Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Pracovní list Městského muzea v Poličce je průřezem učiva vlastivědy 4. ročníku a dějepisu 5. ročníku ZŠ. Materiál vznikl jako pomůcka k absolvování interaktivní výstavy. Je psán přitažlivou formou kvízů, časových řad, příkladů a doplňovacích úkolů. Spolu s prohlídkou hmotných exponátů může iniciovat samostatnou poznávací aktivitu žáka. Pomáhá tak k trvalejšímu uchování poznatků.
Záměr výstavy
Základním smyslem interaktivní výstavy Městského muzea v Poličce bylo přiblížit žákům učivo s pomocí muzejních exponátů. Naprostá většina předmětů přitom je určena k dotýkání, aby žáci mohli vyzkoušet jejich materiálové vlastnosti - váhu, povrchovou úpravu, někdy i funkčnost (zčásti se jedná o odolné originály, zčásti o kvalitní repliky).
V expozici zaměřené na středověk budí pozornost třeba kompletní dětské brnění, které si může vybraný žák obléknout. Pro ostatní je k dispozici množství přileb, kroužková košile s kapucí, dámské gotické klobouky a dívčí a chlapecké šaty. Děti si také mohou vyzkoušet většinu vystavených zbraní (cep, sudlice, meč, hákovnice), písařský pult, vrhcáby... Třídy mohou využít kostýmů a zbrojních součástí k sehrání krátké scénky z historie (např. založení města).
Organizace aktivit
Žáci v muzeu nejprve dostanou pracovní sešity. Zčásti je vyplňují na místě, zčásti ve škole a doma. Návštěva trvá 45 minut, nejdéle jednu hodinu. Výjimkou mohou být odpolední návštěvy výtvarných kroužků - jejich návštěvy zpravidla přesahují i dvě hodiny.
Autoři a partneři programu
Autor vzdělávacího programu muzea: David Junek
Spolupráce na programu: Středisko experimentální archeologie Villa Nova v Uhřínově, Dům dětí a mládeže v Poličce, brněnská muzea.
Spolupráce při přípravě pracovních listů: Jitka Junková (ZŠ TGM, Polička) a Jaroslav Jan Glose (ZŠ Na Lukách, Polička).
Program je realizován díky podpoře Nadace Open Society Fund Praha.
Příloha 1 - Pracovní list Doba měst a hradů; husité
| Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 1. stupeň |
| Rozvíjené klíčové kompetence | Kompetence k učení – vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. Kompetence občanská – respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit. |
| Mezioborové přesahy a vazby | Český jazyk a literatura Výtvarná výchova |
| Organizace řízení učební činnosti | skupinová individuální |
| Organizace prostorová | exkurze |
| Organizace časová | do 45 minut blok více hodin |
| Vyučovací metoda | aktivizující – heuristická |
| Nutné pomůcky a prostředky | Pracovní list (viz příloha 1) |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Národní pedagogický institut České republiky © 2025