Práce s pohádkou Otesánek:
Při rozhovoru o stravovacích návycích v jednotlivých rodinách je třeba postupovat velmi taktně, neboť ne ve všech rodinách se jí zdravě.
3 - 4 členné skupiny
Rozdělení do skupin: Učitel si předem připraví kartičky s obrázky jídel, vybíráme z oblastí
Od každé skupiny vybereme tři nebo čtyři obrázky podle požadovaného počtu členů skupiny. Děti se vzájemně hledají podle příslušnosti ke skupině potravin. Když jsou rozděleny do skupin, hledají svou skupinu v potravinové pyramidě. Znovu si zopakujeme, které potraviny jsou vhodné k pravidelné konzumaci a které by se měly jíst jen občas.
Úkolem je vyhledat 10 zdravých a 10 nezdravých potravin a aspoň 1 zdravý a 1 nezdravý nápoj.
Pokyny učitel doplní o informaci, že vybírají potraviny, které jsou pro ně jednoznačně zdravé a nezdravé. Dostanou letáky s fotografiemi potravin. Vystřihnou si je a položí na čtvrtku A 4 rozdělenou na poloviny. Jedna polovina je označena „usměváčkem“, druhá „ mračounem“.
Následuje sdílení s ostatními skupinami – děti se procházejí po třídě a diskutují s ostatními o jejich
výběru potravin. Mají příležitost si ještě případný nevhodný výběr opravit. Pak děti nalepí obrázky potravin na čtvrtky, které si vystavíme ve třídě jako výstup činnosti.
Děti se ve skupině střídají podle jimi předem dohodnutého pravidla. V tomto ohledu jim může pomoci učitel. Vyjmenovávají potraviny ze čtvrtky. S ostatními máme smluvené znamení. Pokud s prezentací nesouhlasí, křičí: „ Otesánek!“ Následuje zdůvodnění nesouhlasu a společně rozhodneme, co je správně.
Vyjadřují svůj názor na spolupráci. Komu se dobře pracovalo, jaké byly problémy atd.
Hra „ Porad´ Otesánkovi“.
Každé dítě řekne větu, ve které poradí Otesánkovi, co má jíst, aby byl zdravý. Začínáme formulací: „Otesánku, abys byl zdravý, musíš jíst...“. Podmínkou je, aby se potraviny neopakovaly.
Obměna: Hru lze hrát jako řetězovku.
Přines si zítra zdravou svačinu, kterou si sám připravíš. Poučíme děti o rizicích práce v kuchyni a doporučíme, aby požádaly o pomoc dospělého.
Spojení pohádky a výchovy ke zdraví se mi velmi osvědčilo. Děti v tomto věku se rády pohybují v pohádkovém světě a bavilo je Otesánka zachraňovat. Výhodou bloku je, že nevyžaduje dovednosti čtení ani psaní, protože jsem jej realizovala ještě v předčtenářském období. Trochu problematická se jevila práce skupiny, protože si na ni teprve děti zvykají a vždy se ještě neuměly dohodnout na rozdělení rolí. Bylo nutné také usměrňovat pohyb po třídě při aktivitách.
Téma jsem dále rozvinula v dalších předmětech. V českém jazyce vyprávěním podle obrázkové osnovy a dramatizací, ve výtvarné výchově si děti nakreslily každý svého Otesánka a do břicha mu udělaly koláž ze zdravých či nezdravých potravin podle své volby, jestli chtějí Otesánka z pohádky klasické nebo té s naším koncem. Pak jsme obrázky „Otesánků“ rozdělili podle potravin v břiše na „zachráněné“ a „ nezachráněné“. V tělesné výchově jsme „ Cvičili s Otesánkem“a vysvětlili si podíl aktivního pohybu a sportu na zdravém životním stylu.
S tématem jsem dále pracovala v následující hodině prvouky při realizaci učiva denní a pohybový režim.
Děti byly propojením vnitřně motivované a pracovaly s nadšením.
Odkaz na pyramidu výživy: http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/7_pyramida_vyzivy_web.pdf
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.