Odborný článek

Cesta do Naardenu

29. 4. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Zdeněk Jonák
Spoluautor
Mgr. Jiří Brant

Anotace

Příspěvek popisuje zajímavý námět na projekt, ve kterém je propojeno ICT s vyučovacím předmětem Vlastivěda. Žáci plánují fiktivní cestu do Holandska a zjišťují informace o životě J. A. Komenského v této zemi. Projekt je realizován v malotřídní základní škole Rozsochy.

 Projekt Cesta do Naardenu realizuje fiktivní cestu žáků muzea J. A. Komenského - do holandského města Naarden. Žáci zjišťují s využitím digitálních i tištěných informačních zdrojů optimální způsoby, jak se do Naardenu dopravit, kde se ubytovat, vyhledávají místa spojená se životem J. A. Komenského a další kulturní památky, které je vhodné navštívit. Projekt poskytuje žákům možnost využít získané zkušenosti při cestách do zahraničí s rodiči nebo při přípravě poznávacích vycházek či školních výletů. Projekt je určen pro žáky 4. ročníku.

1.
Předpokládané cíle projektu
Kognitivní:
  • vyhledávat, zpracovávat, srovnávat a vyhodnocovat informace v digitální i tištěné formě
  • pracovat s mapami, jízdními řády a informačními letáky
  • orientovat se v cizojazyčných textech
  • doplnit si poznatky získané ve škole vlastním objevováním
  • využívat znalosti a dovednosti z různých vyučovacích předmětů k přípravě cest a výletů
  • osvojovat si jednotlivé pojmy a uvědomovat si jejich vzájemnou provázanost.

 

 

KK k učení
KK k řešení problémů
MV - Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSV - Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopnosti poznávání

Afektivní:
  • soustředit se na řešený problém
  • utvářet si etický postoj k historickým událostem a významným postavám dějin
  • přijímat a zpracovávat racionální i emocionální informace vyváženým způsobem

 

KK k řešení problémů
KK občanská
VMEGS - Jsme Evropané
MKV - Kulturní diference

Psychomotorické
  • orientovat se ve dvojrozměrných zobrazeních trojrozměrného světa
  • vytvářet modely znázorňující objekty a předměty
  • vytvořit výstavku informačních a ilustrativních materiálů o Holandsku a městě Naarden

 

KK k řešení problémů
KK pracovní

Sociální:
  • spolupracovat a vzájemně si pomáhat ve skupině při řešení problémů
  • vzájemně komunikovat a diskutovat o možném řešení
  • prezentovat výsledky své práce
  • reálně se sebehodnotit
Plánování projektu

Myšlenka projektu Cesta do Naardenu vznikla z potřeby seznámit žáky s významnou etapou českých dějin a s postavou J. A. Komenského, která sehrála v tomto období důležitou roli v širším evropském kontextu. Vyučující, který projekt koncipoval, využil svých zkušeností z návštěvy Naardenu i ostatních míst spojených s pobytem J. A. Komenského v Holandsku. Pedagogickým záměrem projektu bylo integrovat do projektu znalosti a dovednosti z vyučovacích předmětů Vlastivěda, Informační a komunikační technologie a Výtvarná výchova, začlenit do výuky průřezová témata a poskytnout žákům možnost pracovat v týmu.

 

KK sociální a personální
KK komunikativní
OSV - Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopnosti poznávání

Příprava projektu

Přípravná etapa projektu probíhala v prostředí třídy. Žáci se seznamovali s informacemi spojenými s odchodem J. A. Komenského do exilu v holandském Naardenu a byli vedeni k vyhledání dalších informací (z knih a internetu). Významným prvkem byla snaha učitele o motivaci žáků k emocionálnímu prožitku této cesty.

 

Metoda informativní - učení z textu

Učitel napsal do středu tabule slovo UPRCHLÍK a začal tak vytvářet společně s žáky myšlenkovou mapu utvořenou z pojmů, které si žáci v souvislosti se slovem „uprchlík" vybavovali.

2.

Vyučující využil skutečnosti, že J. A. Komenský se skutečně ocitl v situaci uprchlíka, který měl sice příznivou podporu z pozice šlechty, ale dostal se do rozporu jak se zájmy církve, tak s politickými zájmy habsburské monarchie. Žáci mohli rozvíjet představy spojené se jménem J. A. Komenského a zasazovat minulé historické okamžiky a události do reálné přítomnosti. Žáci tak dostali do povědomí historické události tehdejší Evropy a mohli snáze porozumět úloze a významu osobnosti J. A. Komenského v této složité době.

