Seznámíme se pojmy z oblasti historie počtů a zjistíme, že nás čísla provázejí v našem životě téměř na každém kroku.
Pozn. Všechny přílohy najdete v samostatném pohledu modulu Digifolio.
Jistě nemine den, kdybychom alespoň jednou nepoužili nějaké číslo. Můžeme vlastně říci, že se bez čísel nedá žít. Bylo tomu tak vždycky? Nebylo. Člověk zprvu neuměl počítat, ale jak se vyvíjel, měnil se i jeho způsob života, a to jej donutilo počítání vynalézt. Kdo počítání vynalezl? To kdybychom věděli! Určitě to nebyl jeden člověk. Zprvu měli lidé jen jakousi představu o množství, věděli, že něčeho je méně a něčeho více. Uměli asi počítat do dvou nebo tří, možná podle prstů i do pěti. Slovy to však vyjádřit nedovedli. Přišla ale doba, kdy lidé měli potřebu počet zaznamenat. Vymysleli jednoduché značky – zářezy do dřeva nebo na třásně vázali uzly – říkali jim kipu.
Lidé později vymysleli různé číslice. Ve starém Římě používali číslice, které v sobě spojují čárky a velká písmena abecedy. Římské číslice se v Evropě používají déle než 1500 let. Jak se říká číslicím, kterými píšeme my? Arabské. Vynalezli je sice matematici v Indii, ale o 300 let později je od Indů převzali Arabové. A díky arabským obchodníkům se s nimi seznámila i Evropa.
Napiš, kde ve svém okolí se s římskými čísly můžeš setkat?
mince, medaile – datum ražby, číselníky hodin a hodinek, knihy – čísla kapitol, jména panovníků – Karel IV., Ludvík XVI.
Vypiš z textu číslovky. (jednou, jeden, méně, více, dvou, tří, pěti, 1500, 300)
Prohlédni si, jak vypadají starodávné číslice, a zkus si je na vedlejší linku také napsat.
Zkusme se naučit počítat do deseti ve starých jazycích.
|
staroindicky |
řecky |
latinsky |
1 |
eka |
heis |
unus |
2 |
dva |
dúo |
duo |
3 |
tri |
treis |
tres |
4 |
čatur |
tettares |
quattuor |
5 |
paňča |
pénte |
quingue |
6 |
šaš |
héx |
sex |
7 |
sapta |
heptá |
septem |
8 |
ašta |
októ |
octo |
9 |
nava |
ennea |
novem |
10 |
daša |
déka |
décem |
Kdybyste denně počítali plných 12 hodin bez přestání od jedničky počínaje (za vteřinu jedno číslo), došli byste k jednomu tisíci už zhruba za 16 minut. K jednomu milionu byste dospěli za více než 23 dní. Na miliardu byste už potřebovali přes 63 dní. A kdybyste se dopočítali k jednomu trilionu? Přibližně za 64 000 let.
K jakému číslu dojdeš po 2 minutách? 120
Jak řada logicky pokračuje?
2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 11, 33, 55, 77, 99
6, 3, 8, 5, 10, 7, 12, 9, 14, 11 15345, 1534, 153, 15, 1
les – lovec – lopata – … limonáda, lokomotiva, literatura… slova na l se zvyšujícím se počtem slabik
běží – fičí – láme – mává… peče, sedí, veze… bflmpsvz – vyjmenovaná slova
Alena – Bohumil – Cecílie – Daniel – … dívčí jméno na E – Eva, chlapecké na F – Filip… abeceda
Stovky košů s pískem museli dělníci vynést ze široké hloubené jámy, než bylo jasné, co je na jejím dně. Bylo to velké překvapení pro vědce, kteří odkrývali stará sídliště. Mezi zbytky čtyř stěn místnosti stály napříč dlouhé kamenné lavice, jedna za druhou, jako ve škole. Však to také škola byla a chodili do ní žáčci před 7 000 lety. Byla to škola mocné říše Sumerů.
Psali KLÍNOVÝM PÍSMEM. Psalo se do měkkých hliněných destiček tak velkých, aby se pohodlně držely v jedné rozevřené ruce. Pomocí klínů se psaly i číslice.
Např. Letí Cihla Do Malty
Lído, Co Dělá Maminka? ... Žáci si mohou vymyslet svoji pomůcku.
Pamatuj:
Ivan Vezl Xenii Lesní Cestou Do Města.
1 5 10 50 100 500 1000
Pokračování metodické části, citace a použitá literatura – ke stažení v modulu Digifolio (viz odkaz v úvodu článku).
K ucelení tématu využijeme metodu kolotoč a diskusi na téma „čas jsou peníze“.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Rádi bychom věděli, co přináší štěstí....
Ostatní články seriálu: