Cílem programu je v průběhu 1. - 5. ročníku základního vzdělávání seznámit děti se psy jako součástí lidské společnosti. Naučit je správnému a odpovědnému přístupu nejen ke psům a ostatním zvířatům, ale také k přírodě a životnímu prostředí obecně. Zároveň jim chce program předat základní kynologické znalosti, které usnadní jejich vztah ke psu jako k partnerovi.
Základní balíček materiálů vzdělávacího programu, který se bude dále rozšiřovat, se skládá jak z materiálů pro učitele, tak pro žáky. Informační brožura pro učitele poskytuje nástroje, s jejichž pomocí se mohou děti komplexně vychovávat a vzdělávat ve všech oblastech zodpovědného vztahu ke zvířatům. Přináší informace o původu psa, úloze psa v životě člověka, vývoji a výchově psa od štěněte a komunikaci psů. Děti získávají nejen vědecky správné informace o pozitivním vlivu soužití se zvířaty, ale především se učí dialogu, tvorbě a porozumění vztahu. Pracovní materiály pro žáky mají podobu listů volně vložených do desek (ukázka zde), aby mohly být dětem rozdávány podle potřeby a vhodnosti v různých vyučovacích hodinách (nejčastěji v prvouce, českém jazyce, ale i ve výtvarné výchově či matematice). Pokyny, jednotlivé úkoly a postupy jsou uváděny a vysvětlovány v metodických materiálech pro vyučující. Speciální částí projektu jsou návštěvy chovatelů, návštěvy asistenčních (popř. záchranářských a vodících) psů na školách apod. Cílem je ověřit si získané informace a doplnit je v osobním setkání s živým zvířetem a jeho majitelem.
Projekt je možné průběžně sledovat na internetových stránkách www.aovz.cz., které mohou posloužit jako zdroj dalších informací. Materiály ke vzdělávacímu projektu Výchova k zodpovědnému vztahu k malým zvířatům je možno za symbolickou cenu objednat u AOVZ.
V následujícím textu uvádíme jen některé praktické náměty, které jsou blíže rozpracovány v již zmíněných metodických materiálech AOVZ.
Jsem školák
I můj pes se učí dodržovat pravidla!
Jmenuji se pejsek Buk a nemyslete si, děti, že nejsem zvědavý, co všechno budete ve škole dělat. Když jsem byl malé štěňátko, mohl jsem za maminkou pobíhat, jak se mi zlíbilo, ale jednoho dne mě maminka chytla do tlamičky a docela přísně a důrazně se mnou zatřepala. Úplně jsem se lekl, ale věděl jsem, že mne má ráda a chce mne takto naučit různá pravidla.
Žáci si vytvářejí sami nejrůznější pravidla a modely chování. Zlobivé děti - zlobivý pes, smí - nesmí - proč, kdo nám může poradit, co naučíme štěňátko a jak.
Pomůcky a jejich užití:
Moje rodina
Jsem miminko (štěňátko), všichni mají velkou radost, ale nikdo netuší, kolik je se mnou práce.
Když si mne přinesli domů, celou noc jsem kňučel, protože se mi moc stýskalo po mé mamince. Měl jsem připravený krásný pelíšek, stulil jsem se do klubíčka a vzpomínal jsem na ni, jak krásně voněla, do včerejška byla pořád se mnou. Ach jo, co mne tady čeká?
Žáci sami domýšlejí, co vše bude štěňátko potřebovat, srovnávají, co dostávají od svých rodičů a co bude potřebovat štěňátko. Výživa štěňátka, pelíšek, vycházky, loužičky, pocity psa, očkování. Hádanky: Nemá hlad, protože se krásně najedl, napil, vyspal, přesto má smutná očka, Co mu chybí? Může to chybět i vám?
Pomůcky a jejich užití:
Domov
Ne každý má svůj domov.
Někteří pejsci bydlí v útulku pro psy. Jednou jsem (já pejsek) tam taky skončil. Klidně jsem přeskočil bránu u našeho domu a šel jsem se podívat po světě. Když jsem na poli nevěděl kudy kam, našla mě moje paní. Byl jsem rád, jinak se ze mne mohl stát toulavý pes. Potom jsem už raději nikdy přes bránu neskákal.
Žáci sami domýšlejí, jak se pejsek může ocitnout v útulku. Znáte nějaký útulek v okolí? Můžete si pejska z útulku vzít domů? (pohádka O toulavém psu). Srovnání: Mají všechny děti svůj domov? Informace o dětských domovech. Vést děti k uvědomění si, že ne každý má svou rodinu.
Pomůcky a jejich užití:
Člověk a zdraví
Motivační příběh je Krátká pohádka o starém psu. Jak se vzájemně chovají lidé, když je někdo nemocný a hodně starý.
Žáci sami hledají řešení, co je dobré a proč a jak by to řešili oni. Co je jim nejvíce líto: Rozhovor o pocitech. I ty budeš jednou starý a nemocný. Zdravý a nemocný pes: Může nás pes nakazit? Veterinář - ordinace, pravidelné očkování proti vzteklině, očkovací průkaz. Srovnání s lidmi - domovy důchodců. Psi pomáhají handicapovaným lidem. Soucítění se starými a nemocnými zvířaty, lidmi. Návštěva knihovny - encyklopedie o psech.
Pomůcky:
Další náměty:
Naše obec
Diskuse: Má někdo v okolí našeho bydliště agresivního psa? Jak se mám zachovat?
Život v přírodě
Jak pes dokáže pomoci člověku (katastrofy, slepečtí psi). Člověk a pes - srovnání (tělo, nemoci). Moderní doba, vyspělost světa - zvířata nám pomáhají zbavit se stresu. Rozhovor o pocitech dětí ŽIVÁ A NEŽIVÁ "HRAČKA" (výhody a nevýhody). Člověk mezi lidmi. Pes mezi svými. Různé rasy (vzájemná snášenlivost, tolerance mezi lidmi, každý z nás je jiný). Týrané děti, týraný pes.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.