Realizace projektu

Myšlenková mapa
Metoda problémová - objevování

1. etapa

Žáci pracovali u počítače ve dvojicích, které se domluvily, kdo bude mít roli mluvčího. Úkolem každé dvojice bylo vyhledávat určité informace, přesvědčit se o jejich věrohodnosti a zaznamenat je do připraveného formuláře. Žáci řešili následující úkoly (splnění bylo časově limitováno):

1. Zadej na internetu adresu: www.mjakub.cz (Muzeum J. A. Komenského). Vyhledej a zapiš si (případně ulož do PC) následující údaje:

  • datum narození a datum úmrtí, dosažený věk
  • alespoň dvě knihy, které napsal
  • podobiznu J. A. Komenského

2. Zapiš jméno města, ve kterém se muzeum nachází.

3. Zadej na internetu adresu: www.pmjak.cz a zjisti:

  • výši dětského vstupného do muzea

4. Zadej na internetu adresu: www.naarden.nl:

  • zaznamenej si důležité či zajímavé textové a obrazové informace o městě

5. Zadej v prohlížeči adresu: www.comeniusmuseum.nl:

  • nastav si českou verzi jazyka
  • prohlédni si stránku a zaznamenej si důležité informace

6. Najdi webovou stránku s jízdními řády a naplánuj cestu vlakem z Rozsoch do Naardenu. Zjisti a zaznamenej:

  • počet kilometrů (Rozsochy - > Naarden)
  • celkovou dobu trvání cesty
  • zda dorazíme do Naardenu ještě týž den

7. Zadej na internetu adresu: www.skoda-auto.com/moss-cze/services/routeplanner/ a splň následující úkoly:

  • naplánuj cestu autem
  • vyhledej nejkratší trasu zRozsoch do Naardenu
  • zapiš počet kilometrů a dobu jízdy
3.
4.
2. etapa

Učitel v další etapě projektu rozdělil žáky do dvou skupin (skupina A, skupina B). Každá skupina si zvolila svého mluvčího, jehož úkolem bude na konci činnosti zhodnotit postup a výsledek společné práce.

 

Metoda informativní - učení z textu

Skupina A dostala následující zadání:

  • Vyhledejte na mapě Holandska město Naarden. Leží severně od města Utrecht.
  • Vyhledejte vautoatlasu nejkratší cestu do Naardenu. Použijte ktomu mapku zplánovače trasy.
  • Podrobně si prohlédněte všechny připravené ilustrativní a propagační materiály oHolandsku a o Naardenu.
  • Vyberte zmateriálů fotografie a suvenýry zHolandska, které vás zaujaly.
  • Připravte magnetickou tabuli a plochu kinstalaci výstavy a vytvořte výstavu o Holandsku.
  • Připravte krátký komentář kvystaveným exponátům. Komentář přednese vedoucí skupiny.

 

Metoda problémová - kooperace

Skupina B dostala následující zadání:

  • Dobře si prohlédněte nástěnný obraz Stará škola. Ze stavebnice LEGO sestavte model třídy ve staré škole. (Model můžete upravit podle svých představ.)
  • Připravte si krátký komentář ksestavenému modelu třídy. Komentář přednese vedoucí skupiny.
  • Promýšlejte a připravte komentář k tomu, jak by mohla dnešní moderní škola, podle vašeho názoru, vypadat.
5.
6.
7.
8.
Prezentace a hodnocení výsledků projektu

Po ukončení projektu se žáci shromáždili ve třídě a mluvčí prezentovali práci obou skupin a jejich výsledky. Skupina A představila výstavu materiálů o Holandsku a podkladů, které žáci zjišťovali k zadaným úkolům (mapy, jízdní řády, propagační materiály Holandska). Skupina B představila model staré školy vytvořený ze stavebnice LEGO. Žáci z druhé skupiny měli možnost se dotazovat a hodnotit model. Nakonec společně s učitelem hodnotili průběh projektu, co se jim nejvíce líbilo a jak se jim práce dařila.

Žákům se projekt líbil a dle jejich vyjádření jim poskytl mnoho nových poznatků o životě J. A. Komenského, ale také o Holandsku, a motivoval je k návštěvě míst, s nimiž se během projektu seznámili.

 

Metoda problémová - kooperace

 

Autor
Zdeněk Jonák

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Malotřídní školy