V některé z předchozích hodin si žáci vyrobí nelepený skládaný notýsek, „podepíší“ (jméno, značka, nebo identifikační obrázek). To bude jejich „řidičský“ pro Dopravní den s koloběžkou. Budou do něj sbírat razítka v průběhu celého dne.
Pracujeme s obrázky z učebnice, fotografiemi nebo dopravními situacemi promítanými na interaktivní tabuli.
Povídáme si o rizicích, která čekají na chodce. Všímáme si dopravních značení – vyhledáváme je na obrazech a pojmenováváme jejich identifikační prvky (tvar, barvu, ústřední obrázek apod.).
Návrhy otázek:
Pracujeme se značkami, které se nacházejí v okolí školy a které jsou důležité pro bezpečný pohyb žáků cestou do/ze školy.
Žáci sedí v kruhu a uprostřed jsou karty/kartičky se značkami – každá by měla být k dispozici vícekrát (lze použít DUM, viz odkaz v příloze). Požádáme jednoho žáka, aby vybral jednu značku. Opět ji popíšeme (tvar, barva, ústřední motiv), pojmenujeme. Požádáme další děti, aby vyhledaly další značky:
Správné roztřídění značek do tří skupin = první razítko do průkazu.
Pracovní list, viz DUM v příloze.
Skupiny po 3–4 členech. Jakmile je aktivita připravena, hrají vždy dva ze skupiny „přiřazovačku“ – jeden má karty s tečkami, druhý karty s autíčky. Jeden zvolí kartu a položí ji na stůl, druhý vybere odpovídající svou a přiřadí do dvojice. Žáci se vystřídají.
Obměna: Třetí žák má karty s číslicemi – ke dvojici přiřadí číslici. Opět se žáci vystřídají tak, aby každý jednou začínal a dvakrát přiřazoval. Případný čtvrtý žák vše kontroluje.
Správné splnění aktivit = razítka do průkazu.
Na školním hřišti učitel společně s žáky připraví jednoduchou trasu závodu zručnosti. Cílem je pečlivě projet trasu bez pádu a nárazů. Rychlost se neměří!
Před začátkem soutěže ukáže učitel lékárničku a vyvodí s žáky její smysl. Mohou se podívat dovnitř a okomentovat obsah. Zdůrazníme bezpečí a pozornost při jízdě.
Závodem lze některým žákům doplnit počet razítek (jel/a opravdu velmi pečlivě, zaslouží si ... razítek).
Žáci postupně získávali razítka do průkazu. Snažíme se, aby měli všechna políčka zaplněna. Pokud to nevyjde, připravíme si jednoduché otázky, např. nad fotografiemi z úvodní aktivity.
Vyhodnocení proběhne v kruhu:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.