Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Lekce adaptována z amerického programu DEMOCRACY FOR ALL: Education Towards a Democracy Culture.
Cíle:
Ptejte se žáků a diskutujte o následujících otázkách:
Představte si, že jedete po cestě do země, kde dokonale funguje demokracie. Cesta má mnoho nesprávných odboček, hrbolů a nebezpečí, která mohou velmi znesnadnit dosažení cíle cesty - dokonalé demokracie. Nicméně podél cesty je celá řada dopravních značek, které vás vedou správným směrem a upozorňují vás na případné problémy. Tyto dopravní značky představují základní principy, které lidé v demokracii podporují. Vaším úkolem je určit cestu k demokracii.
Rozdělte se do skupin a:
Porovnejte si mapy na cestě k demokracii, které vytvořily různé skupiny. Diskutujte s ostatními žáky:
Lze předpokládat, že žáci budou uvádět podobné principy. Pokuste se je zobecnit a shrnout žákům základní principy demokracie prezentované v jednotlivých značkách:
Participace občanů
Participace občanů ve společnosti je jedním z klíčových principů demokracie. Může mít různé podoby: účast ve volbách, zájem o politické dění a dění v obci, účast na veřejných debatách a setkání občanů, členství v občanských sdruženích a společnostech, případná účast na protestních akcích. Všechny tyto skutečnosti však spojuje zájem občanů o společenské dění, snaha o prosazování svých názorů a ochrana svých zájmů a hodnot na různých úrovních.
Rovnost a lidská práva
Demokratické společnosti zdůrazňují důležitou zásadu, kterou je rovnost všech lidí. Rovnost zde znamená, že všichni lidé jsou stejně hodnotní, mají mít stejné příležitosti a nesmějí být diskriminováni z důvodů příslušnosti k nějaké rase, náboženství, menšinové skupině nebo z důvodu pohlaví a sexuální orientace. Každý demokratický stát usiluje o respektování a ochranu lidských práv občanů.
Politická tolerance
Politická tolerance v demokratických společnostech znamená, že zatímco ve společnosti vládne politická strana (nebo koalice stran), musí být chráněna a garantována práva ostatních politických stran a skupin, které mají odlišný pohled na to, jak by měla být společnost řízena.
Odpovědnost
V demokratických společnostech zvolení a jmenovaní zástupci musí být odpovědni ostatním lidem, které reprezentují. Měli by být zodpovědní za své jednání a konání. Rozhodnutí a jednání zastupitelů by proto neměla vycházet z jejich vlastní vůle, ale především z vůle a přání lidí, které reprezentují.
Transparentnost
Aby vláda mohla být zodpovědná, musí si být občané vědomi toho, co se ve společnosti děje. To se vztahuje k důležitému principu - transparentnosti každé vlády. Transparentní vláda by proto měla občany pravidelně informovat o svém jednání. V demokratické společnosti by tisk a lidé samotní měli mít možnost dostat informace o tom, jaké rozhodnutí bylo učiněno, kým a proč.
Pravidelné, svobodné a spravedlivé volby
Volby jsou jedním ze způsobů, jakým občané vyjadřují svou vůli o směřovaní společnosti, ve které žijí. Volby jsou nejdůležitějším demokratickým způsobem výběru do úřadů, které slouží k reprezentaci (zastupování) lidí. Pro občany daného státu bývají zpravidla nejdůležitější volby do zákonodárného sboru. V tomto smyslu pravidelné volby především umožňují pokojnou změnu vlády.
Ekonomická svoboda
Lidé v demokratické společnosti požívají určité ekonomické svobody. Znamená to, že jim musí být umožněno např. vlastnit soukromí majetek, soukromě podnikat, vybrat si svobodně svou práci a vstupovat do odborových organizací. Měl by existovat a fungovat volný trh a vláda by neměla kontrolovat celou ekonomiku.
Kontrola zneužívání moci
Demokratické společnosti se snaží zabránit tomu, aby úředníci a zástupci lidí svou moc nesprávně používali nebo dokonce zneužívali. Z toho důvodu je v demokratických společnostech důležité rozdělení jednotlivých složek moci - výkonné, zákonodárné a soudní.
Systém více politických stran
V demokratické společnosti je důležitá existence více než jedné politické strany. Systém více politických stran umožňuje, aby si voliči vybrali mezi jednotlivými politickými stranami a kandidáty ty, které je mají reprezentovat.
Vláda práva
V demokratických společnostech by nemělo stát nic a nikdo nad zákonem a vládou práva. Znamená to, že každý je povinen dodržovat právo a zákony a být zodpovědný za své jednání, pokud zákony překročí.
Ve skupinách, v nichž žáci vytvářeli Cestu k demokracii, si podrobně prostudují následující situace. Jejich úkolem je rozhodnout, zda každá z nich je znakem toho, že země Demokratia je na „cestě k demokracii". Svou odpověď mají zdůvodnit.
1. (a) občanská participace
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence komunikativní:
Kompetence sociální a personální:
|
Integrace průřezových témat | OSV - Sociální rozvoj (Komunikace) VDO - Principy demokracie jako forma vlády a způsobu rozhodování |
Organizace řízení učební činnosti | Skupinová |
Organizace prostorová | Školní třída |
Organizace časová | Blok více hodin |
Vyučovací metoda | Aktivizující - diskusní |
Nutné pomůcky a prostředky | Mobilní telefon |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.