Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Nový portál pro učitele „My jsme to nevzdali“ k výuce moderních dějin
Odborný článek

Nový portál pro učitele „My jsme to nevzdali“ k výuce moderních dějin

10. 5. 2017 Základní vzdělávání
Autor
Magdalena Benešová

Anotace

Článek se věnuje aktualizované on-line učebnici My jsme to nevzdali a projektu Paměť národa do škol. Co učebnice obsahuje a jak ji mohou učitelé ve výuce využít? Podívejte se, jak lze zajímavě doplnit výuku moderní historie.

„Díky dotaci z Ministerstva školství pro projekt Paměť národa do škol jsme mohli v roce 2016 realizovat letní školu pro učitele a rozšířit a vylepšit vzdělávací webovou stránku My jsme to nevzdali,“ říká Magdalena Benešová, metodička vzdělávání ve společnosti Post Bellum, o. p. s., a garantka projektu.

On-line učebnice www.myjsmetonevzdali.cz dostala novou a atraktivnější grafickou podobu, také ale podstatně rozšířený obsah. Konečně i na tabletech a chytrých mobilních telefonech si můžete pustit třeba některý z desítek nových krátkých videoklipů se vzpomínkami pamětníků na důležité okamžiky nebo na fenomény našich nedávných dějin. Při jejich sledování vás možná zamrazí, když se vám pamětník se zvláštní naléhavostí zadívá přímo do očí. Toho při natáčení dosahujeme díky technologií Eye direct. Tato metoda je inspirována postupy dokumentaristy Errola Morrise (držitele několika Oscarů). Pamětníkovo svědectví je vyprávěno přímo divákovi a ne „třetí straně“ – redaktorovi, kterého v obraze nevidíme. Výsledný záznam má pak silný emoční náboj. Kromě těchto videí na portálu najdete také desítky nových archivních fotografií, archivních záznamů z Československého rozhlasu i nové pracovní listy.

Učebnice provádí návštěvníka po zásadních kapitolách československých moderních dějin, kterými zde jsou: Konec Československa a druhá světová válka, Poválečné uspořádání Československa, Nástup komunismu a padesátá léta, Pražské jaro a okupace, Normalizace a disent, Sametová revoluce. Ke každé kapitole jsou nyní přehledně přiřazeny autentické nahrávky pamětníků, fotografie, komiksově zpracované příběhy, krátké animované filmy či rozhlasové dokumenty.

Pro pedagogy jsou zde k dispozici také pracovní a metodické listy. V těch si žáci a studenti nejen projdou dané historické období a to, co je pro něj podstatné, ale zamyslí se i nad dilematy a zásadními otázkami, jakou jsou svoboda, spravedlnost, lidská důstojnost atd.

Podívejte se např. na kapitolu „Nástup komunismu a padesátá léta“ a jednu z jeho podkapitol „Politické procesy a političtí vězni“ zde. Metodický list k této kapitole, který se z velké části věnuje osudu pamětníka vyznamenaného Cenou Paměti národa, Luboše Jednorožce, najdete zde. U kapitoly dále uživatelé on-line učebnice najdou např. audiovzpomínky hrdinů generála Tomáše Sedláčka či Františka Fajtla ze zatčení a vyšetřování, vzpomínky Milana Píky, syna neprávem komunisty popraveného Heliodora Píky, záznamy vzpomínek dalších zajímavých pamětníků či historické fotografie.

„Učitelé si mohou za pomoci materiálů z aplikace sestavovat své vlastní hodiny, ve kterých žákům ukáží, že dějiny lze vyprávět z různých úhlů pohledu, ale každý zdroj informací je třeba kriticky zkoumat. Žáci se tak učí analyzovat, kriticky třídit a vyhodnocovat přepokládané informace, čímž rozvíjí své kritické a historické myšlení,“ říká Magdalena Benešová, metodička vzdělávání z Post Bellum, o. p. s.

Kromě vzdělávacího portálu „My jsme to nevzdali“ byla díky projektu „Paměť národa do škol“ realizována také Letní škola pro učitele. V srpnu 2016 se pedagogové a vzdělavatelé potkali v podhůří Orlických hor. Společně se seznamovali s mnoha způsoby, jak vzpomínky pamětníků do výuky smysluplně zapojit. Zároveň si účastníci vyzkoušeli zážitkové workshopy, které Post Bellum realizuje nejen pro žáky a studenty, ale i pro učitele. Tyto zážitkové workshopy představují účinnou a pro žáky atraktivní metodu, jak jim autenticky představit realitu životů v minulých režimech. Další letní škola se bude realizovat v srpnu 2017.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Magdalena Benešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.