Odborné články Předškolní vzdělávání Přespání ve školce čar a kouzel
Odborný článek

Přespání ve školce čar a kouzel

3. 5. 2016
Předškolní vzdělávání
Autor
Dominika Dominika Bečáková

Anotace

Zpracovaný program pro večerní program v MŠ, je možné spojit s přespáním.

Úvod

  • přivítání, uvedení do tématu, převlečení do kostýmů
Učitelka v kostýmu čarodějky se dětem představí a poté jim vysvětlí, že jsme v čarodějné školičce, kde se naučí čarovat, vařit nejrůznější lektvary a létat na koštěti. Poté voláme dítě po dítěti, každého pokřtíme čarodějným jménem a nasadíme mu čarodějnickou čepici a pláštík (možno vyrobit s dětmi předchozí dny).

Vaření lektvaru

Ve třídě je větší nádoba, vařečky a mističky s vysypanými bylinnými čaji. Učitelka si s dětmi mističky projde, děti si ke každé čichnou. Učitelka okomentuje, o jakou přísadu jde. Samozřejmě si všechno přitažlivě pojmenujeme. Příklady: „Drcený roh jednorožce“, „Lisované vlasy Bludníčka“, „Mléko fialové žirafy“ atd. Poté děti společně vaří lektvar moudrosti. Během vaření přichází učitelka a vnáší do situace konflikt. „Děti! To ne! Chybí nám nejdůležitější ze všech ingrediencí... Žabí bradavice... Ty jsou v tomto období hodně vzácné. Co budeme dělat?“ Necháme děti diskutovat a poté navrhneme, že ježibaba, která bydlí v chaloupce za zapovězeným lesem, je vlastní, a že by bylo přínosné pro ně přes les zajít.

Cesta k ježibabě

  • dramatické činnosti inspirované zapovězeným lesem a motivované cestou k čarodějnici, která má ingredienci důležitou k dovaření našeho lektvaru
Jednomu z dětí zavážeme oči (v zapovězeném lese je tma) a ostatní rozdělíme na keře (štipkají jemně dítě do nohou), bludný kořen (jen tak leží na zemi, ale může se i převalovat do stran), a hejkala (chodí po prostoru a vydává zvuky). Učitelka drží dítě za ruku a provádí jej zapovězeným lesem. Děti se v rolích prostřídají.

U ježibaby

Dostali jsme se k ježibabě, ale ta zrovna není doma, proto prozkoumáme chaloupku a hledáme skrytou ingredienci. Někde v prostoru bude 5litrová zavařovačka, v ní voda obarvená barvivem a na ní nálepka žáby s bradavicemi. Jakmile děti nádobu najdou, vysvětlíme, že musejí ingredienci v tekutině po hmatu najít (může jít třeba o skleněné kuličky).

Dovaření lektvaru

Po návratu z daleké cesty poslední přísadu přidáme k lektvaru. A lektvar nalijeme do skleniček od přesnídávek. Děti si poté uzavřené sklenice ozdobí lepkami a stužkou a odnesou si lektvar domů jako upomínku na čarodějnou noc v MŠ.

Škola létání na koštěti

Postavíme překážkovou dráhu a děti ji překonávají na koštěti.

Večeře v hostinci „U dvou čarodějnic“

Pro děti bude připravena čarodějná hostina. K pití můžete podávat šumivé nápoje s kyselými žížalkami. Jde o opravdu pěkné efekty a děti baví pozorování šumění. Jídlo bude přizpůsobeno tématu, např. čarodějnické prsty, tyčky s listového těsta ve tvaru kostí, zmrzlinové kornouty přilepené čokoládou k BeBe sušenkám. Všechny recepty jsou volně dostupné na internetu.

Procházka zakletým krajem

  • trasa osvícená svíčkami, kterou děti projdou společně s učitelkami
Děti hledají indicie, které je dovedou k místu, kde najdou své čarodějné kočičky (malé kočičí přívěšky, které každému připneme na krk). Tato část je naprosto individuální, protože každá školka je v jiném prostředí.

Čarodějný rej

Večer je vhodné ukončit čarodějnou oslavou s hudbou.
 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dominika Dominika Bečáková
Komentář recenzenta
Příspěvek je nápaditý, zaměřený na téma čar a kouzel. Využitelný v době svátku čarodějnic 30.4.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim