kompetence k řešení problémů, kompetence pracovní
atraktivní výukové prostředí, moderní prostředky vyjadřování, možnost sdílet výstupy aktivity (elektronickou knihu) s dalšími účastníky i mimo prostředí školní třídy
Funkční wi-fi připojení
1. stupeň ZŠ, od 3. ročníku
1 výuková hodina
Využití tabletů v hodinách anglického jazyka umožňuje jednoduchým způsobem tvořit e-knihy, které mohou například sloužit jako ukázka toho, co se žáci v hodinách naučili, k procvičování a lepšímu upevnění tohoto učiva.
Po ukončení jednoduchého tematického celku (angličtina na úrovni třetí třídy, seznámení s hlavními postavami, se kterými se děti budou v učebnici setkávat, pozdravy) jsem žákům vytvořila šablonu elektronické knížky a aplikaci Book Creator. V obchodech s aplikacemi pro jednotlivé operační systémy (Google Android, Apple iOS, Microsoft Windows) je podobných aplikací více, mnohé jsou k dispozici i zdarma.
Využila jsem rozšiřující materiály pro učebnici, kterou používáme. Vybrala jsem scény z komiksu, který je v učebnici. Do obrázků jsem následně vložila prázdné řečové bublinky, které ovšem přesně neodpovídaly textu v učebnici. Šablonu jsem umístila do úložiště Dropbox a z odkazu jsem vytvořila QR kód.
Aplikace Book Creator je dostupná pro obě všeobecně nejrozšířenější platformy (Andriod a iOS) a pracuje se s ní velice snadno. Pro obě platformy existuje tato aplikace i ve free verzi, v níž je sice omezeno množství knih, které takto můžeme vytvořit, ale na druhou stranu poskytuje možnost si práci s aplikací nezávazně vyzkoušet.
V hodině jsem žákům QR kód promítla na stěnu datovým projektorem. Žáci si QR kód načetli do školních tabletů pomocí čtečky qr kódů, nemuseli si tak opisovat komplikovanou webovou adresu, na které je pro ně v úložišti Dropbox připravena šablona elektronické knížky. Šablonu si žáci otevřeli v aplikaci Book creator. Do prázdných řečových bublinek doplňovali daný text.
Aplikace umožňuje kromě psaného textu doplnit i audio, každý tedy může pomocí mikrofonu umístěného v tabletu nějaký dialog namluvit. Této možnosti jsme v hodině také využili. Žáci namluvili text, který se zapsal do prázdných řečových bublin.
Knihy jsem zveřejnila jednak ve formátu e-pub, který umožňuje knihy číst ve čtečkách elektronických knih, které tento formát podporují, jednak ve formě videa, aby si výtvory v knihách mohli prohlédnout i ti žáci, kteří žádnou čtečku nemají. Při této aktivitě jsme tedy využili kolektivní práci s tablety, abychom vytvořili multimediální obsah. Výhodou tohoto postupu je fakt, že umístění žákovských knih na internetových stránkách školy umožnuje jejich sdílení 24 hodin denně. K výsledkům práce žáků se tak mohou dostat i lidé mimo prostředí školní třídy (rodiče, kamarádi atp.).
http://www.zscakovice.cz/trida/3d/kdo-je |
Výše popsaná aktivita je pro žáky atraktivní, což žáky podněcuje ke kreativnímu tvoření vlastních knih. Je aktivitou komplexní, žáci si procvičí jak psanou, mluvenou formu jazyka i smysluplnou práci s aktivitami v rámci ICT výuky. Při vlastní tvorbě žákovských knih se však ukázalo jako nezbytné žáky v této činnosti plně podpořit jak v práci s anglickým jazykem, tak v práci s tablety a aplikacemi, neboť žáci některé výrazy neznali, a byli si tak nuceni vyhledávat některé výrazy v učebnici.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální technologie ve výuce cizích jazyků.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: