Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Žáci mají za úkol přepsat jednu ze svých uložených zpráv do sešitu v původní podobě. Poté perem, popisovačem jiné barvy označí hrubé chyby, hovorová slova, chybějící interpunkci, velká písmena. Spočítají počet pravopisných jevů a vypočtou četnost chyb v procentech.
Následně proběhne krátká diskuse o četnosti chyb a proč k nim dochází. Učitel zadá domácí úkol: Po dobu 14 dnů si vypisujte ze svých „esemesek" dvojznačná slova - např. měj se = mej se apod. Po 14 dnech následuje společné vyhodnocení.
Žáci se procvičí v pravopisu, zopakují si pojmy - slova jednoznačná a mnohoznačná, kontext, hovorová slova.
V tomto případě je mobilní telefon zdrojem minidiktátu, texty s chybějící diakritikou slouží k nácviku pravopisu.
Opět využitelné v českém jazyce - učivo o jazycích a jazykových skupinách. Existují jazyky, které nemají diakritiku, a proto se jejich uživatelé nepotýkají s problémy, které máme my při psaní sms. Je možné přepnout v mobilním telefonu nastavení jazyka - AJ, NJ, FJ apod. a poslat sms v tomto jazyce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.