Příspěvek nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat téma oblečení v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj řeči a komunikace, předmatematických představ, orientace v prostoru a čase, zrakového vnímání, sluchového vnímání, motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky.
Aktivity jsou určeny především pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, či pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Učitel ještě jednou přečte dětem celý příběh o oblečení Amálky a Matouška. Vždy, když se v textu objeví slovo kšiltovka, děti zadupají (nebo jiný smluvený signál).
Učitel s dětmi obsah příběhu více rozpracuje: kladení otázek, dramatizace, změna závěru příběhu, zakreslení osnovy příběhu individuálně či ve skupinách, převyprávění příběhu apod.
Učitel pracuje s dětmi v kruhu. Každé dítě si vybere v mysli jeden kus oblečení (třeba i ten, který má právě na sobě). Snaží se popsat, jak se jeho oblečení vyrábí (plete se z vlny, šije se z plátna apod.).
Učitel může s dětmi více prozkoumat tuto oblast, včetně druhů materiálů. Diskusi můžeme rozvinout: viděl někdo maminku/babičku/tetu šít či plést oblečení apod.
Děti s učitelem zpívají nebo recitují písničku Hlava, ramena, kolena, palce a přitom se dotýkají jmenovaných částí těla. Tempo postupně zrychlujeme.
Hlava, ramena, kolena, palce,
kolena, palce, kolena, palce,
hlava, ramena, kolena, palce,
oči, uši, pusa, nos.
Závěrem si uvědomujeme, které části těla máme nahoře, které dole. Co je kolem nás nahoře, co dole. Jmenujeme i ostatní části těla, které v textu nebyly uvedeny.
Obměna: Při každém druhém uchopení křížíme paže – hlavu si držíme normálně – rovně, ramen se dotkneme překříženými pažemi, kolen normálně – rovně, palců se dotkneme křížem, …
Děti z papíru/čtvrtky vyrábí postavu panenky či panáčka, kterého budou oblékat. Poté vyrábí oblečky pro svou malou postavičku (ponožky/punčochy, kalhoty/sukně, spodní prádlo, tričko, tílko, svetr, bunda, čepice).
Učitel poté individuálně dává dětem otázky typu: Co nosí tvoje panenka pod sukní? Punčochy, spodní prádlo. Co má na hlavě? Čepici, šátek. Kam si obléká panáček boty? Na nohy apod.
Učitel připraví pracovní grafomotorické listy oblečení – např. tričko, kalhoty, čepice. Děti podle vzoru kreslí kruhy, vodorovné a svislé čáry, vlnovky a další grafomotorické prvky. Učitel zařadí pouze takové grafomotorické prvky, které s dětmi již probral.
Z počátku jsou vhodné kruhy, vodorovné a svislé čáry, spirály, vlnovky. Později zuby, horní a dolní smyčky, horní a dolní oblouk s vratným tahem a kombinace uvedených prvků.
Učitel spolu s dětmi vytvoří obrázky pro snadnější oblékání pro mladší školkové děti. Děti ve 3 letech, kdy některé přichází do školky, často neví, které části oblečení se navléká dříve a které později. Proto učitel s dětmi vytvoří jednoduchá schémata, podle kterých se mohou mladší děti lépe orientovat při oblékání.
Osvědčila se sada karet na oblékání na ven, sada karet na převlékání do pyžama, sada karet na převlékání z pyžama do školkové oblečení.
Ukázka: Sada karet na převlékání z pyžama do školkového oblečení obsahuje tyto části: panáček v pyžamu, panáček pouze v pyžamových kalhotách, panáček pouze ve spodním prádle, panáček ve spodním prádle a tričku; panáček ve spodním prádle, tričku a kalhotách; panáček ve spodním prádle, tričku, kalhotách a ponožkách.
Učitel při vycházce venku nakreslí křídou na zem/tabuli několik kusů různých druhů oblečení. Doporučuji začít s 8 kusy oblečení. Děti spolu s učitelem obrázky pojmenují, snaží si zapamatovat jejich rozmístění. Poté se děti otočí, učitel jeden obrázek vymaže. Děti popořadě poznávají, který obrázek učitel smazal. Hra pokračuje stejným způsobem, dokud nezůstane poslední obrázek.
Doporučuji pracovat v menších skupinách – do 10 dětí, lépe i méně.
Obměna: Aktivitu lze realizovat i v učebně – učitel kreslí na tabuli. Obrázky oblečení může mít učitel připravené na kartách, které snadno použije uvnitř i venku.
Učitel připraví z barevných papírů menší karty s různými odstíny barev. Děti pracují ve dvojici, přiřazují správný odstín barvy k oblečení (které mají na sobě, kusy oblečení z aktivity oblékání makety postavy).
Děti mají z aktivity oblékání makety k dispozici několik kusů skutečného oblečení. Třídí oblečení podle druhu. Poté porovnávají, kterého oblečení je více, méně, případně stejně. Vždy dva kusy oblečení mohou pak porovnávat: menší – větší, kratší – delší, ...
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.