Formulář označuje list papíru, listinný dokument, ve kterém je předtištěn text a další pomocné grafické údaje (rámečky, kolonky) pro písemné vyplnění různých dat a údajů. Jedná se o synonymum pro slova blanket, tiskopis, popřípadě dotazník. V dnešní době může mít formulář i elektronickou podobu umístěnou na internetu apod.[1]
Jak takový elektronický formulář vytvořit? Textový editor umožňuje vytvářet takovéto typy dokumentů relativně jednoduchým způsobem pomocí vložení ovládacích prvků formuláře.
Celý proces návrhu formuláře můžeme rozdělit do tří kroků:
Já se vám budu snažit v tomto článku ukázat tvorbu formuláře na příkladu hlavičkového papíru školy, který bude uživatelům nabízet jistý komfort při vyplňování, což je např.
V závěru článku naleznete navíc videonávod, který obsahuje postup vytvoření tohoto hlavičkového papíru.
Abychom v programu MS Word mohli vložit ovládací prvky do dokumentu, potřebujeme doplnit na pás karet kartu „Vývojář“. Tuto možnost najdeme pod nabídkou „Soubor-Možnosti-Přizpůsobit pás karet“, kde aktivujeme kartu „Vývojář“.
Na této kartě Vývojář nalezneme možnost vložit „Ovládací prvky“ (text, pole se seznamem, zaškrtávací políčko, výběr datumu atd.).
karta Vývojář |
Pokud do dokumentu vložíme některé z těchto ovládacích prvků, můžeme je upravit tak, že se přepneme do režimu návrhu a zobrazíme si vlastnosti daného prvku.
režim návrhu |
Posledním krokem by mělo být uzamčení dokumentu a zakázání jakýchkoliv změn s výjimkou vyplnění požadovaných polí. To provedeme na kartě Vývojář prostřednictvím volby „Omezit úpravy“ a následným povolením pouze „Vyplňovat formulář“ (viz následující obrázek).
uzamčení dokumentu |
Tím je formulář vytvořen, stačí ho uložit na místo, kam mají přístup všichni učitelé, a mohou ho tak používat.
V úvodu článku jsem slíbil videonávod, v následujícím videu vám tedy ukážu celý proces tvorby hlavičkového papíru školy. Návod je složen ze tří částí, první je teoretická, druhá ukazuje funkčnost již hotového hlavičkového papíru, třetí část je vlastní návod tvorby.
S formuláři v listinné podobě se setkáváte na každém kroku, když vyplňujete přihlášku na střední školu, když podáváte daňové přiznání, když žádáte o vízum atd. S elektronickou podobou je to obdobné – když si vytváříte e-mailový účet, když nakupujete v e-shopu atd. Stále více formulářů se přesouvá z listinné podoby do elektronické (např. daňová přiznání), přesto se s formuláři budeme ještě dlouho setkávat, neboť ne vždy je elektronická podoba vhodná.
Elektronické formuláře můžete použít i pro získávání zpětné vazby od žáků. Více se dočtete v článku Jak získat zpětnou vazbu od žáků?.
Tak jako v celé společnosti i ve školách bude přibývat formulářů v elektronické podobě podobných tomu, který jsme si před chvílí ukázali (žákům, rodičům, uchazečům o studium, absolventům, sponzorům, připravíme elektronickou verzi formuláře, oni ji vyplní, a buď vytisknou, nebo odešlou elektronicky). Proto si myslím, že je dobré být na tuto situaci připraven a umět jednoduchý formulář připravit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.