Na začátku hodiny učitel rozdá žákům do dvojic mapu jejich města, vesnice, blízkého okolí nebo lokality, která by mohla být pro žáky zajímavá. Vyzve žáky, aby ve dvojicích do mapy zakreslili významná přírodní, kulturně historická a technická místa a opatřili mapu legendou. Na práci s mapou mají žáci 5 minut. Dále jednotlivé dvojice představí své lokality a učitel je napíše na tabuli. Měly by se vystřídat všechny dvojice.
Učitel žáky upozorní, aby věnovali pozornost krátké ukázce.
Po zhlédnutí ukázky učitel rozdá do dvojic připravené otázky:
Na konci hodiny učitel vyzve žáky, aby za domácí úkol ve dvojicích sestavili krátký dotazník pro seniora-průvodce, kterého společně osloví. Dotazník by měl obsahovat jméno, rok narození, kontakt na seniora (tel. číslo, e-mail, …) a vybranou lokalitu, kterou si senior dobře pamatuje a je pro žáky zajímavá, a další informace – zda má dotazovaný staré fotografie, knihu nebo mapu dané oblasti atd. Učitel s žáky zkontroluje dotazník a připomene žákům, že průvodce musí s procházkou souhlasit a žáci by jej neměli do ničeho nutit.
Druhou vyučovací hodinu žáci společně s učitelem vyhodnotí dané dotazníky, vhodně argumentují a diskutují mezi sebou o výběru průvodce. Učitel žákům připomene, že cílem aktivit není pouze poznávání okolí, nýbrž i aktivní zapojení seniora do výuky. Zároveň učitel kontaktuje vybraného průvodce a domluví s ním podrobnosti (termín, lokalitu, …). Do konce hodiny žáci ve dvojicích připravují otázky pro seniora. Téma je: Jak se žilo dříve a dnes? Učitel žáky poučí o tom, jak se mají chovat v průběhu procházky, a připomene jim, že s sebou musí mít vhodně formulované otázky, zápisník a psací potřeby.
Učitel se společně s žáky a průvodcem setká na domluveném místě. Senior provází žáky a komentuje jednotlivé památky, ale mohou to být i méně známá místa, o to je to pro žáky zajímavější. Učitel je nápomocný a snaží se vést žáky k ohleduplnosti a pochopení. Žáci mají připravené otázky pro seniora a ve dvojicích tablety, pomocí kterých pořizují fotografie a krátké ukázky. Vše pečlivě zaznamenávají a zapisují. Učitel žáky upozorní, že následující vyučovací hodinu budou získaný materiál zpracovávat.
Čtvrtou vyučovací hodinu učitel donese tablety, se kterými žáci pracovali v terénu. Žáci vytvoří skupiny po čtyřech, v každé skupině jsou tedy dva tablety. Jejich úkolem je pomocí aplikace iMovie vytvořit krátkou ukázku nebo příběh, který pojmenují, a jednotlivé fotografie doplní o získané informace. Ukázka nesmí být delší než 5 minut. Žáci si vhodně rozvrhnou práci ve skupině a efektivně spolupracují. Vytvořenou práci uloží na stránkách youtube.com, kde se přihlásí na účet třídy. Video by nemělo být veřejné. Fotografie ani ukázku z tabletu zatím nemažou.
Následující vyučovací hodinu žáci prezentují své ukázky, za které mohou být hodnoceni. Ke konci hodiny učitel rozdá žákům pracovní list, který žáci samostatně vyplní a odevzdají. Pracovní list je možné zadat za domácí úkol.
Práce s mapou vyžaduje znalosti okolí. Doporučuji učitelům, aby mladším žákům vytiskli mapy barevně a na šířku stránky, usnadníte jim tak orientaci v mapě. Aktivita rovněž vyžaduje spolupráci a komunikaci žáků ve dvojicích, proto by měl učitel dohlédnout na vhodné utvoření dvojic.
Ukázka je pouze motivační. Učitel může použít i knihy, odborné časopisy nebo různé prezentace, které jsou volně dostupné na internetu. Ukázka by však neměla být delší nežk 5 minut. Otázky, které si učitel připraví a rozdá žákům, by měly být v tištěné podobě, učitel tak neztratí čas diktováním.
Dvojice aktivně tvoří dotazník, vhodně formulují otázky a shodnou se na osobě, kterou společně osloví. Učitel vystupuje pouze jako koordinátor, a proto jim ke konci hodiny připomene, které otázky by v dotazníku rozhodně neměly chybět.
Volba průvodce představuje největší úskalí. Průvodců i lokalit může být více, proto je vhodné aktivitu zařadit na konec školního roku. Může se stát, že žáci nesplní zadaný úkol volby průvodce nebo se skutečně nenajde vhodný kandidát, který by byl ochotný provést žáky a vyprávět jim o tom, jak se žilo dříve a dnes. V tomto případě učitel osloví sám vhodnou osobu seniora-průvodce. Otázky týkající se života dříve a dnes mohou žáci vypracovat za domácí úkol.
Procházka by měla proběhnout za příznivého počasí. Trasa nemusí být příliš dlouhá, cílem totiž není získat co největší množství informací. Žáci by měli seniorovi klást připravené otázky a zaznamenávat odpovědi. Pokud žáci zapomněli otázky doma, učitel jim může dát 5 minut na vytvoření nových otázek.
Následující vyučovací hodinu žáci vytvoří skupiny po čtyřech (již vzniklé dvojice se musí zachovat) a věnují se tvorbě příběhu. Využívají k tomu informace od průvodce a fotografie, které si pořídili v terénu. Jsou schopní si rozdělit práci ve skupině a používají aplikaci iMovie, se kterou již mají zkušenosti. Učitel dbá na to, aby pracovali všichni žáci ve skupině.
Poslední vyučovací hodinu žáci věnují pozornost prezentaci příběhů. Učitel řídí hodinu, žáci se vhodně vyjadřují a hodnotí práce ostatních skupin. Pracovní list (viz příloha) může učitel zadat již ve škole nebo ho žáci vypracují doma.
Fotografie v pracovním listu: vlastní autorky, pořízené na výstavě Břevnov – ve stínu kláštera, Hradčanům na dohled.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: