Odborné články Základní vzdělávání Využití mobilního telefonu při volbě zaměstnání
Odborný článek

Využití mobilního telefonu při volbě zaměstnání

20. 2. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Anotace

Příspěvek obsahuje aktivitu s využitím mobilního telefonu pro telefonování rodičům do zaměstnání a zjišťování podrobností o jejich profesi.


Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Cíl

Žáci se seznámí s různými profesemi a zorientují se v důležitých informacích o jednotlivých profesích, určí charakteristické znaky, zváží klady a zápory profesí.

Příprava

Žáci si předem připraví stručnou charakteristiku povolání jednoho z rodičů a požádají ho o spolupráci, respektují i odmítnutí nebo podmínky (např. čas). Dohodnou se i na tom, kdo může donést mobilní telefon a jak se uhradí provolané částky.

Průběh
  • Třída se přesune do komunitního kruhu a jeden po druhém stručně seznámí ostatní s povoláním jednoho z rodičů.
  • Každé povolání se napíše na kartičku, která se položí uprostřed kruhu. Na kartičce bude telefonní číslo.
  • Kartičky se pak rozloží po třídě a žáci volně přecházejí a zapisují na kartičky, co by je zajímalo právě na této profesi.
  • Žáci utvoří skupiny tak, aby v každé byl jeden mobilní telefon. Skupiny si vylosují jednu kartičku. (Zbývající kartičky budou v záloze.)
  • Žáci si dohodnou role ve skupině (operátor, zapisovatel, pozorovatel) a volají na telefonní čísla přímo ze třídy mobilním telefonem, aby získali odpovědi na vybrané otázky.
  • Na závěr každá skupina zpracuje získané informace s důrazem na charakteristiku profese a její klady a zápory.
  • Třída se opět sejde v komunitním kruhu a proběhne závěrečná diskuse.
Přínos aktivity a úloha mobilního telefonu

Žáci získají bezprostřední informace o profesi v průběhu pracovního dne. Uvědomí si, kde jednotliví respondenti byli (na pracovišti, u zákazníka apod.). Právě mobilní telefon je dokáže spojit přímo ze třídy třeba i na vzdálené pracoviště někde v terénu. Sběr informací bude spojen s prožitkem něčeho nového (rozhovor s „cizím člověkem"). Zároveň se žáci procvičí v dovednosti telefonování (představení se, pozdrav, požádání, poděkování) a připomenou si zvláštnosti mobilního telefonu (informace na displeji). Žáci se naučí také improvizovat (odložený hovor, odmítnutý hovor). Aktivita a bezprostřednost jsou důležitější než objem informací.

Další varianta

Tuto aktivitu je možné upravit a volat na dané číslo v průběhu dne nebo týdne a lépe sledovat variabilitu činností jednotlivých profesí, strukturu pracovní doby a pohyb na pracovišti nebo mimo pracoviště. V této variantě ještě lépe vynikne právě význam mobilního telefonu.

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence komunikativní:

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitu a účinnou komunikaci s okolním světem

Kompetence sociální a personální:

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Integrace průřezových témat OSV - Sociální rozvoj (Komunikace)
Mezioborové přesahy a vazby Člověk a svět práce
Organizace řízení učební činnosti Skupinová
Organizace prostorová Školní třída
Organizace časová Blok více hodin
Vyučovací metoda Aktivizující - diskusní
Nutné pomůcky a prostředky Mobilní telefon

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon