Týdenní celoškolní projekt je určen žákům 1. stupně. Vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, z dílčích témat Osobní bezpečí a péče o zdraví. Projekt byl zahájen v pondělí společným shromážděním žáků a učitelů. Všichni se seznámili s dílčími aktivitami a organizačním zabezpečením projektu. V následujících čtyřech dnech se v jednotlivých ročnících realizovaly přípravné aktivity (např. zjišťování bezbariérových přístupů pro hendikepované osoby v obci; nacházení místních dopravních problémů - monitorování projíždějících aut, sledování dopravních přestupků řidičů; procvičování základních dovedností v poskytování první pomoci apod.). Projekt vyvrcholil v pátek dopravní úkolovou hrou, kdy žáci pod supervizí učitelů uplatňovali osvojené poznatky a praktické dovednosti na stanovištích rozmístěných v různých částech obce (přechod pro chodce, křižovatka, školní hřiště apod.)
Kognitivní
|
KK k učení |
||||||
Afektivní
|
KK k řešení problémů |
||||||
Psychomotorické
|
KK občanská |
||||||
Sociální
Přípravná a realizační fáze
|
KK k řešení problémů |
||||||
V přípravné fázi projektu (pondělí - čtvrtek) důraz patřil osvojení základních informací a pojmů, se kterými se žák v dopravě může setkat. Specifické poznatky a praktické dovednosti z témat bezpečné chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty a první pomoc si žáci intenzivněji procvičili v rámci vyučovacích předmětů Prvouka, Přírodověda a Vlastivěda. |
Metoda informativní - učení z textu |
||||||
Mladší žáci vyráběli modely dopravních prostředků. Prostřednictvím pracovních listů (BESIP) určovali dopravní značky a vysvětlovali jejich symboliku (co zakazuje, přikazuje nebo o čem informuje) a řešili základní dopravní situace v roli chodce a cyklisty (chování chodců v dopravním provozu, vstupování na vozovku, chůze po silnici, nošení reflexních doplňků, chování v blízkosti vozovky apod.). Osvojené poznatky z dopravní výchovy žáci prakticky porovnávali s konkrétní dopravní problematikou v obci (např. monitorovali projíždějící auta a hodnotili chování řidičů, procvičovali přechod přes vozovku).
|
Metoda simulační - simulační hry |
||||||
|
Metoda problémová - kooperace |
||||||
V obci monitorovali počet projíždějících aut, zapisovali a natáčeli na video dopravní přestupky, kterých se řidiči i chodci dopouštěli (např. nerespektování povolené rychlosti a dopravních značek, projíždění křižovatky na červenou, nedání přednosti chodcům na přechodu, řízení auta bez připoutání bezpečnostními pásy, nedodržení povinného svícení). Žáci navrhovali opatření, která by v obci přispěla k bezpečnosti silničního provozu (snížení povolené rychlosti na 30 km/hod., umístění retardérů, provozování linky školního autobusu). Procvičovali poskytování první pomoci (resuscitační figurína) a přivolání odborné pomoci k dopravní nehodě (rychlá záchranná služba, policie, hasiči). V pátek, před vyhlášením Dopravní úkolové hry, probíhalo na společném shromáždění žáků a učitelů hodnocení čtyřdenní činnosti třídních kolektivů, případně jednotlivých pracovních skupin. Mluvčí kolektivů (pracovních skupin) informovali spolužáky, jak se jim v průběhu týdne dařilo plnit zadané úkoly, jakou metodu k řešení zadaného úkolu zvolili, jak se o práci podělili, co zjistili, jaké návrhy a opatření vymysleli apod. Modely dopravních prostředků, které v průběhu projektu vznikly, byly vystaveny na chodbě, aby se s nimi mohli seznámit i ostatní žáci. Poté se žáci připravili na Dopravní úkolovou hru, která probíhala v prostoru obce Hřebeč. Žáci byli rozděleni do smíšených pěti až šestičlenných skupin. Učitelé je seznámili s rozmístěním jednotlivých stanovišť a s úkoly, které budou plnit. Realizaci na stanovištích řídil a hodnotil pedagog, případně rodič (viz záznamová kartička). V každé skupině byl stanoven vedoucí, zpravidla žák nejvyššího ročníku, který organizoval práci skupiny, odpovídal za plnění zadaného úkolu, hodnotil a prezentoval její výsledky. Vedoucí skupiny dostal legitimaci se jmény členů jeho skupiny, do níž učitel zapisoval počet dosažených bodů získaných na jednotlivých stanovištích. |
MV - Tvorba mediálního sdělení |
||||||
Skupiny procházeli šesti stanovišti. Na každém z nich si žáci prostřednictvím kartiček s úkoly prověřovali osvojené poznatky a praktické dovednosti z oblasti dopravní výchovy a poskytnutí první pomoci. Úkoly pro vedoucí skupin:
1. stanoviště - dopravní značky - žáci si procvičovali znalosti náhodně vybraných dopravních značek. 2. stanoviště - přechod vozovky - bylo hodnoceno správné chování skupiny v místě bez přechodu - sledování provozu na vozovce, rozhlédnutí se vlevo, vpravo, vyhodnocení situace na vozovce; přecházení po přechodu, řízení se semafory pro chodce aj.). Pravidla bezpečné cesty do školy. 3. stanoviště - řešení dopravních situací v obci na řízené/neřízené křižovatce v roli řidiče motorového vozidla, cyklisty nebo chodce; žáci posuzovali chování chodců a řidičů, např. správné pořadí vozidel při průjezdu křižovatkou, nebezpečné přecházení chodců na červenou nebo za stojícím autem. Z vlastních postřehů a hodnocení chování účastníků silničního provozu si pořizovali zápisy, které společně analyzovali a navrhovali účinná opatření. 4. stanoviště - technický stav jízdního kola - byla hodnocena znalost správného vybavení jízdního kola (brzdy, zvonek, odrazky, zadní světlo), základní údržba kola a používání ochranných prostředků cyklisty (přilba a chrániče), znalost bezpečné jízdy na kole, koloběžce a bruslích (chodník, silnice, stezka pro cyklisty, park, lesní cesta a hřiště).
6. stanoviště - přivolání odborné pomoci při dopravní nehodě, úrazu na jízdním kole, zranění chodce; v modelových situacích se hodnotila pohotovost a věcnost při komunikaci se službami odborné pomoci (záchranná služba, policie, hasiči). Hodnotící a prezentační fázePo ukončení praktických činností na všech stanovištích se žáci shromáždili ve škole ke zhodnocení týdenního projektu (posuzovaly se všechny aktivity, které v daném týdnu proběhly). Žáci s učiteli diskutovali o zjištěných nedostatcích a navrhovali, jak je odstranit. Například, zda o nápravu zjištěných nedostatků požádají obecní úřad, obecní policii nebo zda budou informovat obyvatele obce o stavu věcí ve školním časopisu nebo místním občasníku. Žáci byli vedeni k sebehodnocení a skupinové evaluaci (hodnotí se prezentace skupiny). Každý žák dostal možnost vyjádřit se k tomu, co se skupině povedlo, v čem vidí rezervy, kolik bodů by „své" skupině udělil apod. Vyplněné pracovní listy, modely dopravních prostředků, fotografie a další práce žáků, které vznikly v průběhu projektu, byly vystaveny v prostorách školy.
|
Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností |
![]() |
7. Obrázek |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025