Pro děti předškolního věku je pohybová aktivita nejen potřebou, ale nástrojem pro celkový zdravý vývoj. Zahájení školní docházky a dodržování denního režimu na základních školách je svým způsobem narušení dosavadních pohybových projevů. Dlouhodobé sezení v lavicích vede ke statickému přetěžování pohybového aparátu. Nedostatek pohybu ve škole vyvolává u žáků neklid, nesoustředěnost, únavu a negativně ovlivňuje návyky správného držení těla, a tím i rozvoj svalových dysbalancí.
Vyučovací jednotky tělesné výchovy dotované na většině základních škol dvěma hodinami za týden jsou nedostačující pro naplnění potřeb pohybu, regeneraci fyzických i psychických sil a potřebu rekreace. Celkový pohybový režim žáka by se měl stát záležitostí nejen učitelů tělesné výchovy, ale všech pedagogů. Právě oni by neměli opomíjet velmi vhodné pohybově rekreační programy, zařazované jak do povinných, nepovinných i zájmových organizačních forem školní a mimoškolní tělesné výchovy.
Plní především funkci kompenzační a rekreační. Za základní principy považujeme jeho dostupnost, pravidelnost, motivační náboj (obsahový, sociální, iniciační), možnost svobodné volby nabízených prostředků, počtu opakování a partnera.
do PRP zařazujeme:
Poznámka: V tomto příspěvku se budeme zabývat pouze pohybově rekreačními přestávkami včetně návrhů již v praxi realizovaných pohybových činností. Rekreačnímu cvičení, tělovýchovným chvilkám a kinestetickému učebnímu stylu (spojení učební činnosti žáků s pohybovou činností ve vyučovacích jednotkách mimo tělesnou výchovu) budou věnovány následující příspěvky.
Obsahem by měla být co nejpestřejší škála pohybových činností s využitím tradičního i netradičního náčiní. Tyto pohybové činnosti mohou být vkládány do jakékoliv přestávky mezi vyučovacími jednotkami. Všechny pohybové činnosti jsou propojeny se socializací žáků v rámci spolupráce, komunikace ve skupinách a jejich vzájemné ohleduplnosti. Žáci samostatně volí způsoby řešení včetně dodržování stanovených pravidel. Z hlediska bezpečnosti je důležitá volba prostoru. Z výsledků dotazníkového šetření na plzeňských základních školách jsou využívány následující prostory - chodby, třídy, tělocvičny, hřiště a specifické prostory budov jednotlivých škol.
Prostor: chodba
1. Obrázek |
S6. Obrázek |
8. Obrázek
|
||
10. Obrázek
|
12. Obrázek |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.