Tento příspěvek se skládá ze dvou částí - v první je popsána činnost, která byla realizována ve 4. ročníku základní školy. Jejím cílem bylo zjistit, zda jsou žáci schopni sami vymyslet určité činnosti v rámci zadaného tématu a využít mezipředmětových vztahů. Protože se blížily Vánoce, vycházelo se z aktuálního a příjemného tématu adventního času, konkrétně z pečení cukroví. Druhá část popisuje určitý projekt, který byl společně s žáky na základě jejich návrhů sestaven a realizován v dalším školním roce.
Úkolem žáků bylo, aby se zamysleli nad tím, jak by téma pečení vánočního cukroví, které je svou podstatou součástí Praktických činností (vyučovací předmět, jehož obsah vychází ze vzdělávacího oboru Člověk a svět práce - pozn. aut.), zařadili do ostatních vyučovacích předmětů. Nebo ať popíší, jak jim při této činnosti byly ostatní vyučovací předměty užitečné, jak využili poznatků a znalostí z jiných vyučovacích předmětů. Úkol byl žákům zadán po upečení cukroví (jiný den), žáci pracovali ve skupinkách samostatně. Pokud některá skupina vůbec nevěděla, jak začít, dostalo se jí pomoci v podobě drobné rady. Nejčastěji se objevovaly nápady týkající se vyučovacích předmětů Jazyk a jazyková komunikace.
Co jim tento předmět v rámci tématu umožnil:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Co jim tento předmět v rámci tématu umožnil:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Co jim tento předmět v rámci tématu umožnil:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Co jim tento předmět v rámci tématu umožnil:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Všechny skupiny uvedly vánoční koledy.
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Co jim tento předmět v rámci tématu umožnil:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Co by mohli v rámci tématu dělat:
Jedna skupina v některých vyučovacích předmětech nejprve uváděla, že například v Českém jazyku a literatuře se naučili abecedu nebo že Přírodověda je věda o zvířatech, takže pravděpodobně úkol nepochopila, až ke konci uvedli u Hudební výchovy koledy a ve Výtvarné výchově kreslení Ježíška. Lze však konstatovat, že žáci se s úkolem vypořádali velmi dobře, vymysleli mnoho aktivit v jednotlivých vyučovacích předmětech k danému tématu a byli schopni popsat, jak jim získané vědomosti a dovednosti pomohly k realizaci jednotlivých činností. V mnohých námětech se skupinky shodovaly - např. zpívání koled, převádění jednotek apod.
V dalším školním roce, tj. v 5. ročníku, byl společně se žáky na základě jejich návrhů z loňského roku (první část) sestaven a realizován projekt, který je popsán v této části. Projekt tématicky vychází z předvánočního adventního období, které je rozděleno na čtyři části - týdny. Cílem je v každém týdnu vytvořit určitý produkt, k jehož výrobě se vztahují činnosti z různých oblastí školního vzdělávání. Tyto činnosti jsou v následujícím textu zařazeny do jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů a je u nich uvedeno, jaký mají pro žáky přínos. Realizované činnosti rozvíjí všechny klíčové kompetence.
Téma projektu - adventní čas
Období a délka realizace - čtyři adventní týdny
Cíl - výroba adventního věnce
1. Povídání o tom, co je to adventní období, jaké se dodržují zvyky a tradice, symbolika adventního věnce.
Přínos pro žáky - uvedení do atmosféry následujícího období adventu.
2. Využití námětu adventního období jako téma slohové práce - např. jak probíhá adventní období doma u jednotlivých žáků (vyprávění, příběh).
Přínos pro žáky - schopnost formulovat své zkušenosti do vyprávění nebo příběhu, zachycení podstatných znaků.
3. Četba úryvků z Bible nebo jiných textů s tematikou adventu, hledání souvislostí s dnešními dodržovanými tradicemi.
Přínos pro žáky - schopnost propojit poznatky a zkušenost.
1. Původ vánočních svátků - vychází z křesťanství, co to je křesťanství, v jakých zemích je toto náboženství hlavní, jaká jsou další světová náboženství, vlastní zkušenosti, práce s encyklopedií.
Přínos pro žáky - schopnost vyhledat informace a zařadit je do kontextu.
2. Jaké jsou tradice v jiných zemích, čím se liší od našich, např. v USA není Ježíšek, ale Santa Claus, v Rusku Děda Mráz apod.
Přínos pro žáky - zamyšlení nad odlišnostmi jednotlivých kultur i zemí.
Propojena se vzdělávacím oborem Člověk a svět práce - vlastní výroba adventního věnce.
Pomůcky:
Postup práce:
Přínos pro žáky - seznámení s lidovými tradicemi, podpora tvořivosti a samostatnosti, rozvoj manuálních dovedností.
