Námět: F. Hrubín – Červená karkulka
Téma: Vlkovy pocity
Cíle:
Osobnostní cíle: formulovat vlastní myšlenky
Sociální cíle: naučit se naslouchat druhým
Pomůcky: text „Červená karkulka“
Jaký byl vlk…
Jedno z dětí jde za dveře, ostatní se domluví na nějaké hratelné vlastnosti nebo emoci, např. nervózní, rozzuřený, milý, „podlézavý“, otravný aj. Dítě se vrátí zpět a vyzývá ostatní, aby provedli nějakou akci „ve smyslu tohoto slova“ (např. zazpívat písničku, pozdravit, projít se a vést s někým rozhovor, oslovit souseda atp.), na základě které bude hádat danou vlastnost, emoci nebo charakter. Kdo svou akcí napoví řešení, jde za dveře a hra se opakuje.
Po této hře si sedneme a ujasníme si, jaké vlastnosti a emoce jsme odehráli. Viděli jsme toto i v reálném životě? Mohlo by některou z těchto vlastností či emocí mít zvíře?
Vlkovo jednání
Učitelka pomalu čte pohádku F. Hrubína Červená karkulka, děti chodí po prostoru, a kdykoli v příběhu začne jednat postava vlka, děti strnou ve štronzu a vždy se mimicky vyjádří k vlkovu jednání (úsměv, škleb, neutrální výraz).
Jakmile vlk domluví, děti se mohou začít znovu pohybovat v prostoru.
Vlkův stín
Děti se rozdělí do dvojic. První z dvojice představuje vlka a chodí volně po prostoru a dělá různé pohyby, manipuluje s různými předměty, nezapomíná na to, že je vlkem. Druhý z dvojice jde těsně za ním a snaží se co nejpřesněji a ve stejném rytmu napodobovat vše co, dělá jeho partner – je jeho stínem. Po chvíli se role hráčů vymění.
Otázka: jak jste se cítili v roli stínu „zlého“ vlka?
Vnitřní hlasy
Vlk se od Karkulky dozvěděl, že její tatínek je myslivec, tudíž mu hrozí nebezpečí. Co se asi vlkovi honí hlavou?
Učitel je v roli vlka a děti jsou jeho myšlenky. Kdo má nápad na vlkovu myšlenku, může přijít k učiteli, dotknout se ho a myšlenku říct nahlas.
Horká židle
Děti sedí v kruhu a vprostřed kruhu je vždy jedno dítě-vlk. Děti se v tuto chvíli mohou vlka na cokoli zeptat a on jim musí odpovědět. (Dítě v roli vlka si může vymýšlet.) Děti se v roli vlka často střídají, aby nebyly dlouho vystaveny tlaku skupiny (cca každé dítě dvě otázky).
Shrnutí
S dětmi si shrneme postavu vlka. Jeho postoje, úmysly, pocity. Požádáme každé z dětí, aby si s vlkem (učitel v roli) podalo ruku a tímto způsobem vyjádřilo pocity, které v něm postava vlka zanechala.(Např.: Velmi vřelý stisk = vlku, myslím si, že nejsi zlý, podání ruky a la leklá ryba = pořád mám z tebe strach apod.)
Co se může stát, když se někdo ve skutečném životě ztratí v lese?
Může potkat našeho mluvícího vlka?
Co byste dělaly, kdybyste tak jako vlk v lese potkaly ztracenou holčičku?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.