Odborný článek

Ježek

17. 4. 2018 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Kateřina Pokorná

Anotace

Jedná se o přípravu na hodinu pohybové činnosti. Materiál je určen učitelům v mateřských školách či vedoucím sportovních přípravek. Toto cvičení je vhodné pro děti předškolního věku (4–6 let). Zeleně je označeno, co říká učitel, modře jsou označeny motivační básničky.

Cíl

Cílem cvičební jednotky je obeznámení se s ježkem (jak žije, jaké má bodlinky, jak se pohybuje, jak si dělá zásoby na zimu, …). Cílem hodiny je rozvoj obratnosti a rozvoj fantazie.

Pomůcky: kaštany, padák, podložky (20x), kelímky (20x), masážní balonky (10x)

Počet dětí ve skupině: 20

Instrukce: modře – básničky/písničky, zeleně – motivace

1) Svolání dětí do kroužku básničkou/písničkou:

„Uděláme kroužek, kroužek, kroužek, uděláme kroužek, za ruce chytnem se.“

Všechny děti se seběhnou do kroužku a chytnou se s kamarády za ruce. Jakmile jsou všichni v kruhu, pouští se a přivítají.

2) Přivítání s dětmi básničkou s ukazováním:

„Dobrý den, dobrý den, (velké kruhy pažemi)
dneska máme krásný den. (hluboký předklon)
Ruce máme na tleskání, (zatleskání)
nohy máme na dupání, (zadupání)
Dobrý den, dobrý den, (velké kruhy pažemi)
dneska si to užijem!“ (výskok ze dřepu)

Zdroj: http://www.skolkaexilu.cz/upload/rikadla-cely-rok-zluti.pdf

3) Motivační hádanka:

Učitel dá dětem motivační hádanku: „Na co si budeme dnes hrát? Napovím vám hádankou: Cupe, dupe v lese, nůši jehel nese, co je to?

V tento okamžik už děti vykřikují: „Ježek.“

Když neví, přidává učitel nápovědu (nůše jehel jsou bodlinky), i když je to malé zvířátko, tak hodně dupe a funí. Nevídáme ho tolik ve dne, spíš v noci.

4) Ježčí rozcvička

Doprovázíme básničku pohybem:

Leze ježek po trávníčku. (děti jsou v kruhu čelem k sobě, přibližují se k sobě ve vzporu dřepmo)
Leze ježek po lese. (děti couvají zpět ve vzporu dřepmo)
Když se blíží nebezpečí, bodlinami brání se. (píchají prsty do vzduchu)
Když si vůbec neví rady, (krčí rameny)
do klubíčka schoulí se. (schoulí se do klubíčka)

Ježčí pozdrav: Děti se rozptýlí po tělocvičně a zdraví se s ostatními ježky. Vždy, když se přiblíží k jinému ježkovi, tak si spolu plácnou a pořádně zadupou.

Zdroj: https://www.promaminky.cz/rikadla-a-basnicky/o-zviratkach-12/leze-jezek-325

5) Cvičení na podložce:

Všechny děti si připraví podložku na cvičení.

Motivace: „Děti, ježek nebydlí v domě, ale v hromadě listí nebo sena. My si uděláme domeček z podložky, všichni se schovejte, nikomu nesmím vidět ani kousek těla.“

Děti si nejprve udělají z podložky domeček, pak si na ni lehnou a cvičíme, protáhneme se jako ježek.

  • Ježek z jógy: základní postavení je leh na zádech. Přednožíme skrčmo, obejmeme rukama kolena a přitáhneme kolena k tělu.
    • S výdechem předkloníme hlavu ke kolenům a s nádechem se vrátíme do lehu.
  • Sbalíme se jako ježek do klubíčka = dáme nohy za hlavu (napnutě) a skrčmo (kolena na uši)
  • Motivace: Když jedeme autem (v tureckém sedu kroutíme rukama, jako kdybychom drželi volant a řídili auto), nebo na kole (vzpor o předloktí vzadu: nohy napodobují jízdu na kole), musíme dávat pozor, abychom ježka nezajeli. A to hlavně večer, protože přes den takový ježek spí. Posvítíme si tedy na cestu a uděláme svíčku.
  • Ježek z gymnastiky: A jak se ježek koulí? Posadíme se, chodidla přilepíme k sobě, dlaněmi držíme chodidla a koulíme se na pravou stranu – tedy pravé koleno se opře o podložku, potom pravé rameno, záda, levé rameno, levé koleno a sed. Jakmile se to děti naučí na jednu stranu, učíme také na druhou.
  • Těmito cviky protáhneme zádové svaly, podpoříme pohyblivost kyčelního kloubu a funkci střev.

