Žáci ve 2. ročníku ještě nemohou bez kontroly vyhledávat volně na internetu, proto doporučujeme vytvořit speciální web / stránku v online dokumentu, která bude nabízet vybrané odkazy. Žáci pak podle popisu (nebo podrobnějšího nadpisu) zvolí odkaz, který považují za adekvátní. Správná volba je pak navede na text, který budou používat pro tvorbu „brožury“.
Vyber si odkaz, který odpovídá tvým požadavkům. Ne všechny odkazy ti mohou pomoci, čti pečlivě a s rozmyslem!
Andulka
Nevhodný odkaz vede na speciální stránku celého webu, která pouze informuje, že žák nezvolil správně.
Doporučení k této fázi:
Průzkum, graf
Doporučujeme v některé z předchozích hodin udělat průzkum, jaká zvířátka si žáci zvolí. Vhodnou formou je tvorba společného grafu vybarvováním čtvercové sítě – jednotlivé sloupce budou reprezentovat zvířata, každá dvojice/skupina uvede zvíře, které bude zpracovávat, a vybarví jeden čtverec v příslušném sloupci.
Graf pak můžeme využít k tvorbě otázek a odpovědí – čtení z grafu, např.:
- Které zvíře bude v projektu nejvíce zpracováváno?
- Které zvíře bude zpracováno jen dvakrát?
- Bude víc informačních brožur o psovi, nebo o kočce?
Web
Volně dostupných online prostředí pro tvorbu webu je mnoho, my jsme využili Google Sites. Stejnou službu ale mohou udělat i online dokumenty (Google Docs, MS Office apod.).
Představu si lze udělat přímo z ukázky webu, který jsme k projektu vytvořili >>
zde<<.
Pozn.: Funkčnost odkazů jsme ještě před publikací tohoto článku kontrolovali, ale může se později stát, že některé zdroje už nebudou dostupné. Tuto skutečnost nemůžeme ovlivnit.
1. Formulace požadavků na informační zdroj a volba vhodného odkazu
Cílem projektu je vytvořit „informační brožuru“ pro začínajícího chovatele zvoleného zvířete.
Pro formulaci požadavků na zdroj jsme zvolili tyto metody:
- Diskuze ve dvojici/skupině, jejímž cílem je dohodnout se na základních informacích, které by měl začínající chovatel dostat (5 minut). Žáci si svůj výstup poznačí v bodech na papír.
- Společná diskuze třídy, kdy dvojice/skupiny postupně představí své body, a společně pak třída zvolí adekvátní informace, které by se v brožuře měly objevit.
Poznámka: Nejprve jsme porovnali informace, které zmiňuje většina dvojic/skupin. Následně proběhla rychlá diskuze, zda postačí vybrané informace, nebo je třeba je ještě doplnit.
Kritickým výběrem jsme pak vygenerovali doporučenou strukturu brožury.
Dvojice pak přechází k počítačům. Zde zadávají URL adresu webu, kterou učitel napsal na tabuli, popř. jim učitel odkaz přímo otevře prostřednictvím programu na ovládání všech stanic PC učebny.
Volba žáků probíhá následovně:
- Třída zvířete (savec, hlodavec, pták, ryba)
- Druh zvířete
- Vhodný nadpis odkazu
2. Vyhledání informací o zvířeti
Dvojice/skupiny už mají připravenou strukturu, co všechno by měly zjistit. Nyní je jejich úkolem prostudovat zvolený text, postupně vyhledat konkrétní informace a poznačit si je opět na papír.
Doporučení k této fázi:
Učitel/asistent by zde měl aktivně podpořit především slabší čtenáře, např.:
- pomoci formulovat informaci, kterou má žák najít,
- nasměrovat žáka na odstavec, ve kterém je požadovaná informace,
- pokud informace není v textu zcela konkrétně formulována, pomoci mu návodnými otázkami najít vhodnou odpověď/řešení jeho úkolu.
Některé dvojice/skupiny se mohou ztratit ve struktuře vyhledávaných informací, proto je vhodné v době, kdy žáci studují vhodný zdroj, zvýraznit (zpřehlednit) na tabuli strukturu brožury, ke které jsme došli formou diskuze. Žáci budou mít pak oporu na tabuli, kdyby se nemohli zorientovat ve svých poznámkách.
3. Tvorba informační brožury
Formát brožury je poměrně malý, proto mají všechny dvojice/skupiny šanci vytvořit vše tak, aby s tím byly spokojené – formátem je tzv. nelepený notýsek (podrobný popis v modulu Wiki).
Doporučená struktura brožury:
- strana: název, jména členů dvojice/skupiny, ilustrace
- strana: obsah (nebo rejstřík)
- strana: popis
- strana: popis
- strana: péče
- strana: péče
- strana: proč si toto zvíře pořídit, jak svého majitele obohacuje
|
Popis morčete. Autor díla: Pavlína Hublová |
|
Proč chováme psa? Autor díla: Pavlína Hublová Ukázka není upravena, respektujte nesprávný pravopis žáka 2. třídy.
|