Příspěvek nabízí aktivity pro orientační zjištění školní zralosti předškoláků z pohledu speciálního pedagoga. Sleduje šest oblastí: předmatematické dovednosti, řeč a komunikaci, orientaci v prostoru a čase, sluchové vnímání, zrakové vnímání, jemnou motoriku a grafomotoriku.
Může je využít školní speciální pedagog základní školy při individuální diagnostice žáků v přípravné třídě; speciální pedagog, který individuálně pracuje s předškoláky; učitel mateřské školy nebo přípravné třídy. Aktivity můžeme s dětmi provádět individuálně nebo skupinově podle možností pedagoga.
Druhý díl se zaměřuje na grafomotoriku, zrakové vnímání a orientaci v čase.
Uvolňovačka – jednotažný cvik
Dítě obtahuje pastelkou obrázek. Učitel nejdříve dítěti předvede, jak má takový tah vypadat (kreslí pastelkou přímo na pracovní list dítěte – prstem, poté pastelkou). Sleduje plynulost tahu (= uvolnění ruky), schopnost vést správně čáru i přes smyčky.
Inspirace pro jednotažky: http://dum.rvp.cz/materialy/jednotazky-4.html (Doporučuji vybrat obrázek s menším počtem smyček.)
Grafomotorické prvky – lomená čára
Dítě obtahuje a napodobuje lomené čáry (bez přerušování).
Grafomotorické prvky – horní a dolní smyčka
Dítě obtahuje a napodobuje horní a dolní smyčku.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Psací návyky
Učitel sleduje při grafomotorických činnostech (jednotažky, grafomotorické prvky, kresba postavy) držení tužky, sezení, tlak na tužku...
Vztah ke kreslení
Učitel zjišťuje od dítěte i rodiče, jestli dítě kreslí rádo, či nerado. Od kdy?
Rozlišování tvarů lišících se polohou nahoře/dole, vpravo/vlevo, detailem
Učitel připraví pracovní list se čtyřmi rámečky. V každém rámečku jsou nakresleny 3 obrázky, které se překrývají. Dítě si vybere rámeček, pojmenuje obrázky a obtáhne prstem.
Obměna: Rozpoznávání obrázků vytečkovaných, na zašrafovaném pozadí apod.
Zraková paměť
Učitel připraví dvě totožné karty s devíti obrázky. Jednu kartu ponechá, druhou nastříhá na jednotlivé obrázky. Předloží dítěti velkou kartu, společně obrázky projdou a pojmenují. Dítě si poté ještě samo po dobu 60 vteřin obrázky prohlíží, zejména jejich umístění. Následně učitel kartu schová, dítě sestavuje z jednotlivých malých karet původní sestavu. Odchylka v 1–2 obrázcích je zcela běžná i u dětí zdatnějších ve zrakové paměti.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Inspirace pro další aktivity na zrakovou paměť: http://dum.rvp.cz/materialy/zrakove-vnimani-kvarteto.html
Zrakové rozlišování – dokreslování detailů podle vzoru
Učitel si připraví pracovní list s totožnými obrázky. V levém horním rohu je vzorový obrázek, u ostatních obrázků dítě dokresluje detaily podle vzoru.
Zraková analýza a syntéza
Dítě skládá puzzle z devíti částí bez předlohy. Nejdříve obrázek učitel dítěti ukáže, poté již dítě skládá puzzle.
Seřadí 4 činnosti jdoucí po sobě a popíše je
Učitel předloží před dítě tři karty, které znázorňují po sobě jdoucí děj/činnosti. Karty dítě dostane přeházené. Úkolem dítěte je karty seřadit časově tak, jak se činnost odehrává. Poté jednotlivé karty popíše.
Inspirace pro karty: LINC, V.: Tabulky ke čtení 1. Klett, Praha 2011, s. 26. ISBN 978-80-86906-85-0.
Roční období – přiřadí k obrázkům
Učitel předloží před dítě obrázky s ročními obdobími. Společně obrázky s dítětem popíše, dítě hledá správný název pro roční období. Není důležitá znalost/pojmenování ročních období. Ale spíše to, že dítě vnímá, jaké události se dějí v přírodě cyklicky každý rok.
Inspirace pro karty: BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008, s. 135. ISBN 978-80-251-1829-0.
Inspirace pro karty: BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008, s. 131. ISBN 978-80-251-1829-0.
Použitá literatura:
Doporučená literatura:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Školní zralost.
Ostatní články seriálu: