Základním učivem v tematickém celku Lidé a čas je pochopení času, časových struktur a jednotek. Žáci by měli chápat, jak čas plyne a jak se měří.
V článku uvádíme několik aktivit, které mohou obohatit výuku tohoto tematického celku...
Nezbytnou součástí činnostního učení je konkrétní pomůcka, kterou mají všichni žáci – papírové hodiny, nebo (pokud pro to máte na škole podmínky) tablet s aplikací analogových hodin, které mohou žáci libovolně nastavovat.
Cílovou metou učitele je, aby si pokyny i kontrolu „nastavení hodin“ prováděli žáci samostatně. V ideálním případě bude tedy rozhovor ve třídě probíhat takto:
Podobně pak můžete pracovat s převodem digitálního času na analogový (žák nebude hovořit o půl osmé, ale o čase 7:30 hod.).
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Pokud máte ve třídě interaktivní tabuli, doporučujeme ji také využít ke kontrole – jeden žák tedy nepracuje se svými hodinami v lavici, ale s interaktivní tabulí. Osvědčily se nám online aplikace, které vyžadují pouze připojení na internet, např.: http://www.visnos.com/demos/clock.
Zábavnou aktivitou je „zprovoznit“ živé hodiny. Cílem je, aby žáci vytvořili model analogových hodin, kdy číslice a ručičky hodin budou simulovat žáci. Hlavní pomůckou, kterou k tomu dále potřebujete, je provaz, stuha, nebo něco podobného, co bude simulovat délku ručiček hodin (doporučujeme ve dvou různých barvách, bude se pak o ručičkách lépe hovořit). Další doporučenou pomůckou je karta s číslem 12, popř. dalšími čísly 3, 6, 9, abyste usnadnili žákům orientaci na hodinách.
Třída by měla pracovat samostatně, ale můžete se „stavbou hodin“ pomoci formou jednoduchých návodných otázek:
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Skupinová práce, která vede žáky k analýze, soustředění a je motivační aktivitou před rozhovorem o tom, jak a čím lidé měřili čas.
Každá skupinka dostane obálku s rozstříhanými obrázky. Prostřednictvím vyhledávání obrázků na Metodickém portálu RVP.CZ můžete získat jednoduché černobílé obrázky, např.:
Úkolem skupiny je obrázky správně sestavit a nalepit na barevné papíry.
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Následně pak proběhne společná diskuze, která je vedena otázkami „Co je na obrázku?“ (pojmenujeme) a „Jak to funguje?“ (popíšeme, vysvětlíme).
Snadné využití má toto téma v praktických činnostech a výtvarné výchově. Žáci si tvorbou fixují vzhled analogových hodin a obrázky lze pak skvěle využít pro „testování“.
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Jednotlivé hodiny označíte písmeny tak, aby každé hodiny měly jedinečné písmeno. Při zadávání/zapisování řešení používáte tedy písmena jako označení konkrétních hodin.
Pozn.: Pokud máte hodiny na více místech, pracujte vždy jen s jednou stranou stěny, aby se všichni žáci snadno orientovali, a upozorněte na to žáky dříve, než zadáte první otázku. Znamená to, že jednou používáte hodiny pouze s písmeny A–J (protože jsou všechny na nástěnce vzadu), jindy pak hodiny K–S (protože jsou na stěnách skříní vpravo).
Varianty otázek:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.