Přestávka na doplnění tekutin. Poté se děti posadí na čáru a čekají na další instrukce.

6) Zásoby na zimu

Motivace: „Děti, blíží se zima. Ježek se musí na zimu pořádně vykrmit, aby zimu přečkal. Celou zimu totiž spí, tomu se říká hibernace. Jí rád hmyz a žížaly. My máme kaštánky, to budou jako broučci, na kterých si ježek pochutnává.“

Uprostřed tělocvičny je v padáku hromada kaštanů. Děti si postaví kolem ve vzdálenosti 3 metry svou obruč coby domeček a postupně si pro kaštánky nějakým úkolem dojdou:

  • Pro první kaštánek si běží popředu,
  • pro druhý pozadu,
  • pro třetí po čtyřech,
  • pro čtvrtý skáčou po 1 noze,
  • pro pátý jako rak (na bříšku vezou kaštan),
  • pro šestý jako žabák atd.

Pozn. nosí si vždy jeden kaštánek, běží tak 5–10x, podle zábavy, únavy.

7) Hraní s kaštánky

Motivace: „Teď jsme si nasbírali zásoby a můžeme si za odměnu pohrát. I ježci si rádi hrají. Budeme si hrát s kaštánky.“

Vezmeme si ze své obruče dva kaštánky a uděláme ze sebe strom. (Stoj spojný, upažit, v každé ruce kaštánek. Nejprve pustíme kaštánek na zem, jako když padá ze stromu, a pak běžíme a sbíráme je.)

  • Sevřeme kaštánek pevně do pěstičky a několikrát ji rozevřeme.
  • Zaťukáme si s nimi nad hlavou / před pupíkem / za zády,
  • Vyhodíme ho do vzduchu a chytíme (nejprve jeden pak druhý).
  • Namasírujeme si s nimi dlaně.
  • Zatočíme se s kaštánky dokola (uděláme jim kolotoč).
  • Zhoupneme je – podřep a z předpažení zapažit a zpět do předpažení (uděláme jim houpačku),
  • A v sedu skrčmo jim uděláme z holení u sebe klouzačku (pošleme je od kolen ke kotníkům).

Nakonec se pokusíme všechny kaštánky zase naházet zpět do kruhu. Které se nepovedou, tak do kruhu doneseme.

Kaštánek a kelímky

Děti si vyberou 1 kaštánek a dostanou kelímky:

  • Děti drží kelímek v levé ruce a z pravé ruky do kelímku „přelévají“ kaštánek.
  • Kaštánek vyhodí do vzduchu a chytí do kelímku.
  • Kaštánkový fotbal – děti po zemi kutálí kaštánek a chytají ho do kelímku.
  • Děti si pošlou kaštánek po zemi, dohoní ho a přiklopí kelímkem.

8) Ježčí dráha (ježek se rád schovává)

  • chůze po přehupovadle
  • chůze po lavičce
  • prolézání brankou vyrobenou z kuželů a tyček
  • prolézání tunelem
  • chůze po čtyřech na dvou kladinkách vedle sebe
  • chůze po kamenech (aktivace chodidla, reflexních bodů – vhodné cvičení pro děti s plochýma nohama)
Chůze po kamenech
1. Chůze po kamenech
Autor díla: Kateřina Pokorná
  • chůze v krabici plné kaštanů
  • V bedně s třepetálky hledáme rukou kaštánky.

9) Ježčí masáž

Závěrečné zklidnění: s masážními balónky. Děti si ve dvojici masírují záda masážním balónkem a říkají si u toho básničku:

Ten, kdo masíruje říká: „Ježku, ježku, co ti vadí?“
A masírovaný odpovídá: „Že mě nikdo nepohladí.“

Varianta: Děti si masírují nohy/dlaně sami.

10) Rozloučení

Na konci hodiny děti pochválíme a dáme jim kaštánek. Děti si můžou odnést kaštánek domů a vyrobit si z něj a sirek ježečka. Také s sebou můžou dostat obrázek ježka na vymalování, až budou zpět v MŠ, tak si ho vybarví. Můžeme jim také dát želé žížalky (ježci rádi jedí žížalky).

Fotografie jsou pořízené autorkou článku, zveřejněny se souhlasem zákonného zástupce dítěte.

Reflexe

Tento materiál je možné zařadit do zásobníku her.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kateřina Pokorná

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
17. 4. 2018
Velmi pěkný tematický celek zahrnující zajímavé pohybové činnosti pro děti.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.