Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy B., který je částí projektu „Dokážu to?". Autory metodik jsou učitelé, kteří už využívají poznatků těchto výchov v praxi a dál se v nich chtějí zdokonalovat.
| 
 Cíl vyučujícího  | 
 Činnost  | 
 Organizační forma  | 
 Pomůcky  | 
 Čas  | 
| 
 Zopakovat učivo minulé hodiny a navázat na ně.  | 
 1. Opakování učiva z minulé hodiny  | 
 Třída - frontální práce  | 
 Nejsou  | 
 5 minut  | 
| 
 Aby žáci byli schopni provést výběr kandidátů a akt volby.  | 
 2. Volba prezidenta ČSR.  | 
 Třída, sami žáci  | 
 Nejsou, případně hlasovací lístky  | 
 3 minuty  | 
| 
 Žáci mají být schopni studovat literaturu, zaujmout stanovisko, diskutovat, rozhodovat, výsledek práce převést do písemné podoby.  | 
 3. Práce v expertních skupinách  | 
 Expertní skupiny  | 
 Je možné používat veškeré dostupné pomůcky - mapy, encyklopedie... (kromě učebnice)  | 
 15 minut  | 
| 
 Žáci prezentují výsledky své práce.  | 
 Prezentace výsledků práce. Mluvčí skupin přednesou před tabulí svá stanoviska a v písemné formě je předají prezidentovi.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 Prezident - musí přijmout rozhodnutí Ostatní - provádět review - hodnotit svou vlastní práci i činnost ostatních, zamyslet se nad významem dějepisu.  | 
 4. Rozhodování a review.  | 
 Žáci hovoří před celou třídou  | 
 Písemná stanoviska  | 
 5 minut  | 
| 
 Žáci si mají uvědomit obrovskou zodpovědnost prezidenta a také zodpovědnost těch, kteří ho volí.  | 
 5. Rozhodnutí  | 
 Prezident v kabinetě Žáci ve třídě - pokud je čas, mohou vytvořit kruh  | 
 Písemná stanoviska, jinak nic  | 
 5 minut 3 minuty  | 
| 
 Sdělit jednoznačné rozhodnutí, hovořit před kolektivem  | 
 6. Debata o zodpovědnosti a závěr práce  | 
 První část v kruhu, dále tabulka v lavicích ve třídě Třída, žák před spolužáky  | 
 Písemné stanovisko  | 
 3 minuty 3 minuty 9 minut  | 
| Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň | 
| Rozvíjené klíčové kompetence | 
 Kompetence k učení: 
 Kompetence komunikativní: 
 Kompetence sociální a personální: 
  | 
| Integrace průřezových témat | OSV – Sociální rozvoj (Komunikace, Kooperace a kompetice)  Výchova demokratického občana (Občan, občanská společnost a stát, Formy participace občanů v politickém životě, Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování)  | 
| Mezioborové přesahy a vazby | Český jazyk a literatura | 
| Organizace řízení učební činnosti | Frontální Skupinová  | 
| Organizace prostorová | Školní třída | 
| Organizace časová | Blok více hodin | 
| Vyučovací metoda | Aktivizující – diskusní | 
| Nutné pomůcky a prostředky | Encyklopedie, atlasy, publikace o československé armádě a opevnění | 
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025