Časový rozvrh: 2x 45 minut
Cílová skupina: 8.–9. třída
Žák dokáže definovat, kdo je to uprchlík, jmenuje důvody emigrace (dobrovolné x nedobrovolné). Žák definuje pojem azylant, uvádí důvody k udělení azylu. Žák samostatně vyhledává informace o tématu, porovnává jejich objektivitu a validitu. Vnímá domov jako místo jistoty a bezpečí. Lekce má za cíl vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným.
Přípravná fáze: Učitel rozmístí po třídě informace týkající se azylu, jeho udělení a neudělení. Žáci budou s informacemi pracovat v průběhu lekce (aktivita 3).
Brainstorming: Co si představíte pod slovem DOMOV? (Učitel zapisuje všechny odpovědi žáků na tabuli/flip. Jednotlivé pojmy lze následně roztřídit do nadřazených skupin. Snaží se o definici domova.)
Co mě doma vždy zahřeje u srdce? (Své sdělení zapisují žáci k SRDCI.)
Jak doma dokáži přiložit ruku k dílu? (Své odpovědi zapisují žáci k RUCE/RUKÁM.)
Z čeho mi občas vstávají vlasy hrůzou? (Své odpovědi zapisují žáci k HLAVĚ.)
Kdo je to azylant? Co je to azyl? Proč lidé hledají azyl? Jaké pocity zažívá azylant? Které změny ho čekají? Kdo ho uděluje? Jaké jsou důvody pro udělení azylu? Dokážete jmenovat povinnosti azylantů? Mají azylanti nějaká práva? apod.
Návodné otázky pro žáky:
Uprchlíkům poskytuje pomoc řada neziskových organizací. Jednou z organizací, která spolupracuje s takovými organizacemi, poskytuje právní poradenství, zabývá se osvětou, poskytuje informace o uprchlících a napomáhá tak k fungování azylového systému v naší republice, je UNHCR v ČR.
Na jejich stránkách naleznete i přehled statistik, které se týkají problematiky uprchlíků.
Otázky k vypracování
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.