Cílem této lekce je
Nastává čas vánoční, a tak se s dětmi na tento čas připravíme. Vyrobíme si vánoční ozdoby, přečteme si vánoční příběh, poslechneme si vánoční koledy a budeme čekat dál na Ježíška.
Tato lekce je ve vánočním duchu a obsahuje všechny metodiky – výtvarnou, dramatickou, tělovýchovnou i metodiku hudební výchovy.
Lekce je vhodná pro všechny věkové kategorie předškolního a mladšího školního věku. Stačí pouze poupravit obtížnost daných úkolů.
Začneme něčím jednoduchým – výrobou vánoční ozdoby ze slaného těsta, přitom budeme poslouchat a pobrukovat si vánoční koledy. Vyrábění však nemusí skončit u ozdob ze slaného těsta, vyrobit bychom si také měli ozdoby do oken – vločky a sněhuláky. Během tvoření si povídáme o tradicích – některé z nich si můžeme také vyzkoušet.
Ozdoby ze slaného těsta
Na výrobu budeme potřebovat: hrnek hladké mouky, půl hrnku soli a cca půl hrnku vlažné vody.
Jedná se o modelovací zázrak. Je levný a vděčný. Pro děti zkrátka ideální.
Recept: mouku se solí smícháme a postupně přiléváme vodu, poctivě hněteme alespoň 15 minut. Můžeme přidat i potravinářské barvivo. Těsto necháme odležet cca 15 minut přikryté, aby neoschlo.
S těstem můžeme vyzkoušet různé techniky = nastřihávat, vykrajovat, libovolně tvarovat, protahovat, krájet, strouhat, otiskávat různé předměty, zaplétat. Cokoliv vás napadne. Menší děti mohou například použít vykrajovátka.
Jakmile si děti vyrobí nějakou ozdobu, odloží ji na plát, který položíme na topení či na jiné teplé místo. Necháme schnout klidně i několik dní. Těsto je suché, jakmile nelepí a je lehce odnímatelné z podložky. Než vložíme do trouby na upečení, potřeme výrobky opatrně žloutkem s troškou mléka. Dáme péct na 150 stupňů na 15–20 minut do zhnědnutí.
Ve finále výrobky pomalujeme barvami či necháme takto.
Cílem této hlavní činnosti – modelování slaného těsta – je vyrobit ozdobu na stromeček či vánoční stůl, posilovat vztah ke kulturním tradicím a rozvíjet jemnou motoriku prací s těstem.
Cílovými kategoriemi jsou – rozvoj výtvarných dispozic (výtvarné fantazie), rozvoj sociálních dispozic (komunikativních dovedností – při představování svého Štědrého dne, popisu Vánoc atd.), rozvoj psychomotorických dispozic (rozvoj jemné a hrubé motoriky – později při rozcvičce a tanečku).
Vločky se typicky vyrábí z bílého či modrého papíru. Papír několikrát přeložíme a do něj vystříháváme různé tvary, nakonec můžeme obstřihnout do kulatého tvaru. Je to velice jednoduché a zvládne to každé dítě.
Okna by mohla krásně zdobit další zimní dekorace – sněhuláci. Při tomto tvoření necháme dětem volnou ruku. Úkol zní jednoduše – vyrobit sněhuláka. Tvořit mohou z čehokoli, s čímkoli, jakkoli. Dáme dětem k dispozici barevné papíry měkké i tvrdé, korálky, přírodní materiály, vatu, knoflíky, barvy, ... Zkrátka cokoli, co máme ve skříňce na tvoření. Budete jistě překvapeni, z čeho se dá vyrobit sněhulák. Ti nejmenší jej mohou pouze nakreslit.
Po sedavé činnosti se rozhýbeme společně s vánočními melodiemi – naučíme se taneček. Předtím je však nutné pořádně se rozcvičit. Rozcvička může být s vločkami z papíru, s polystyrenovými koulemi či s šátky, které jsem pro tuto rozcvičku zvolila já.
Jakmile děti naučíme jednoduchý taneček, můžeme společně vytvořit překážkovou dráhu za odměnu.
Rozcvička se šátky
Rozcvička je důležitá před jakoukoli náročnější fyzickou aktivitou. Tak jak jste zvyklí se rozcvičovat – protáhnout se od krku až po kotník.
Taneček na vánoční koledu – Pásli ovce valaši zná snad každý, pojďme se tedy naučit pohyby a kroky, ať i u vánočního stromečku mohou děti tancovat a zpívat.
