Obsah a cíl projektu
Tento projekt by měl posilovat dobré vztahy mezi žáky, mezi žáky a učiteli a mezi školou a rodiči. Cílem je poskytnout žákům dostatek informací z okolního světa a učit je, aby tyto informace dokázali využít v praktickém životě, vést žáky k samostatnosti a dobré spolupráci v plnění zadaných úkolů, vyžadovat dodržování dohodnutých pravidel chování a navozovat přátelskou atmosféru při práci.
Průběh projektového vyučování
Motivace:
„Když jsem dnes ráno přišla do třídy, náš zajíček Ušáček mi zašeptal do ucha, abych vám nezapomněla říct, že byl včera první podzimní den. A také mi pověděl, že si pro nás připravil hodně úkolů a moc se těší, až je společně začneme plnit."
HRUŠKOVÝ DEN
- Obrázek podzimu: popis obrázku- „Jak lidé češou ovoce"
- Nácvik říkanky: Foukej, foukej...
- Rozcvička na rozvoj smyslů:
- hmat: žáci mají zavázané oči a mají uhodnout, co je to za ovoce
- zrak: košík plný papírových hrušek - různých barev a velikostí - rozdělit je do skupin podle pokynů, porovnávání
- sluch: učitel říká různé druhy ovoce při vyslovení slova hruška - žáci tlesknou
- Čtenářská rozcvička: kladení hrušek na strom - vpravo, vlevo, nahoru, dolů
- Práce ve skupinách: třídění hrušek do dvou řad - hodnocení, sebehodnocení splnění úkolu, dodržování pravidel chování, která byla předem stanovena
- Hruškové psaní:
- grafomotorická rozcvička s říkankou Foukej, foukej...
- uvolňování celé ruky, předloktí, zápěstí práce s namočenou houbou na tabuli
- práce na papír (obtahování hrušky)
- Relaxační chvilka: ochutnáváme hrušku - žáci sedí v lavicích, dodržujeme hygienická pravidla, význam ovoce pro zdraví člověka
- Vycházka do okolí školy: hledáme podzim - podzimní barvy, ovoce v zahradě, spadané listí, sbíráme přírodniny, které využijeme při práci v ostatních dnech projektu
ŘEPOVĚ POHÁDKOVÝ DEN
Motivace: zajíček Ušáček a jeho úkoly
Ukázka řepy, její význam, popis a rozdělení řepy
- Čtení pohádky O velké řepě
- povídáme si o pohádce (lidé, zvířátka)
- vyprávění podle obrázku
- Práce ve skupinách
- řazení obrázků z pohádky dle děje (posloupnost)
- hodnotíme společnou práci, hodnotíme práci ostatních skupin
- Dramatizace pohádky
- Třídění řepy
- třídíme řepu podle využití (papírové řepy)
- porovnáváme více x méně, větší x menší
- Omalovánka- pohádka O velké řepě
- Relaxace
- ochutnáváme, jak chutná bílá řepa
- dodržujeme hygienická pravidla
- Modelujeme řepu- žáci pracují podle předlohy
- seznámení s vlastností modelíny, její zpracování
- pracovní postup
- úklid pracovního místa
- hodnocení, vystavení výrobků na skříňku
- Zpěv písniček o podzimu
- vypravování o písničce
- hudební hádanky
JABLÍČKOVÝ DEN
Motivace: zajíček Ušáček a jeho úkoly
- Říkanka: Koulelo se, koulelo...
- Masáž relaxačními míčky
- práce ve dvojicích s využitím říkadla (koulení jednoho a poté dvou míčků)
- Rozcvička na rozvoj smyslů:
- hmat: žáci mají zavřené oči a mají uhodnout, co je to za ovoce
- zrak: košík plný papírových jablek - různých barev a velikostí - rozdělení do skupin
- sluch: Hra na ozvěnu- učitel říká různé druhy ovoce a žáci, kteří sedí k němu zády, slova opakují
- Čtenářská rozcvička: „Češeme jablíčka" - žáci mi podávají jablka dle pokynů (strom s jablíčky)
- Zavařujeme ovoce: hledáme jablíčka, která jsou ukrytá po třídě, a třídíme je do sklenic, porovnáváme množství
- Ochutnáváme jablka:
- žáci sedí v lavicích
- dodržujeme hygienická pravidla
- Jablíčkové psaní:
- grafomotorická rozcvička s říkankou (písničkou)
- cviky celé ruky, předloktí a zápěstí
- kreslíme jablíčka mokrou houbou na tabuli + říkáme říkanku
- kreslení na papír - tvoříme jablíčkový obrázek, hotový obrázek orámujeme, povídáme si o obrázcích, vystavíme si je ve třídě
- Hra na jablíčka: držíme se oběma rukama (ruce jsou zvednuté), větřík s jablíčky pohupuje a silný vítr je shodí na zem - ležíme na koberci, odpočíváme
- Jdeme ven, jezdíme na koloběžkách:
- žáci jsou seznámeni s bezpečností a chováním při Tv
- plníme zadané úkoly, které jsou v papírovém jablíčku
- hodnotíme jízdu a plnění dohodnutých pravidel
PODZIMNÍ POCHODOVÉ CVIČENÍ
- plnění zadaných úkolů dle tříd
- pozorování změn v přírodě
- zhodnocení cvičení
Spolupráce s rodiči: jeden projektový den je věnovaný vzájemné spolupráci - žáci, rodiče, učitelé
PROJEKTOVÝ DEN S RODIČI
- sběr jablek na školní zahradě
- jejich příprava ke zpracování
- vaření ovocného čaje v kuchyňce + poslech hudby
- posezení s rodiči u čaje, pojídání předem zhotoveného perníku
- výroba portfolií - seznámení rodičů s jejich využitím, společná práce
- úklid pracovních míst
- zhodnocení spolupráce a poděkování rodičům
Celkové hodnocení projektu Vítání podzimu
Projekt názorně a prakticky seznámil žáky se zdravým způsobem života. Žáci získali řadu informací a naučili se je využívat v praktickém životě.
Zaměřili jsme se na rozvoj smyslů a na prožitky, které napomáhají trvalejšímu zapamatování nových poznatků. Žáci si procvičili třídění prvků podle velikosti, barvy a tvaru, upevnili hygienické návyky spojené se stolováním, pomocí grafomotorických cviků uvolnili ruku. Procvičili jsme i sluchové a zrakové vnímání.
Při plnění zadaných úkolů žáci rozvíjeli komunikační dovednosti, samostatnost, spolupráci ve skupinách a dodržování předem stanovených pravidel.
Současně jsme se pokusili prohloubit dobrou spolupráci mezi školou a rodiči - projektový den s rodiči. Dostavily se však pouze dvě maminky. Z hlediska jejich zapojení do činností hodnotím tuto akci za velmi vydařenou. Poděkovala jsem jim za účast a pomoc. Obě maminky se těší na další setkání.
Použitá literatura a zdroje:
Česká čítanka pro nejmenší. Eds. Michal Černík. Futura, 1992.
Jadvidžáková, H. - Reitterová, L. - Vaňková, J.: Řečová výchova 1. Brno: Compacta, 2003.