší říkanku, děti doplňují do rýmu vhodné slovo. O mláďatech dále s dětmi hovoří, utváří věty, příběh, hádanky.
Ukázka říkanky:
Autor: Petra Pšeničková, Jiří Novotný
„Na procházce v lese,
křoví se tam třese.
Vykoukla ven hlavička,
malinkého (zajíčka).
Co to na pasece klopýtá?
Čtyři malá kopýtka.
Šeptáme si do oušek,
že to bude (koloušek).“
Učitel připraví pruhy s obrázky, ze kterých děti skládají větu. Děti nejdříve „přečtou“ (pojmenují) obrázky zleva doprava a utvoří z nich větu. Např. Babička peče beránka. Holčička s maminkou barví vajíčka. Tatínek plete pomlázku ...
Učitel připraví karty s obrázky do látkového pytlíku. Každé dítě si vytáhne jednu kartu z pytlíku. Společně s učitelem vybraná slova zasazují do příběhu, který mohou zdramatizovat. Doporučuji z karet připravit přímo loutky – na kartu nalepit špejli, děti si poté vytahují přímo loutku.
Ukázka slov: chlapec, holčička, pomlázka, koleda, červené vajíčko, maminka, zelené vajíčko, cibulové slupky, pečení beránka, pečení nádivky apod.
Učitel připraví (např. zalaminováním zvětšeného obrázku) puzzle s velikonočním motivem. Děti pracují ve skupinkách, motiv mají společný.
Po sestavení skládačky utváří věty: „Na obrázku vidím holčičku s košíčkem plných vajíček.“
Příběh – dítě řekne větu o vybrané situaci z puzzle. Další dítě naváže a rozvíjí příběh.
Hádanky – děti utváří otázky pro ostatní.
Učitel připraví pruhy se dvěma obrázky znázorňujícími činnost. Děti si pruh, obrázky prohlédnou, pojmenují a odhadují, která činnost trvá déle. Ukázka aktivit: hodování – barvení vajec, pečení beránka – snězení jednoho kousku beránka, jarní hlubší úklid – úklid výtvarného stolku, růst květiny – nasbírání květin do vázy.
Učitel pracuje s dětmi v kruhu. Děti jednotlivě popisují, jak prožily Velikonoční pondělí. Důraz klademe na dodržení posloupnosti událostí, jak nejvíce to jde.
Učitel připraví zalaminovaná vejce na formát A4, která podlepí kusem samolepícího suchého zipu. Druhou část suchého zipu připevní na zeď. S dětmi na zeď připevňuje barevná vejce podle zadání: červené vejce je první, poslední je žluté vejce, uprostřed zelené apod. Později se ptá, které vejce je první, které je uprostřed?
V druhé části děti pracují se svou sadou karet a prázdným pruhem (např. koberce), který nahrazuje suchý zip na zdi. Uspořádávají vejce ve směru zleva doprava podle zadání učitele. Každé dítě má stejnou sadu karet, barvy jsou totožné s velkými vejci.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel z balicího papíru vystřihne ovál/vejce ve velikosti dětské postavy – některé ovály budou menší, některé větší. Každé dítě pracuje se svým oválem. Učitel dětem pomůže připevnit ovály na zeď.
Aktivitu zahájí říkankou:
„Hlava, ramena, kolena, palce,
kolena, palce, kolena, palce,
hlava, ramena, kolena, palce,
oči, uši, pusa, nos.“
Děti recitují říkanku a dotýkají se jednotlivých částí těla. Poté si ještě ukazujeme, kde máme koleno, kotník apod.
Závěrem děti samostatně do oválu vyznačují zrcadlově svou hlavu, krk, ruce, nohy, koleno, prsty, na hlavě – oči, uši, nos, pusu...
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.