Pásli ovce valaši pri Betlemském salaši. |
(pohupujeme se s rukama v bocích do stran) |
/:Hajdom hajdom tydlidom, hajdom hajdom tydlidom:/ |
(ve dvojici se v protisměru chytneme lokty a točíme tam a zpátky) |
Anděl se jim ukázal, do Betléma jít kázal. |
(ukážeme na nebe a potom prstem kážeme) |
/:Hajdom hajdom tydlidom, hajdom hajdom tydlidom: |
(ve dvojici se v protisměru chytneme lokty a točíme tam a zpátky) |
Běžte, lidé, pospěšte, Ježíška tam najdete. |
(zvedáme kolena a chodíme na místě) |
/:Hajdom hajdom tydlidom, hajdom hajdom tydlidom: |
(ve dvojici se v protisměru chytneme lokty a točíme tam a zpátky) |
On tam leží v jesličkách, zavinutý v plenčičkách. |
(houpeme postýlku) (a pak se svými pažemi obejmeme – jsme zavinutí do plenek) |
/:Hajdom hajdom tydlidom, hajdom hajdom tydlidom: |
(ve dvojici se v protisměru chytneme lokty a točíme tam a zpátky) |
Maria ho kolébá, svatý Josef mu zpěvá. |
(děláme, že držíme miminko a kolébáme jej v náručí) |
/:Hajdom hajdom tydlidom, hajdom hajdom tydlidom: |
(ve dvojici se v protisměru chytneme lokty a točíme tam a zpátky) |
Překážková dráha
Překážkovou dráhu tvoříme dle našich možností. Využít třeba můžeme lavičku, kruhy, žíněnku, tunel, švédskou bednu, malé obruče, švihadlo, žebřiny apod.
Např. cesta na severní pól – všechny děti dostanou skřítkovskou čepičku, aby věděly, že jsou nyní skřítkové. Překážky: 1. lavička – prokloužeme se přes zamrzlé jezero po břiše až na konec. 2. žebřiny – vyšplháme na horu a z druhé strany z ni zase sešplháme. 3. švihadlo – po špičkách kolem ledních medvědů po úzké cestičce. 4. kruhy – přes mráčky až k Santovi, z mráčku na mráček. Můžete vložit i další překážky. Takto si dráhu děti mohou projít alespoň 3x za doprovodu vánočních melodií.
Pro zklidnění všech dětských vánočně naladěných dušiček, si všechny děti ulehnou na koberec do pohodlné polohy. Budeme kráčet mezi dětmi a vyprávět jim vánoční příběh, který se pokusí vnímat všemi smysly – čich, hmat, sluch, zrak, chuť.
Vyprávíme, kráčíme mezi dětmi, vtahujeme děti do příběhu.
Relaxační cvičení
Děti si lehnou na zem a protahují nohy i ruce do všech stran co nejdále od těla, mrkají očičkama (pomalu), pomalu se nadechují do plna a poté pomalu vydechují.
Příběh
Pohodlně si ulehněte a zavřete oči.
Je večer, venku už je tma a na nebi svítí měsíc (svítíme na děti, které mají zavřené oči, baterkou). Všude kolem je úplné ticho (chvíli přestaneme mluvit, a když se někdo začne vrtět, zasyčíme pššššššt).
Pomalu usínáme, dýcháme pomaleji, vrtíme se pod peřinou a je nám teplíčko (pohladíme děti po vlasech).
Zítra, až se probudíme, budou Vánoce, všude venku bude napadaný sníh a vločky budou poletovat všude kolem (postříkáme děti kapičkami vody).
Venku běhají zvířátka a dělají stopy ve sněhu a náramně se tomu smějí (pustíme zvuky zvířat).
Maminka peče doma cukroví (projdeme kolem dětí s perníčky, ať je cítí).
Tatínek spravuje sáně (tlučeme kladívkem do dřeva) a babička s dědou se houpou v houpacích křeslech a koukají se na televizi (zavržeme se židlí).
(Stále pochodujeme potichoučku mezi dětmi, mezitím co vyprávíme, si můžeme pro každé z dětí nachystat malý dáreček, který uvidí, jakmile otevřou oči.)
Ale co to slyší uši mé? Že by zvoneček? (zazvoníme zvonečkem)
Děti, honem se vzbuďte, Ježíšek tady byl (děti uvidí, že každý má vedle sebe malý dáreček, který si mohou hned rozbalit).
Tradice
Co dále se děje o Vánocích? Betlém nebo jesličky, vánoční stromeček, jmelí, štědrovečerní večeře, vánoční cukroví, půlnoční mše, ... Povídáme si během celé lekce.
Vánoční čas je klidné, příjemné období, plné tvoření, poslechu vánočních koled a pohodové nálady dokonce i u dětí.
Děti cítí, že se blíží den, kdy dostanou dárečky, a tak jsou klidnější, hodnější a soustředěnější.
Tvoření v tomto období je nejbohatší ze všech období v roce. Vánoční čas totiž může trvat skoro celý prosinec a děti jej milují.
Tato lekce byla velice hezká, děti byly víc soustředěné než kdy jindy.
Doporučuji s dětmi hodně tvořit – především výzdobu třídy či celé školky/školy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.