Hlavní téma - vánoční cukroví
Cíl - upéct vánočního cukroví
1. Povídání o tom, jaké existují druhy cukroví a zda se v rodinách žáků vyrábí, z čeho mohly vzniknout jejich názvy (linecké, podvodnice, vosí hnízda) apod.
Přínos pro žáky - rozvoj tvořivého myšlení, propojení souvislostí.
2. Žáci si do školy donesou kuchařské knihy, ve kterých jsou recepty na vánoční cukroví, ve skupinách po třech až čtyřech žácích si čtou různé recepty a vybírají, který by byl pro jejich práci ve škole nejvhodnější; konzultují s učitelkou.
Přínos pro žáky - spolupráce ve skupině, vhodný výběr - schopnost zohlednit podmínky pro práci.
3. Při společné práci celé třídy je možné porovnat, jaké jsou odlišnosti mezi jednotlivými kuchařkami - jednak v samotných receptech na stejný druh cukroví, ale také v uspořádání a grafické úpravě jednotlivých publikací.
Přínos pro žáky - schopnost porovnat texty a přehlednost knihy.
4. Přepsání vybraného receptu, vypsání jednotlivých surovin a jejich množství, promyšlení postupu práce - co kdo bude připravovat a dělat při vlastní výrobě cukroví.
Přínos pro žáky - schopnost zaznamenat potřebné informace, spolupráce a rozdělení činností ve skupině.
1. Práce s převody jednotek podle vybraných receptů ve skupinách (žáci si převádějí jednotky na potřebné množství těsta).
2. Návazná činnost - učitelka zadává další obdobné úlohy celé třídě a žáci je řeší (např. „V receptu je uvedeno, že na jednu dávku je potřeba půl kila hladké mouky, kolik je to gramů, dekagramů? Kolik mouky bychom potřebovali na jeden a půl dávky, dvě dávky...") - je možné tvořit tabulky, zaznamenávat výsledky apod.
Přínos pro žáky - procvičení převodů jednotek při praktické činnosti.
3. Nákup surovin na výrobu cukroví - žáci si předem vypočítají, kolik bude asi nákup stát (spolupráce s rodiči) - zaokrouhlování čísel - a podle toho ve skupině vyberou dané množství peněz a vezmou si tyto peníze na nákup do obchodu.
4. Při nakupování potřebují vědět, kolik peněz dát prodavačce a kolik jim má vrátit, zbytek si opět rozdělit ve skupině.
5. Při práci - výrobě těsta se objevuje také práce s čísly - např. žáci mají koupené balení jednoho kilogramu mouky a musí na váze odvážit pouze polovinu apod.
Přínos pro žáky - rozvoj samostatnosti a zároveň schopnosti spolupracovat s ostatními lidmi, procvičení zaokrouhlování a dalších činností s přirozenými čísly v praktickém životě.
1. Probírání jednotlivých surovin, které se na výrobu cukroví používají - z čeho jsou vyrobeny, jak se vyrábí, kde je můžeme získat, např. z čeho a jak se vyrábí mouka, jaké jsou druhy obilí, jaké jsou druhy mouky, cukr, kakao,...
2. Vyhledávání dalších informací v encyklopediích či jiných odborných publikací.
Přínos pro žáky - rozvoj schopnosti využití dosavadních vědomostí a vyhledávání nových.
Výroba vánočního cukroví - pomůcky:
Postup práce:
Přínos pro žáky - osobní zážitek s praktickou činností z běžného života, spolupráce ve skupině, rozdělení činností, rozvoj manuálních dovedností, fantazie.
Hlavní téma - vánoční přání
Cíl - výroba vánočních přáníček
1. Motivační rozhovor - symbolika a význam posílání či předávání vánočních přáníček, úprava (čisté, čitelné, spisovné, přehledné,...), komu je dáváme a proč.
2. Obvyklé texty, které se v přáních objevují, vymyslet vlastní originální text, jak lze přání ozvláštnit v oblasti písma - např. vymyslet vlastní zdobené písmo + jaké existují druhy písma v počítači, které se nejčastěji využívá, v čem se jednotlivé druhy liší, jakým písmem psali lidé dřív - bylo složitější, zdobnější, proč se dnes zjednodušilo, kdo má možnost donést ukázky (spolupráce s odbornou literaturou, encyklopediemi) apod.
Přínos pro žáky - rozvoj schopnosti zamyslet se nad běžnými záležitostmi ze života, práce s počítačem, rozvoj estetického cítění.
