Odborné články Předškolní vzdělávání Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání
Odborný článek

Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

14. 3. 2016
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Splavcová

Anotace

Úkolem předškolního vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti je připravit dětem základ pro utváření vztahu k přírodě, pro chápání souvislostí v přírodních jevech a pro jejich budoucí vnímání světa. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) ve spolupráci s odborníky připravil pro pedagogy v mateřských školách metodickou příručku podpory přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Příručka obsahuje úvodní teoretickou část, seznamující s podstatou přírodovědné gramotnosti, se základy myšlení k ochraně životního prostředí a přírodních zdrojů. Druhá, praktická část je rozdělena do několika bloků. Najdete zde propojení přírodovědné gramotnosti s výtvarnými činnostmi, inspiraci pro práci s dětmi včetně popisu několika konkrétních činností ověřených v praxi mateřských škol.

V roce 2015 vydal NÚV minimetodiky poskytující v krátkém strukturovaném textu pedagogům i rodičům prvotní informace o základních gramotnostech.

  • Čteme s dětmi od malička
  • Příprava na školní matematiku
  • S dětmi za přírodou

V letošním roce navazujeme podrobněji rozpracovanou metodickou příručkou pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Na její přípravě se podílel tým odborníků z řad akademické obce i aktivních pedagogů z mateřských škol.

Bez teoretického základu se dnes již neobejdeme v žádné oblasti předškolního vzdělávání. Pro správný rozvoj dítěte je nutné si plně uvědomovat sílu našeho vlivu na jeho osobnost, na utváření celoživotních hodnot a postojů. Je nezbytné znát zákonitosti psychického i fyzického vývoje dítěte, volit adekvátní metody a formy vzdělávání, realizované na základě nejnovějších poznatků v mnoha vědeckých oborech, zejména v pedagogice a psychologii. První část předkládaného textu proto čtenáři poskytuje teoretická východiska pro vzdělávání dětí předškolního věku v přírodovědné oblasti. Popisuje specifika psychomotorického vývoje dítěte v předškolním období. Uvádí základní principy posuzování hodnoty přírody.

Praktická část je rozdělena do několika bloků. Vede k zamyšlení nad rozmanitostí možností práce s dětmi v mateřské škole, vnímání souvislostí a vztahů. Součástí praktické části je několik příkladů konkrétních činností realizovaných a ověřených v mateřských školách.

 


Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Metodická příručka

Autoři

Bc. Irena Finková; Mgr. Jakub Holec; doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.; Bc. Magdaléna Chladilová; Mgr. Hana Splavcová; PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.

Editor

Mgr. Hana Splavcová

Recenzenti

Mgr. Andrea Mouchová; Bc. Blanka Zelenková

Vydal: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV)
Vydání: první, 2015
URL: www.nuv.cz
ISBN: 978-80-7481-143-2

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
3.36 MB
PDF
Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání - metodická příručka
Autor
Mgr. Hana Splavcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024