Přes veškerý technický pokrok mnoho učitelek v mateřských školách pracuje tradičními metodami výchovy a vzdělávání. U nejmladších dětí je to naprosto pochopitelné, starší děti a především starší předškolní, včetně dětí s odkladem školní docházky, vyžadují samy technické vymoženosti a navíc je dovedou velice dobře a rychle využívat. Interaktivní tabule může velmi dobře sloužit jako výchovně-vzdělávací pomůcka i dobrá motivace a lákadlo pro zapojení dětí k méně atraktivním činnostem.
V naší mateřské škole vlastníme interaktivní tabuli od r. 2013 a dosud s ní pracujeme pouze tři učitelky z deseti. Ostatní kolegyně se této práce zříkají především kvůli nedůvěře v techniku a preferování tradičních metod, neznalostem a nedostatku času věnovat se průzkumu informací a přípravám během pracovní doby a hlavně po ní. Navíc tabule je umístěna přímo v naší třídě u předškolních dětí, tudíž je pro nás její používání logicky nejjednodušší. Všechny pedagogické pracovnice byly společně proškoleny v ovládání a možnostech využití interaktivní tabule v MŠ. Ne všechno využíváme, máme určité oblíbené programy a činnosti.
Využíváme především zpracované interaktivní výukové programy. Všechny tyto programy velmi dobře navazují a doplňují školní vzdělávací program, jsou zpracovány pro realizaci RVP PV. Zahrnují i variabilní scény a umožňují náhodné zadání úkolu, jsou se zvuky, písničkami, zaměřují se na číselnou řadu 1–6 a 1–10, logické uvažování, paměť, postřeh, rytmizaci, základy čtenářské gramotnosti.
Zahrnutí všech pěti oblastí vzdělávání
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
V počítači jsem předem stáhla z webových stránek obrázky a fotografie pramenů, potoků a toku řeky Vltavy, konkrétně i jak vypadá na fotografii vodopád a splav, potom průtok řeky Vltavy Prahou v pozadí s Pražským hradem a Karlovým mostem.
Mapu české krajiny se zakreslením vodstva jsem záměrně zvětšila a soustředila se na řeku Vltavu. Záznam jsem doplnila videem průtoku Vltavy krajinou, které jsem natočila v létě.
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
Symfonickou skladbu Vltava jsem pustila přes reproduktory a během poslechu ji průběžně v určitých částech zastavovala a vysvětlovala, na co se mají děti při poslechu soustředit.
Základní informace o Bedřichu Smetanovi jsem dětem doplnila jeho fotografiemi, kterých je na internetu dostupných velké množství.
Celý projekt se chystáme postupně doplňovat a pak i zakončit výukovým programem zpracovaným speciálně pro MŠ – s dětmi společně a potom individuálně v ranních i odpoledních chvilkách, kdy si ostatní hrají nebo tvoří.
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
Tento projekt samozřejmě nelze realizovat v jednom dni, vyžaduje delší časové rozpětí. My jsme mu věnovali týden a budeme se k němu v některých propojených tématech dále průběžně vracet. Každopádně jako všechny činnosti u předškolních dětí i poslech hudby i práce s technikou, konkrétně s interaktivní tabulí, jsou efektivní a přínosné, pokud se častěji opakují. Navíc všechny náročnější činnosti vyžadují čas a nemá smysl je uspěchat.
Práce s interaktivní tabulí je skvělým doplňkem výchovy a vzdělávání v předškolních zařízeních, pokud je (jako vše) využívána s rozumem a vhodnou mírou pro věkové kategorie dětí. Dnešní zrychlená doba je náročná na informace a přímo vyžaduje zasvěcení dětí do techniky již před vstupem na ZŠ. Interaktivní tabule je přirozenou motivací v podstatě pro všechny činnosti, ale nikdy nemůže nahradit sociální interakci, ke které dochází při všech činnostech v mateřských školách a která je pro děti v tomto věku pro správný rozvoj nejdůležitější. A na to bychom rozhodně neměli zapomínat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Informační technologie s mateřské škole.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025