3. Příprava vánočního vystoupení - např. příběh narození Ježíše Krista, které postavy se zde objevují, jak jednají, co je k tomu vede + promyšlení scénky, která se bude realizovat v dramatické výchově (pokud se na škole nevyučuje, je možné nácvik provádět v hodinách slohu, literatury či odpoledních hodinách) a před Vánocemi se zahraje ostatním žákům ve škole a rodičům; žáci mohou příběh odehrát přesně podle biblického vzoru nebo upravit, příp. je možné připravit zcela jinou scénku s vánoční tématikou (podle volby žáků) - např. zachytit nějakou událost ze Štědrého dne apod.
Přínos pro žáky - zamyšlení nad jednáním a chováním postav, rozvoj schopnosti vcítit se do role jiné osoby, vytvoření zajímavého příběhu.
1. V jaké době se odehrál příběh Ježíše Krista - dnes z něj vychází náš kalendář; existují země, kde mají jiný letopočet - zjistit které, jaký mají rok a proč se liší od našeho letopočtu.
Přínos pro žáky - schopnost vyhledávat informace.
2. Práce ve skupinách - uspořádat anketu, připravit si otázky na toto téma a ptát se učitelů ve škole, rodičů a dalších příbuzných (např. jestli věří na existenci Ježíše Krista a dalších biblických postav apod.), pak výsledky zpracovat a prezentovat ostatním ve třídě.
Přínos pro žáky - schopnost vytvořit vhodné otázky a odpovědi zpracovat, spolupráce ve skupině, rozdělení činností.
1. Příprava textu v rámci ČJ
2. Propojena se vzdělávacím oborem Člověk a svět práce - vlastní výroba vánočních přáníček
Pomůcky:
Postup práce:
Přínos pro žáky - rozvoj tvořivosti a fantazie, jemné motoriky.
Přínos pro žáky - schopnost dramaticky ztvárnit určitý děj, vytvořit si vhodný kostým a kulisy, promyslet jednotlivé činnosti, spolupracovat s ostatními.
Hlavní téma - vánoční dárky
Cíl - výroba vánočních dárků
1. Motivační rozhovor - proč se dávají dárky, jaké se dávaly dříve a jaké nyní, co je na dárku to podstatné.
2. Slohová práce na téma dárek - vyprávění skutečné události nebo vymyšleného příběhu.
Přínos pro žáky - rozvoj schopnosti zamyslet se nad podstatou dárků, formulovat své zkušenosti a zážitky nebo vymyslet příběh na dané téma.
1. Vymýšlet slovní úlohy s vánoční tématikou (vymyslet za domácí úkol a zadat svému spolužákovi či ve skupině nebo úlohy připravit pro mladší spolužáky).
Přínos pro žáky - procvičení známých početních operací s přirozenými čísly, spolupráce se spolužákem.
1. Sníh - symbol zimy; kde se bere, jaké jsou druhy, jak jim lidově říkáme (prašan, mokrý sníh), pokusy se sněhem - co se stane, když ho dáme do teplé místnosti, jaká může být nejvyšší teplota, aby neroztál apod.
2. Na jakých místech na Zemi je sníh po celý rok, ve kterých zemích v Evropě je sníh po delší/kratší dobu než u nás a proč (vyhledat v učebnicích nebo v jiných publikacích).
Přínos pro žáky - procvičení a aplikace dosavadních zkušeností a vědomostí, schopnost vyhledat a doplnit si svoje vědomosti.
3. Jaké máme doma vánoční stromky - živé nebo umělé, jejich výhody a nevýhody (umělé - máme je na dlouhou dobu, ale nevoní, nenavozují tolik vánoční atmosféru, jejich výroba také zatížila životní prostředí; živé - jsou vysazovány přímo pro tento účel, je nutné je po skončení Vánoc správně zrecyklovat - odložit do speciálního kontejneru, voní a navozují vánoční atmosféru) - nechat rozvinout diskusi.
Přínos pro žáky - schopnost zamyslet se nad lidskými činnostmi, které mohou ovlivňovat životní prostředí, co mohu pro jeho zlepšení udělat.
1. Propojena se vzdělávacím oborem Člověk a svět práce - vlastní výroba vánočních dárků ze samotvrdnoucího moduritu.
Pomůcky:
Postup práce:
Přínos pro žáky - rozvoj tvořivosti, fantazie a jemné motoriky.
1. Texty a slovíčka vztahující se tématicky k Vánocům.
2. Zpívání koled v cizím jazyce.
Přínos pro žáky - rozšiřování a upevňování slovní zásoby, práce s textem.
1. Zpěv vánočních koled, různé druhy doprovodu na jednoduché hudební nástroje, pohybový doprovod.
Přínos pro žáky - seznámení s tematicky zaměřenými písněmi, rozvoj schopnosti jednoduchého doprovodu na hudební nástroj, pohybové ztvárnění melodie.
Spolupráce žáků na přípravě a vymýšlení projektu je zajímavá a přínosná, vede žáky k samostatnému uvažování a prohlubuje jejich schopnosti globálního pohledu na problematiku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.