Cílem cvičební jednotky je obeznámení se s ježkem (jak žije, jaké má bodlinky, jak se pohybuje, jak si dělá zásoby na zimu, …). Cílem hodiny je rozvoj obratnosti a rozvoj fantazie.
Pomůcky: kaštany, padák, podložky (20x), kelímky (20x), masážní balonky (10x)
Počet dětí ve skupině: 20
Instrukce: modře – básničky/písničky, zeleně – motivace
1) Svolání dětí do kroužku básničkou/písničkou:
„Uděláme kroužek, kroužek, kroužek, uděláme kroužek, za ruce chytnem se.“
Všechny děti se seběhnou do kroužku a chytnou se s kamarády za ruce. Jakmile jsou všichni v kruhu, pouští se a přivítají.
2) Přivítání s dětmi básničkou s ukazováním:
„Dobrý den, dobrý den, | (velké kruhy pažemi) |
dneska máme krásný den. | (hluboký předklon) |
Ruce máme na tleskání, | (zatleskání) |
nohy máme na dupání, | (zadupání) |
Dobrý den, dobrý den, | (velké kruhy pažemi) |
dneska si to užijem!“ | (výskok ze dřepu) |
Zdroj: http://www.skolkaexilu.cz/upload/rikadla-cely-rok-zluti.pdf
3) Motivační hádanka:
Učitel dá dětem motivační hádanku: „Na co si budeme dnes hrát? Napovím vám hádankou: Cupe, dupe v lese, nůši jehel nese, co je to?“
V tento okamžik už děti vykřikují: „Ježek.“
Když neví, přidává učitel nápovědu (nůše jehel jsou bodlinky), i když je to malé zvířátko, tak hodně dupe a funí. Nevídáme ho tolik ve dne, spíš v noci.
4) Ježčí rozcvička
Doprovázíme básničku pohybem:
Leze ježek po trávníčku. | (děti jsou v kruhu čelem k sobě, přibližují se k sobě ve vzporu dřepmo) |
Leze ježek po lese. | (děti couvají zpět ve vzporu dřepmo) |
Když se blíží nebezpečí, bodlinami brání se. | (píchají prsty do vzduchu) |
Když si vůbec neví rady, | (krčí rameny) |
do klubíčka schoulí se. | (schoulí se do klubíčka) |
Ježčí pozdrav: Děti se rozptýlí po tělocvičně a zdraví se s ostatními ježky. Vždy, když se přiblíží k jinému ježkovi, tak si spolu plácnou a pořádně zadupou.
Zdroj: https://www.promaminky.cz/rikadla-a-basnicky/o-zviratkach-12/leze-jezek-325
5) Cvičení na podložce:
Všechny děti si připraví podložku na cvičení.
Motivace: „Děti, ježek nebydlí v domě, ale v hromadě listí nebo sena. My si uděláme domeček z podložky, všichni se schovejte, nikomu nesmím vidět ani kousek těla.“
Děti si nejprve udělají z podložky domeček, pak si na ni lehnou a cvičíme, protáhneme se jako ježek.
Přestávka na doplnění tekutin. Poté se děti posadí na čáru a čekají na další instrukce.
6) Zásoby na zimu
Motivace: „Děti, blíží se zima. Ježek se musí na zimu pořádně vykrmit, aby zimu přečkal. Celou zimu totiž spí, tomu se říká hibernace. Jí rád hmyz a žížaly. My máme kaštánky, to budou jako broučci, na kterých si ježek pochutnává.“
Uprostřed tělocvičny je v padáku hromada kaštanů. Děti si postaví kolem ve vzdálenosti 3 metry svou obruč coby domeček a postupně si pro kaštánky nějakým úkolem dojdou:
Pozn. nosí si vždy jeden kaštánek, běží tak 5–10x, podle zábavy, únavy.
7) Hraní s kaštánky
Motivace: „Teď jsme si nasbírali zásoby a můžeme si za odměnu pohrát. I ježci si rádi hrají. Budeme si hrát s kaštánky.“
Vezmeme si ze své obruče dva kaštánky a uděláme ze sebe strom. (Stoj spojný, upažit, v každé ruce kaštánek. Nejprve pustíme kaštánek na zem, jako když padá ze stromu, a pak běžíme a sbíráme je.)
Nakonec se pokusíme všechny kaštánky zase naházet zpět do kruhu. Které se nepovedou, tak do kruhu doneseme.
Kaštánek a kelímky
Děti si vyberou 1 kaštánek a dostanou kelímky:
8) Ježčí dráha (ježek se rád schovává)
1. Chůze po kamenech Autor díla: Kateřina Pokorná |
9) Ježčí masáž
Závěrečné zklidnění: s masážními balónky. Děti si ve dvojici masírují záda masážním balónkem a říkají si u toho básničku:
Ten, kdo masíruje říká: | „Ježku, ježku, co ti vadí?“ |
A masírovaný odpovídá: | „Že mě nikdo nepohladí.“ |
Varianta: Děti si masírují nohy/dlaně sami.
10) Rozloučení
Na konci hodiny děti pochválíme a dáme jim kaštánek. Děti si můžou odnést kaštánek domů a vyrobit si z něj a sirek ježečka. Také s sebou můžou dostat obrázek ježka na vymalování, až budou zpět v MŠ, tak si ho vybarví. Můžeme jim také dát želé žížalky (ježci rádi jedí žížalky).
Fotografie jsou pořízené autorkou článku, zveřejněny se souhlasem zákonného zástupce dítěte.
Tento materiál je možné zařadit do zásobníku her.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.