Interaktivní krychle
Autor díla: Hana Kostková |
1. Úvod
Cílem tohoto projektu je seznámit posluchače s tvorbou a postupy vytváření objektů moderního umění. Moderní umění vzbuzuje mnohdy nepochopení, jelikož posluchač nezná souvislosti (politické, osobní, společenské, kulturní, inspirace moderními materiály – jako je plast, filozofií, aj.) jeho vzniku a nemá s ním osobní zkušenost.
Inspirace minimalismem a tvorbou Evy Hesse může pomoci přiblížit posluchače k tvorbě a okouzlení materiálem, které pociťovala konkrétní umělkyně moderního umění.
Minimalismus často využívá základní geometrické tvary. Používá jednoduchých prostředků k dosažení maximálního efektu při vnímání základních a důležitých prvků díla.
Posluchač si v rámci lekce sestaví krychli z přichystaných dílů, nebo jednotlivé díly sám vyhotoví ze dřeva. Z novin, barevných papírů, nebo kousků látky vystřihne, nastříhá fáborky (spojené na jedné straně) a přilepí je na sestavenou krychlovou síť ze špejlí.
Projekt je vhodný pro posluchače od 2. třídy ZŠ, a při začlenění přípravy konstrukčních spojů a zkrácení špejlí i pro starší posluchače (nutná dílna pro práci se dřevem).
2. Motivace
V úvodu by se měli posluchači seznámit s novým typem umění: objektem, širokým výběrem nových materiálu používaných v moderním umění (objev umělé hmoty) a novými inspiračními zdroji (umělecká scéna 50. let 20. století, princip minimalismu, geometrie).
Velice vhodná je i počáteční přednáška k historii dějin umění 20. století a postupného vývoje pojetí sochy (konkrétní) k objektu (abstraktní). Přednášku doporučuji začlenit pro začátek do dvou dvouhodin a dle potřeby ji zkrátit, nebo rozšířit.
Starší posluchači vybavení možností práce v dílně tímto úkolem získají základní dovednosti práce se dřevem přípravou dřevěných spojů. Seznámí se s měřením prostorového materiálu, upevněním do svěráku, jeho řezáním a vrtáním tenkým vrtákem.
Následuje představení hotového výrobku a postupu, jak jej dosáhnout.
3. Formulace úkolu s předem připravenými spojkami:
1.) Učitel rozdá 14 nastříhaných špejlí (umožňuje lepšímu sestavení, některé konce nemusí dobře pasovat, nebo mohou být volné z důvodu rozdílné tloušťky dřevěné špejle) a deset spojek každému posluchači. Do každé skupiny, případně lavice, kelímky s lepidlem a štětinový štětec (č. 10, široký 0,7 cm).
2.) Žáci si nejprve krychli zkušebně sestrojí a následné začnou postupně lepit konce všech špejlí. Schéma lze nakreslit na tabuli.
3.) Lepidlo musí dostatečně proschnout (nejlépe do druhého dne).
4.) Z novin, látky, nebo barevných papírů nastříhají žáci fáborky spojené na jedné straně nedostřiženou částí.
5.) Fáborky nalepí nedostřiženou částí okolo stran krychle tvořené dřevěnými špejlemi.
6.) Po vyzkoušení interaktivnosti svého díla lze z vytvořených krychlí sestavit skupinové dílo postavením těchto krychlí na sebe.
7.) Podepsat si své dílo může každý žák přímo na fáborek.
4. Příprava:
Přípravu dřevěných vrtaných spojek (v případě výuky v dílně u starších posluchačů) i zkrácených špejlí je možné začlenit do vyučování. V případě vytvoření spojek předem v domácí dílně se Vám bude hodit základní vybavení domácí dílny (metr, tužka, pilka na železo), otočný dílenský svěrák a vrtačka s vrtákem v tloušťce špejle.
Příprava dřevěných spojek:
Příprava nastříhaných špejlí:
5. Materiály k práci:
6. Pracovní postup:
Celkový čas: 90 min (2 x 45 min) v případě nachytaných špejlí a spojek.
1. hodina (45 min)
2. hodina (45 min)
Smysl a cíl úkolu:
Kritéria hodnocení:
Důraz na správný postup vyhotovení a přesnost provedení, celkové působení hotového díla.
Fotografie: Hana Kostková |
Závěr
Pro současného člověka (pokud není s moderním uměním blíže seznámen) je moderní umění ve velké nevýhodě oproti umění starému. Často jej odsoudí tak, že mu nerozumí. Přednáška spojená s vlastní tvorbou je podle mého názoru cesta, jak jej naučit vnímat moderní dílo. Závěr, který učiní, by neměl být, že mu nerozumí. Měl by vyhodnotit, zda se mu tento konkrétní nápad líbí, nebo nelíbí (i vzhledem ke kontextu s moderní dobou a technikami).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Moderní umění.
Ostatní články seriálu: