Příspěvek nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat téma nábytek v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj řeči a komunikace, předmatematických představ, orientace v prostoru a čase, zrakového vnímání, sluchového vnímání, motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky.
Aktivity jsou určeny především pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, či pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Učitel téma zahájí vyprávěním/čtením krátkého příběhu:
Autor: Petra Pšeničková / Jiří Novotný
Na kopečku stojí domek,
bude tam v něm bydlet Bolek.
Nastěhuje židle, stůl,
hotovo má práce půl.
Pohovku dá vedle skříně,
hned tam leží kocour líně.
Ještě postel, poličku,
k tomu malou stoličku.
Nakonec přinese křeslo,
aby se tam všechno vešlo.
Učitel zopakuje z příběhu slova, která představují nábytek. Táže se dětí, jaký nábytek by ještě mohl mít Bolek v domku, jaký mají děti v pokojíku.
Připraví polodlouhé karty s obrázky rýmů, na kartě jsou vždy dva obrázky z rýmu a poslední pole prázdné. Děti mají domyslet rýmující se slovo a nakreslit ho. Je třeba nejdříve obrázky pojmenovat společně s učitelem (některá slova jdou hůře zakreslit – např. vešlo, líně.....)
Učitel připraví karty na tyto rýmy: domek – Bolek – ..., stůl – půl – ..., skříně – líně – ..., poličku – stoličku – ..., křeslo – vešlo – ...
Inspirace pro vytvoření karet: http://dum.rvp.cz/materialy/rymovani.html
Učitel připraví makety či obrázky nábytku (reálné kusy), utvoří skupiny po dvou kusech nábytku, po třech kusech nábytku, po šesti kusech nábytku, ...
Děti pracují ve skupinách, disponují sadou karet s puntíky (viz odkaz), které přikládají ke správné skupině předmětů. Děti se snaží množství nábytku ve skupině postřehnout bez počítání po jedné.
Obměna: Učitel po ukončení aktivity připojí ke kartám s puntíky též odpovídající karty s čísly.
Inspirace ke kartám s puntíky: (foto k aktivitě – postřehování prvků na kartách) – http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/17099/MNOZSTVI.html/
Na obrácený dětský stolek děti hází kroužky. Každé dítě má max. 6 kroužků. Po vyházení zmíní, kolik kroužků se zachytilo na noze stolu a kolik spadlo na zem.
Děti na školní zahradě (na vycházce) kreslí křídami na chodník velké kruhy (uvolňují ramenní kloub), střední kruhy (uvolňují loket) a malé kruhy (uvolňují zápěstí). Kruh zahájíme nahoře a postupujeme proti směru hodinových ručiček, několikrát obtáhneme.
Učitel na chodník (ve třídě na tabuli, pracovní list) předkreslí nedokončené obrázky nábytku, které děti dokreslují.
Učitel pracuje s dětmi v kruhu, ve středu jsou připravené obrázky, makety, reálné kusy nábytku. Učitel jednotlivě oslovuje děti: „Co začíná na ŽID?“ (židle), „Co začíná na PO?“ (police), „Co začíná na KO?“ (koberec), ...
Obměna: Učitel aktivituje zjednodušší – ukáže na předmět a řekne „ŽID“, dítě dopoví „židle“.
Obměna: Učitel zmenší počet předmětů v kruhu, postupně je doplňuje.
Učitel připraví karty, na kterých se překrývají obrázky nábytku (nejdříve dva kusy, postupně navyšujeme na 3–4 kusy). Děti obrázky obtáhnou prstem a pojmenují.
Učitel připraví reálné situace – děti hledají rozdíly. Lze použít obrázky, makety, reálné kusy nábytku.
Inspirace: http://dum.rvp.cz/materialy/najdi-rozdil-ii.html
Děti pracují ve skupinách se sadou maket či reálných kusů nábytku. Napodobují sestavu nábytku utvořenou učitelem.
Učitel připraví situace pro hledání logických dvojic, využije předmětů/obrázků, které souvisí s nábytkem.
Nabídka možných dvojic: židle – stůl, peřina – polštář, závěs – okno, police – kniha, pohovka – člověk, komoda – lampa, zeď – hodiny, koberec – podlaha, šuplík – úchytka, strop – lustr, dveře – futra, botník – boty, skříň – oblečení, košík – hračky, ...
Inspirace: http://dum.rvp.cz/materialy/logicke-dvojice.html
Děti kreslí na čistý pracovní list svůj pokoj snů. Zaznamenají rozložení oblíbeného nábytku i dalších detailů. Následně učitel s dětmi z kreseb vytvoří galerii, každé dítě postupně popíše svůj obraz – pojmenuje nejdůležitější body z výkresu.
Obměna: Děti pracují ve skupině, na zvětšený arch papíru zakreslují školku snů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.